|
|
Het is nu 03 maart 2026, 12:34
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Jormungard
|
 lijkt soort boetnaald[?
Materiaal:brons
Afmeting:minimaal 10cm
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp:Lijkt op een soort boetnaald? Lijkt mij wel oud (veel Romeinse fibels gevonden op dit terrein)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 07 feb 2026, 00:36 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: lijkt soort boetnaald[?
heel mooi 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 07 feb 2026, 10:50 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Ik heb een jaar of 15 geleden geleerd om netten te knopen (zoete inval). Dit doe je met een draad, een plankje en een boetnaald. Ik kon op dat moment nergens zo'n boetnaald vinden en heb er zelf een paar gemaakt, van verfmeng plankjes van de Gammel (Gamma), zoals in de getoonde Wikipedia foto. Later heb ik ze gewoon geprint, dat gaat een stuk sneller. De draad wordt op de boetnaald gewikkeld en deze draad wordt het net.
Op de getoonde naald kun je geen draad wikkelen, dus ik vraag me af of dit een boetnaald is. Is het geen zware leernaald, die gebruikt wordt om vooraf geperforeerde dikke stukken leer aan elkaar te verbinden?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groet, Godfried
|
| 07 feb 2026, 13:01 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Dutchdetectorist schreef: Ik heb een jaar of 15 geleden geleerd om netten te knopen (zoete inval). Dit doe je met een draad, een plankje en een boetnaald. Ik kon op dat moment nergens zo'n boetnaald vinden en heb er zelf een paar gemaakt, van verfmeng plankjes van de Gammel (Gamma), zoals in de getoonde Wikipedia foto. Later heb ik ze gewoon geprint, dat gaat een stuk sneller. De draad wordt op de boetnaald gewikkeld en deze draad wordt het net.
Op de getoonde naald kun je geen draad wikkelen, dus ik vraag me af of dit een boetnaald is. Is het geen zware leernaald, die gebruikt wordt om vooraf geperforeerde dikke stukken leer aan elkaar te verbinden? Zou goed kunnen, want stoffeerdersnaalden hebben ook deze gekromde vorm. 
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 07 feb 2026, 13:07 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Dit is geen boetenaald die zijn heel anders Denk een leernaald zeker een oude
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 07 feb 2026, 15:13 |
|
 |
|
Lucas D
|
Hoi, leuke vondst. Lijkt mij karo: viewtopic.php?p=409783#p409783 Gr Lucas
|
| 07 feb 2026, 15:28 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Dat ziet er idd ook zo uit! 
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 07 feb 2026, 18:32 |
|
 |
|
Jormungard
|
Heel veel dank voor jullie reacties hierop  Altijd mooi dat mensen meedenken. We houden het op een Karo-naald, maar kan nog niets vinden, waarvoor deze naald gebruikt werd.
|
| 08 feb 2026, 23:42 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|