|
|
Het is nu 03 maart 2026, 11:24
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
Hulpvraag bij beoordeling mogelijk stukje bot gevonden bij wo1 loopgraven
| Auteur |
Bericht |
|
Cheetah2003
|
 Hulpvraag bij beoordeling mogelijk stukje bot gevonden bij wo1 loopgraven
Goedenavond, ik heb het forum eens helemaal doorgescrold en ik vermoed dat ik hier mijn vraag evt wel kwijt kan. En anders excuus!
Even geleden was ik met mijn gezin op een voormalig slagveld van de wo1 waar veel soldaten op een relatief klein stuk oppervlakte zijn gesneuveld. Erg indrukwekkend. Nu wil het dat mijn kinderen overal en nergens stenen zoeken en vanalles oprapen, wat niet van een vreemde komt. Mijn oudste had een stuk steen/klei opgeraapt bij een omgewoeld hoopje aarde, waar net wat aan de vegetatie was gedaan, en ik heb er verder geen aandacht aan besteed aangezien we gewoon op de paden zijn gebleven en er niets gek aan leek, tot we thuis eens naar de ‘buit’ van deze hele vakantie keken. De ‘steen’ had een mooie vorm, aldus de vinder desgevraagd. Ik denk dat dit echter mogelijk een stuk bot kan zijn en zeker geen steen.
Aangezien me dat idee niet lekker zit, ook omdat het al 100+ jaar een slagveld is en al bijna 90 jaar een plek van herdenken, breng ik het dus liever terug mocht het echt bot zijn, al is het maar ter registratie of identificatie. Daarom zoek ik iemand die verstand heeft van botten. Ik ga uiteraard graag terug naar de vindplaats als het echt zo blijkt te zijn, ter teruggave, maar ik wil wel graag enigszins zeker weten dat het ook geen duidelijk dierlijk botstuk is. Dat zou ik namelijk wel zonde van de reis vinden.
Mijn vraag is, heeft iemand veel verstand van botten en kan, na opmeting, weging en foto’s, iemand een inschatting maken of het mogelijk menselijk is of het evt uitsluiten? Het hoeft niet 100% zeker te zijn, een vermoeden kan al genoeg zijn. Het is wel een markant vormpje denk ik, dus wellicht te beoordelen.het is oets van 5-8 cm lang en is doormidden, waardoor de binnenkant erg goed zichtbaar is. Ik denk door een schep oid doormidden gegaan.
Ik heb expres geen foto geplaatst, die kan ik evt delen met iemand die er verstand van heeft. Ik hoor graag (via DM?) of iemand me verder kan helpen.
|
| 09 jun 2024, 22:13 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Hulpvraag bij beoordeling mogelijk stukje bot gevonden bij wo1 loopgraven
Helaas kan ik je niet helpen, heb er niet genoeg verstand van. Kan je niet even bij een plaatselijke Archeologische Dienst langsgaan? Het is de hand hebben ervan kan een archeoloog ook goed helpen met het bepalen of het dierlijk of menselijk is.
|
| 11 jun 2024, 19:44 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Hulpvraag bij beoordeling mogelijk stukje bot gevonden bij wo1 loopgraven
hoi daar,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ik heb op de tijd dat ik militairia ging zoeken wel vaker botten gevonden, vond een laars met een voet erin, althans botresten, heb deze weer begraven. heb ook vermisten soldaten gevonden, had het snel door omdat ik de completere uitrusting met dog tag = identiteit plaatje. vroeger duurde het een jaar als je dit schriftelijk melden moest, je moest goed onthouden waar deze plaats nog was als je met iemand van de gravendienst terug ging naar de plek. nu heb je binnen enkele dagen al respons via e mail. gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 11 jun 2024, 21:36 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|