|
|
Het is nu 20 apr 2026, 06:54
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Vogelfibel / Bijzondere Karolingische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
| Auteur |
Bericht |
|
jeep
|
 Vogelfibel / Bijzondere Karolingische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
Materiaal:brons Afmeting:4 cm Gewicht: Beschrijving van het voorwerp:vogelfibel Gr jeep
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 19 apr 2026, 15:52 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Vogelfibel
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 19 apr 2026, 15:55 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Heel mooie exemplaar van een Laat Romeinse-Vroeg Middeleeuwse vogelfibula van het type Heeren-v.d. Feijst 83h Datering 400-550 na Chr. Prachtige versiering met die streepjestechniek. Wat ik heel bijzonder vind is dat het bevestigingspunt voor de spiraalveer dwarsgeplaatst is en niet in de lengtererichting zoals gebruikelijk is. Het lijkt daardoor op een oog-haalsluiting en die ben ik bij dit type fibula nog nooit tegengekomen. Dat wijst op: of een fout in de productie of een heel andere datering (Karolingisch) wat ik me nauwelijks voor kan stellen. Als het bevestigingspunt dwarsgeplaatst is, staat de spiraalveer/as ook verkeerd om en zou de naald al gebogen moete worden om nog in de naaldhouder geplaatst te kunnen worden. Ik zoek nog eens naar voorbeelden uit latere tijden maar kan me niet voorstellen dat die er zijn bij dit type plastische vogelfibula. zie bericht hieronderIk wijs nog eens op dit gedeelte uit de tekst van Fibulae uit de Lage landen De plastische vogelfibulae (83h) zijn mogelijk iets ouder: ze worden al tussen laat-Romeins vondstmateriaal gevonden, maar omdat het hier riviervondsten betreft waarin ook Karolingische vondsten aanwezig zijn, kan niet worden gezegd of ze ook werkelijk gelijktijdig met elkaar gedeponeerd zijn. In Rhenen graf 799 komt een dergelijke vogelfibula voor met een beugelfibula uit de vroege 6e eeuw. De nog niet bevestigde datering wordt voorgesteld van 400 tot 550 na Chr. De datering van Riha (late 2e tot in de 4e eeuw) voor dit type is waarschijnlijk onjuist.Je zou dan haast denken-omdat Heeren ook praat over het voorkomen van Karolingische vondsten- en de datering nog niet 100 % bepaald is dat een Karolingische datering toch mogelijk zou zijn  Een dwarsgeplaatste bevestiging van de aanhechtingsplaats zou wijzen op een spiraal in de lengterichting en dat zou nooit werken omdat de verende functie dan totaal onderbroken is. Bijzonder  Ik plaats de titel nog even onder voorbehoud.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 19 apr 2026, 16:24 |
|
 |
|
huntius
|
 Re: Vogelfibel / Laat-Romeins/Vroeg-MIddeleeuse vogelfibula ????, (Heeren 83h, 400-550 na Chr.)
