|
|
Het is nu 12 sep 2026, 09:52
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Vandriekus
|
 Zilveren lepel?
Materiaal: Zilver?
Afmeting: Als de lepelbak recht zit ca 20 cm
Gewicht: ca. 100 gram (op de keukenweegschaal)
Beschrijving van het voorwerp:
Het lijkt me een zilveren lepel maar ik kan hem niet plaatsen, ik weet niet zeker of het materiaal zilver is, maar het lijkt er wel op, het is in ieder geval geen lood en geen tin. wat me opvalt is het grove uiterlijk en het enorme gewicht, namelijk 100 gram.
Op dezelfde locatie van middeleeuws tot heden gevonden.
Wie kan er meer over vertellen?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 11 sep 2026, 11:18 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Zilveren lepel?
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 11 sep 2026, 17:29 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Inderdaad! 
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 11 sep 2026, 17:37 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
foto van de steel en de lepel zo lijkt hij op een Haardplaathouder
succes
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 11 sep 2026, 17:51 |
|
 |
|
Vandriekus
|
Hier nog wat extra foto's, hopelijk kan iemand er wat op zien.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 11 sep 2026, 19:44 |
|
 |
|
Vandriekus
|
Hier nog een paar foto's
|
| 11 sep 2026, 19:46 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Ja, prima foto's nu! Inderdaad een lepel. Lijkt mij eigenlijk van (lood-)tin, al past het gewicht daar wel bij.  Maar ja, jij zegt van niet. Is het enigszins buigbaar? Aanvulling:Zie intussen dat dit niet alles zegt aangezien er ook hardtin voorkwam. Ik citeer: "...Van oorsprong kennen we twee soorten tin; Hardtin, dit was de 1e kwaliteit en werd gemaakt door een vermenging van rood koper met oud tin, en werd vooral in Engeland gebruikt. Roostin of ook wel Kroontin de 2e kwaliteit en werd verkregen door de extra toevoeging van circa 10% lood. In Nederland was er nog een verschil tussen fijn en onfijn tin, het tin werd gemerkt om verwarring te verkomen..."Bron: zie volgende bericht
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 11 sep 2026, 21:27, in totaal 4 keer bewerkt
|
| 11 sep 2026, 21:03 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Indien van tin zou deze determinatie op basis van de vormgeving van deze lepel wellicht gelden. Indien niet van tin, maar zilver, is deze lepel van nieuwere datum, zo begrijp ik, ik citeer *): "...Het hoogtepunt van het tin gebruik vinden we in de 15e en 16e eeuw, in de loop van de 17e en18e eeuw werd het tin steeds verder verdrongen door anderen metalen zoals het zilver..."Bron afbeelding & citaat *): Tinnen Lepels, Een handleiding bij het determineren. G.H.Hofstra, Sneek, 10 februari 2009. Maar wellicht is dit er dus geheel naast. In elk geval leerzaam er eens wat in te duiken. We gaan het zien. Even wachten op de échte deskundigen hier.
|
| 11 sep 2026, 21:19 |
|
 |
|
Vandriekus
|
Bedankt voor de reacties!
Het materiaal is niet buigbaar (ja met geweld natuurlijk, maar lood sluit ik uit)
Tin zoals ik het ken is het in ieder geval niet, ik heb wel meer tinnen lepels vastgehad, maar dat is ander materiaal als dit.
De term "hardtin" ken ik niet, dus dat weet ik niet. Als je hem in de hand houd en met je nagel tegen de lepelbak tikt dan "zingt" hij ofwel een hoog geluid.
|
| 11 sep 2026, 22:39 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|