|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 04:24
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Dutchdetectorist
|
 Ijzeren schijfjes
Materiaal: ijzer Afmeting: Ø55 x 11mm Gewicht: +/- 135gr Beschrijving van het voorwerp: Deze 3 ijzeren ronde schijven vond ik vlak bij elkaar (100m2). Context: vooral vondsten na 1600, maar ook sporadisch keltisch en romeins. Ze hebben een licht komvormige vorm. Niets bijzonders, neem ik aan, maar nu ik er al 3 heb gevonden vraag ik me af wat voor dingen het zijn en of het zin heeft deze te behandelen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groet, Godfried
|
| 23 feb 2026, 16:09 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Ijzeren schijfjes
maak ze is schoon dan weet je wat succes
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 23 feb 2026, 18:51 |
|
 |
|
de munte
|
misschien zijn het gewoon aangekoekte muntjes? 
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 23 feb 2026, 20:38 |
|
 |
|
(s/k) vondsten
|
Weet je zeker dat het echt ijzer was of gaf het ook nog een betere toon op de detector.
Als echt denk dat het iets is zou je het kunnen schoonmaken met bvb oxaal of ander daarvoor geschikt zuur of etcrolyse.
Ik zie op de fotos niet meteen aanknopingspunten dat het munten zijn of die moeten dan idd bvb plated zijn wat ze dan wilden vervalsen.
Of het echt ijzer puur dan kan je zoeken in de hoek van bvb duits noodgeld bvb uit wo1 weet niet of ze daar ook ijzer van deze grote hadden.
Als ze romeins zijn kom ik qua diameter uit op republikeins geld
Ik weet niet of daar ook ijzeren plated exmeplaren van bekend zijn.
Correctie als er dus echt kelitsch en romeins is gevonden en het aantoonpaar ijzer is plus een soort plating
Dan is het best bijzonder.
Dus check heel goed met een detector of je ijzer plus hogere toon hoort.
Niet schoonmaken nog
Ik meen ook een gezichtje te zien op een van de voorwerpen.
Mocht het een munt zijn en niet magenetisch
Dan heb je mogelijk zwaar gecorodeerde romeinse munten te pakken van voor het keizerijk als ik de diameter in numista invoer onder romeins komt dat eruit iig.
|
| 01 maart 2026, 13:51 |
|
 |
|
John W
|
Het zou mogelijk een afdichting van een granaat kunnen zijn: viewtopic.php?f=546&t=27963
|
| 01 maart 2026, 14:13 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Ik denk dat dit de juiste dtm is. De schijven zijn magnetisch en licht gebogen (schoteltjes). Ik heb in hetzelfde veld, net als overal in mijn omgeving, kilo's aan granaatscherven gevonden. De meeste scherven zijn van Engelse granaten (117 en 119), hetgeen vaak goed leesbaar op de stukken ontstekerkop staat. Vreemd dat ik maar 1 x eerder zo'n ijzeren schijfje heb gevonden. @(s/k) vondsten: Doordat deze schijven rond zijn krijg ik een signaal met een duidelijke ferro brom en een hoog geluid (Deus 2). Ik heb geleerd dat als het hoog signaal blijft (naast de ferro-brom) als ik rond het object loop tijdens het scannen, de kans groot is dat er toch een leuk object tevoorschijn komt.
_________________ Groet, Godfried
|
| 01 maart 2026, 18:46 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|