|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:44
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Fragment van een armatuur beurs?
| Auteur |
Bericht |
|
kokroel
Moderator
|
 Fragment van een armatuur beurs?
Materiaal: latoenkoper
Afmeting: lengte: 57 mm.
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp: Nog zo een onopgeloste vondst van jaren geleden.
Hol buisje. Op één zijkant opengewerkt met drie uitgewerkte "vlerkjes" vastgezet met een oogrivetje. Aan elk oogrivetje een restant van een kettingschakel. Ik dacht aan een deel armatuur van een beurs. Mooie grondpatina. Datering?
gr, Roel.
Heeft iemand een idee?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 08 jun 2021, 22:45 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Fragment van een armatuur beurs?
Jammer dat ik die S-haakjes niet in bij een schildrandbeslag kan plaatsen. En o.a. de ronding van de rand zal ook wel niet kloppen, de voorbeelden die ik vond zijn namelijk (logischerwijs) gehoekt. Wat is het dan wel? kokroel schreef: Materiaal: latoenkoper
Afmeting: lengte: 57 mm.
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp: Nog zo een onopgeloste vondst van jaren geleden.
Hol buisje. Op één zijkant opengewerkt met drie uitgewerkte "vlerkjes" vastgezet met een oogrivetje. Aan elk oogrivetje een restant van een kettingschakel. Ik dacht aan een deel armatuur van een beurs. Mooie grondpatina. Datering?
gr, Roel.
Heeft iemand een idee? Interessante en zeker mogelijke richting!Heel chic voorbeeld: een antiek Hollands zilveren maliënkolder beursje(Bron staat in de afbeelding)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 10 dec 2023, 16:50 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Mijn zoektocht leverde helaas ook nog niets op. 
|
| 12 dec 2023, 21:29 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Het idee is mij duidelijk, maar iets vinden is lastig. Voor het idee, Chris liet ook al iets zien in die sfeer, deze portemonnee met zilveren beugel. Maar waar blijft die match?!  Of moeten we toch een andere richting op? 
|
| 13 dec 2023, 13:55 |
|
 |
|
kwenie
|
het is een onedel metaal, de boog is gesloten, de haken zijn te grof voor een damesbeurs.....Ik denk zelf in de richting van een gordelsluiting
|
| 14 dec 2023, 01:59 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
De uiteinden lijken recht en parallel aan elkaar te zijn, dus geen breukvlakken te zijn. Zou het een onderdeel zijn van een (kleding)sluiting? De ronde 'buis' is mbt kleding niet superhandig, maar het voorwerp is ook niet erg groot, dus die ronding heeft als drukpunt (om bv een pols of nek) wellicht niet heel veel invloed.
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 14 dec 2023, 12:38 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Nog geen idee, iets om wat op te broeden. kwenie schreef: het is een onedel metaal, de boog is gesloten, de haken zijn te grof voor een damesbeurs.....Ik denk zelf in de richting van een gordelsluiting Mee eens. Klopt, koperlegering. Plaatje was ook maar als idee: als voorbeeld van een manier van iets als leer, stof of wat dan ook aan zo'n soort beugel te bevestigen.
|
| 14 dec 2023, 16:20 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
|
Kan er een foto geplaatst worden vanaf de kant van de drie uitgewerkte "vlerkjes"? Het lijkt alsof het object op een buisje/rail geschoven kan worden.
Gr, Chris
|
| 14 dec 2023, 17:11 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|