|
|
|
|
|
|
Het is nu 13 aug 2026, 20:54
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
kleine schijffibula / Schijffibula met kruismotief in driepas, Wamers type 1 9e-10e eeuw na Chr.
| Auteur |
Bericht |
|
snoekbaars
|
 kleine schijffibula / Schijffibula met kruismotief in driepas, Wamers type 1 9e-10e eeuw na Chr.
Materiaal: koper(legering?) Afmeting: 14x5mm Gewicht: 1.33 gr Beschrijving van het voorwerp: Afgelopen week heb ik deze kleine fibula gevonden. Helaas is hij behoorlijk fragiel en durf ik hem zelf niet verder schoon te maken. Is dit type Karolingisch, Ottoons of nog later? Gevonden in de gemeente Wageningen. mvg, George
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 13 aug 2026, 18:28 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: kleine schijffibula
Volgens mij is dit een Karolingische fibula met kruismotief waarvan het email is aangebracht in cloisonnévorm (Zellenschmelz) Het kruisvormmotief is een beetje 'afgeleid' want als je goed kijkt zie je dat er maar 3 cellen zijn i.p.v. 4: een driepas Datering is 9e-10e eeuw na Chr. Ik zoek er even een voorbeeld bij. Leuke vondst Ik kan me voorstellen dat je het schoonmaken zelf niet aandurft maar ik denk dat hij er best nog mooi uit kan komen. De constructie is een typische oog-haakconstructie, typerend voor schijffibulae vanaf de Karolingische tijd.
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 13 aug 2026, 18:47 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: kleine schijffibula
Wamers type 1. Een mooi voorbeeld jouw fibula  uit Egon Wamers: Die frühmittelalterlichen Lesefunde aus der Löhrstrase in Mainz
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 13 aug 2026, 18:53 |
|
 |
|
snoekbaars
|
 Re: kleine schijffibula / Schijffibula met kruismotief in driepas, Wamers type 1 9e-10e eeuw na Chr.
Hoi Joost, Hartstikke bedankt voor de determinatie en het mooie voorbeeld. gr, George
|
| 13 aug 2026, 19:07 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: kleine schijffibula / Schijffibula met kruismotief in driepas, Wamers type 1 9e-10e eeuw na Chr.
snoekbaars schreef: Hoi Joost, Hartstikke bedankt voor de determinatie en het mooie voorbeeld. gr, George Graag gedaan  De fibula hoort met zijn minder dan 1,5 cm tot de kleinere types. Het voorbeeld van Wamers is 13,1 mm. Door de dikte krijgt de fibula toch zijn vrij massieve karakter.
|
| 13 aug 2026, 19:15 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|