Logo
Het is nu 19 apr 2026, 20:13

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Vogelfibel / Karolingische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr. 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Vogelfibel / Karolingische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
    Materiaal:brons

Afmeting:4 cm

Gewicht:

Beschrijving van het voorwerp:vogelfibel

Gr jeep

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

19 apr 2026, 15:52
    Profiel
    ForumJoker

Antwoord met een citaat
    Bericht Re: Vogelfibel
    mooi man je ben lekker bezig :10 :10 :10

19 apr 2026, 15:55
    Profiel
    Moderator en erelid

Antwoord met een citaat
    Heel mooie exemplaar van een Laat Romeinse-Vroeg Middeleeuwse vogelfibula van het type Heeren-v.d. Feijst 83h
    Datering 400-550 na Chr. :goezo: :goezo: :goezo:
    Prachtige versiering met die streepjestechniek.
    Wat ik heel bijzonder vind is dat het bevestigingspunt voor de spiraalveer dwarsgeplaatst is en niet in de lengtererichting zoals gebruikelijk is. Het lijkt daardoor op een oog-haalsluiting en die ben ik bij dit type fibula nog nooit tegengekomen.
    Dat wijst op: of een fout in de productie of een heel andere datering (Karolingisch) wat ik me nauwelijks voor kan stellen.
    Als het bevestigingspunt dwarsgeplaatst is, staat de spiraalveer/as ook verkeerd om en zou de naald al gebogen moete worden om nog in de naaldhouder geplaatst te kunnen worden.
    Ik zoek nog eens naar voorbeelden uit latere tijden maar kan me niet voorstellen dat die er zijn bij dit type plastische vogelfibula. zie bericht hieronder
    Ik wijs nog eens op dit gedeelte uit de tekst van Fibulae uit de Lage landen
    De plastische vogelfibulae (83h) zijn mogelijk iets ouder: ze worden al tussen laat-Romeins vondstmateriaal
    gevonden, maar omdat het hier riviervondsten betreft waarin ook Karolingische vondsten aanwezig zijn, kan niet
    worden gezegd of ze ook werkelijk gelijktijdig met elkaar gedeponeerd zijn. In Rhenen graf 799 komt een
    dergelijke vogelfibula voor met een beugelfibula uit de vroege 6e eeuw. De nog niet bevestigde datering
    wordt voorgesteld van 400 tot 550 na Chr. De datering van Riha (late 2e tot in de 4e eeuw) voor dit type is
    waarschijnlijk onjuist.

Je zou dan haast denken-omdat Heeren ook praat over het voorkomen van Karolingische vondsten- en de datering nog niet 100 % bepaald is dat een Karolingische datering toch mogelijk zou zijn :06
    Een dwarsgeplaatste bevestiging van de aanhechtingsplaats zou wijzen op een spiraal in de lengterichting en dat zou nooit werken omdat de verende functie dan totaal onderbroken is.
    Bijzonder :06 :06 :06 Ik plaats de titel nog even onder voorbehoud.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

DE FIBVLAE NIL NISI BENE
    over de fibula's niets dan goeds
    Nulla aetas ad discendum sera
    Je bent nooit te oud om iets te leren

19 apr 2026, 16:24
    Profiel

Antwoord met een citaat
    Bericht Re: Vogelfibel / Laat-Romeins/Vroeg-MIddeleeuse vogelfibula ????, (Heeren 83h, 400-550 na Chr.)
    Wat een mooie jeep :ppp
    Gefeliciteerd met deze topper :oooo