Wat een mooie jeep Gefeliciteerd met deze topper Gr Jan 
|
| 19 apr 2026, 17:04 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: Heel mooie exemplaar van een Laat Romeinse-Vroeg Middeleeuwse vogelfibula van het type Heeren-v.d. Feijst 83h Datering 400-550 na Chr. Prachtige versiering met die streepjestechniek. Wat ik heel bijzonder vind is dat het bevestigingspunt voor de spiraalveer dwarsgeplaatst is en niet in de lengtererichting zoals gebruikelijk is. Het lijkt daardoor op een oog-haaksluiting en die ben ik bij dit type fibula nog nooit tegengekomen. Dat wijst op: of een fout in de productie of een heel andere datering (Karolingisch) wat ik me nauwelijks voor kan stellen. Als het bevestigingspunt dwarsgeplaatst is, staat de spiraalveer/as ook verkeerd om en zou de naald al gebogen moete worden om nog in de naaldhouder geplaatst te kunnen worden. Ik zoek nog eens naar voorbeelden uit latere tijden maar kan me niet voorstellen dat die er zijn bij dit type plastische vogelfibula. zie bericht hieronderIk wijs nog eens op dit gedeelte uit de tekst van Fibulae uit de Lage landen De plastische vogelfibulae (83h) zijn mogelijk iets ouder: ze worden al tussen laat-Romeins vondstmateriaal gevonden, maar omdat het hier riviervondsten betreft waarin ook Karolingische vondsten aanwezig zijn, kan niet worden gezegd of ze ook werkelijk gelijktijdig met elkaar gedeponeerd zijn. In Rhenen graf 799 komt een dergelijke vogelfibula voor met een beugelfibula uit de vroege 6e eeuw. De nog niet bevestigde datering wordt voorgesteld van 400 tot 550 na Chr. De datering van Riha (late 2e tot in de 4e eeuw) voor dit type is waarschijnlijk onjuist.Je zou dan haast denken-omdat Heeren ook praat over het voorkomen van Karolingische vondsten- en de datering nog niet 100 % bepaald is dat een Karolingische datering toch mogelijk zou zijn  Een dwarsgeplaatste bevestiging van de aanhechtingsplaats zou wijzen op een spiraal in de lengterichting en dat zou nooit werken omdat de verende functie dan totaal onderbroken is. Bijzonder  Ik plaats de titel nog even onder voorbehoud. Ik kom er toch nog even op terug na raadpleging van Fibulae uit de Lage Landen. Het zou hier ook kunnen gaan om een Karolingisch exemplaar dat veel overeenkomsten heeft met Heeren 88m2 met een Karolingische datering. Oog-haaksluitingen komen niet vóór de 8e eeuw voor dus het zou heel goed mogelijk zijn.
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 19 apr 2026, 18:10 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
 Re: Vogelfibel / Karoliongische vogelfibula ????, (Heeren 88m)
Hele mooie vondst Mooie info Joost Ik heb hier ook nog een vogelfibula liggen met puntcirkelversiering op de staart. Weliswaar met een andere naaldscharniering. Ik plaats die ook wel eens. gr, Roel.
|
| 19 apr 2026, 18:20 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: Ik kom er toch nog even op terug na raadpleging van Fibulae uit de Lage Landen. Het zou hier ook kunnen gaan om een Karolingisch exemplaar dat veel overeenkomsten heeft met Heeren 88m2 met een Karolingische datering. Oog-haaksluitingen komen niet vóór de 8e eeuw voor dus het zou heel goed mogelijk zijn. Als datering geven Heeren en v.d. Feijst aan: 775-925 na Chr. Vogelfibula met Karolingische oog-haakconstructie. Er schijnen in de literatuur erg weinig voorbeelden te vinden te zijn. Het is dus echt een heel bijzondere vondst 
|
| 19 apr 2026, 18:55 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7037 Woonplaats: Silversun
|
 Re: Vogelfibel / Karoliongische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
Prachtig stuk man Gr Niels
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 19 apr 2026, 18:59 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
 Re: Vogelfibel / Karoliongische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 19 apr 2026, 19:06 |
|
 |
|
mj xp
|
Mooi Man  mooie vroege hopen dat er nog meer vogeltjes uitkomen GroetenMarcel
|
| 19 apr 2026, 19:08 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11171 Woonplaats: Maastricht
|
 Re: Vogelfibel / Karolingische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
Prachtig Jeep! Wat een beauty, gefeliciteerd. Groeten, Trash
|
| 19 apr 2026, 19:32 |
|
 |
|
de munte
|
 Re: Vogelfibel / Bijzondere Karolingische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
top fibula mooie staat 
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 19 apr 2026, 21:20 |
|
 |
|
Jormungard
|
 Re: Vogelfibel / Bijzondere Karolingische vogelfibula met oog-haakconstructie Heeren 88m, 775-925 na Chr.
topper hoor...
|
| 19 apr 2026, 23:26 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|