|
|
Het is nu 08 jul 2026, 21:33
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Muntfibula / Wrs. Pseudo muntfibula- lokale naslag van Almohadische dinar-dobla ref. Koers e.a. 12e-13e eeuw na Chr.
| Auteur |
Bericht |
|
edwin48
|
 Muntfibula / Wrs. Pseudo muntfibula- lokale naslag van Almohadische dinar-dobla ref. Koers e.a. 12e-13e eeuw na Chr.
Materiaal: zilver met goud vergulling
Afmeting: 29 mm
Gewicht: onbekend
Beschrijving van het voorwerp:
Vorige week deze gebroken muntfibula gevonden hopelijk kan ik het laatste stukje nog vinden. 2 Almohadische munten op elkaar en 2 vierkante plaatjes opgesoldeerd. Komen vergullings resten naar boven dus laat hem professioneel reinigen en restaureren. Hopelijk zit er nog een mooie laag onder. Wel benieuwd of dit pseudo muntjes zijn of origineel en later verguld. Zodra schoon dan plaats ik nieuwe foto's.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 08 jul 2026, 10:05 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Muntfibula
Wat een mooie vondst Toevallig is er kort geleden ook een gouden gevonden, zie: viewtopic.php?f=208&t=132066In dat topic zie je ook enkele literatuurverwijzingen. Ik moet er weer even induiken want in die literatuur is sprake van verguld zilveren exemplaren. Het gaat dan in ieder geval ook om een (pseudo)muntfibula van een Almohadische dinar. Ik zoek het voor je na  Ik weer niet of me dat vandaag gaat lukken Je kunt in ieder geval vast voor info in het genoemde topic terecht. Prachtig  , Friese vondst?
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 08 jul 2026, 15:59 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Mooie vondst alleen zonde dat hij kapot is Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 08 jul 2026, 16:17 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Ja, jammer, want dit is een heel leuke vondst!
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 08 jul 2026, 16:31 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: Wat een mooie vondst Toevallig is er kort geleden ook een gouden gevonden, zie: viewtopic.php?f=208&t=132066In dat topic zie je ook enkele literatuurverwijzingen. Ik moet er weer even induiken want in die literatuur is sprake van verguld zilveren exemplaren. Het gaat dan in ieder geval ook om een (pseudo)muntfibula van een Almohadische dinar. Ik zoek het voor je na  Ik weer niet of me dat vandaag gaat lukken Je kunt in ieder geval vast voor info in het genoemde topic terecht. Prachtig  , Friese vondst? Alvast wat info uit Lanting&Molema:Gouden muntfibula's uit de 12e en 13e eeuw
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 08 jul 2026, 17:22 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
En nog wat aanvullende informatie uit Koers, Lanting en Molema: De Muntfibula van een Almohadische Dobla uit Scheemda
De naslagen van Stavoren en Damwoude wijken op de volgende punten af van de echte dobla's (fig. 3): - De tekst is onleesbaar. Het schrift bestaat niet uit Arabische, maar uit Arabisch aandoende lettertekens zonder enige betekenis (Damwoude), of zelfs uit voor een leek als niet-Arabisch herkenbare symbolen (Stavoren). Het is dan ook niet verwonderlijk dat Dirks geen vertaling van de tekst op de munt van Damwoude geeft. - De naslagen bestaan niet uit massief metaal, zoals de echte munten, maar uit twee dunne schijfjes, die op elkaar bevestigd zijn. Bovendien geldt voor beide naslagen, dat de opschriften op voor- en keerzijde identiek zijn, en dat deze dus kennelijk met hetzelfde stempel werden vervaardigd.
Ik weet niet of bovenstaande info opgaat voor jouw vondst? Dan zou het gaan om een lokale naslag van een Almohadische dinar (dobla) uit de 12e-13e eeuw.
|
| 08 jul 2026, 19:00 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Muntfibula / Wrs. Pseudo muntfibula- lokale naslag van Almohadische dinar-dobla ref. Koers e.a. 12e-13e eeuw na Chr.
Vondst uit PAN (PAN-00061537) en daaronder war info over de Almohaden:
De Almohaden waren een ascetische, islamitische sekte, gesticht onder de Berbers van de Hoge Atlas. De stichter van de sekte, Moharnmed ibn Tumart riep zichzelf uit tot Mahdi; zijn opvolgers voerden de titels kalief en Vorst der gelovigen. Zij veroverden in een 'heilige oorlog' tegen de Almoraviden eerst de Maghreb, en vervolgens ook Moors Spanje Marrakech was de hoofdstad van het Almohadische rijk. De kaliefen die over het gehele gebied regeerden waren Abd alMu'min(1129-1163),Abu Yaqub Yusuf( l1 63-11 84),Abu Yusuf Yaqub al-Mansur (1184-1199), Mohammed III al-Nasir (1199-1213) en Yusuf II al-Mustansir (1213-1224). Na de dood van laatstgenoemde brak in Spanje een periode van rebellie en onderlinge twisten aan. Ook in Noord-Afrika verzwakte de macht van de Almohaden geleidelijk. ln 1269 sneuvelde de laatste kalief.
|
| 08 jul 2026, 20:23 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|