Gr Jan :sd

19 apr 2026, 17:04
    Profiel
    Moderator en erelid

Antwoord met een citaat
    fibula schreef:
    Heel mooie exemplaar van een Laat Romeinse-Vroeg Middeleeuwse vogelfibula van het type Heeren-v.d. Feijst 83h
    Datering 400-550 na Chr. :goezo: :goezo: :goezo:
    Prachtige versiering met die streepjestechniek.
    Wat ik heel bijzonder vind is dat het bevestigingspunt voor de spiraalveer dwarsgeplaatst is en niet in de lengtererichting zoals gebruikelijk is. Het lijkt daardoor op een oog-haaksluiting en die ben ik bij dit type fibula nog nooit tegengekomen.
    Dat wijst op: of een fout in de productie of een heel andere datering (Karolingisch) wat ik me nauwelijks voor kan stellen.
    Als het bevestigingspunt dwarsgeplaatst is, staat de spiraalveer/as ook verkeerd om en zou de naald al gebogen moete worden om nog in de naaldhouder geplaatst te kunnen worden.
    Ik zoek nog eens naar voorbeelden uit latere tijden maar kan me niet voorstellen dat die er zijn bij dit type plastische vogelfibula. zie bericht hieronder
    Ik wijs nog eens op dit gedeelte uit de tekst van Fibulae uit de Lage landen
    De plastische vogelfibulae (83h) zijn mogelijk iets ouder: ze worden al tussen laat-Romeins vondstmateriaal
    gevonden, maar omdat het hier riviervondsten betreft waarin ook Karolingische vondsten aanwezig zijn, kan niet
    worden gezegd of ze ook werkelijk gelijktijdig met elkaar gedeponeerd zijn. In Rhenen graf 799 komt een
    dergelijke vogelfibula voor met een beugelfibula uit de vroege 6e eeuw. De nog niet bevestigde datering
    wordt voorgesteld van 400 tot 550 na Chr. De datering van Riha (late 2e tot in de 4e eeuw) voor dit type is
    waarschijnlijk onjuist.

Je zou dan haast denken-omdat Heeren ook praat over het voorkomen van Karolingische vondsten- en de datering nog niet 100 % bepaald is dat een Karolingische datering toch mogelijk zou zijn :06
    Een dwarsgeplaatste bevestiging van de aanhechtingsplaats zou wijzen op een spiraal in de lengterichting en dat zou nooit werken omdat de verende functie dan totaal onderbroken is.
    Bijzonder :06 :06 :06 Ik plaats de titel nog even onder voorbehoud.

Ik kom er toch nog even op terug na raadpleging van Fibulae uit de Lage Landen.
    Het zou hier ook kunnen gaan om een Karolingisch exemplaar dat veel overeenkomsten heeft met Heeren 88m2
    met een Karolingische datering.
    Oog-haaksluitingen komen niet vóór de 8e eeuw voor dus het zou heel goed mogelijk zijn.

DE FIBVLAE NIL NISI BENE

19 apr 2026, 18:10
    Profiel
    Moderator

Antwoord met een citaat
    Bericht Re: Vogelfibel / Karoliongische vogelfibula ????, (Heeren 88m)
    Hele mooie vondst :10
    Mooie info Joost :goezo: :10
    Ik heb hier ook nog een vogelfibula liggen met puntcirkelversiering op de staart.
    Weliswaar met een andere naaldscharniering.
    Ik plaats die ook wel eens.
    gr,
    Roel.

19 apr 2026, 18:20
    Profiel
    Moderator en erelid

Antwoord met een citaat
    fibula schreef:
    Ik kom er toch nog even op terug na raadpleging van Fibulae uit de Lage Landen.
    Het zou hier ook kunnen gaan om een Karolingisch exemplaar dat veel overeenkomsten heeft met Heeren 88m2
    met een Karolingische datering.
    Oog-haaksluitingen komen niet vóór de 8e eeuw voor dus het zou heel goed mogelijk zijn.

Als datering geven Heeren en v.d. Feijst aan: 775-925 na Chr. Vogelfibula met Karolingische oog-haakconstructie.
    Er schijnen in de literatuur erg weinig voorbeelden te vinden te zijn.
    Het is dus echt een heel bijzondere vondst :goezo: :10

DE FIBVLAE NIL NISI BENE

19 apr 2026, 18:55
    Profiel
    ERELID

Antwoord met een citaat
    Bericht Re: Vogelfibel / Karoliongische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
    Prachtig stuk man :ppp

Gr Niels

19 apr 2026, 18:59
    Profiel
    ERELID

Antwoord met een citaat
    Bericht Re: Vogelfibel / Karoliongische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
    Wat een prachtvondst en wat een kwaliteit! :ppp :ppp :ppp

19 apr 2026, 19:06
    Profiel

Antwoord met een citaat
    Mooi Man :10 :sd mooie vroege hopen dat er nog meer vogeltjes uitkomen :10 :sd

GroetenMarcel

19 apr 2026, 19:08
    Profiel

Antwoord met een citaat
    Bericht Re: Vogelfibel / Karolingische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
    Prachtig Jeep! :ppp :ppp :ppp

Wat een beauty, gefeliciteerd.

Groeten, Trash

19 apr 2026, 19:32
    Profiel
    Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]