|
|
Het is nu 08 sep 2026, 01:42
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Enix
|
 Prachtige slijpsteen?
Materiaal: steen
Afmeting: 5,5 x 2,5 x 3,5 cm (LBH)
Gewicht: 49,62 gram
Beschrijving van het voorwerp:
Na 1000 stenen opgeraapt te hebben, hoop ik eindelijk iets interessants te hebben.
Deze kleine steen ligt perfect in de hand (echt perfect). De bovenkant is spiegelglad en beschikt over twee verschillende groeven. De kant waar je de steen vasthoudt, is zeer ruw. Dus ik denk dat het een slijpsteen is, welke makkelijk gedragen kan worden.
Op PAN heb ik soortgelijke stenen gezien (andere vormen). Maar daar staat een steen op met exact diezelfde goudkleurige band / ring.
Hoe ik het online las, koos men in de oudheden voor stenen die makkelijk in de hand lagen, zodat zij deze minder hoefden te verwerken.
Is dit volgens jullie een oude slijpsteen? En zo ja, is er een geschatte datering?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Enix op 06 sep 2026, 14:30, in totaal 3 keer bewerkt
|
| 06 sep 2026, 09:16 |
|
 |
|
Enix
|
 Re: Prachtige slijpsteen?
Iets meer foto’s
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 sep 2026, 12:34 |
|
 |
|
Roelie
|
Ik vind het een bijzonder model, maar denk niet aan een slijpsteen. De groeven liggen verdiept, maar niet doorlopend naar de zijkanten. Lastig om daar iets mee te slijpen. Maar wat het wel is? Geen idee, maar gooi nog maar niet weg, er komt vast nog meer kennis om de hoek kijken.
|
| 06 sep 2026, 16:36 |
|
 |
|
Enix
|
Bedankt voor de reactie :)
Ja, gaaf hè? Inderdaad een klein en apart model. Ik heb geen vergelijkbare gezien.
Het moet wel echt door een mens gemaakt zijn, daar twijfel ik niet over. Die bovenkant is zo spiegelglad en die groeven beschikken over diverse inkepingen.
Ik weet hier zelf vrij weinig vanaf, maar ik las dat deze niet helemaal over de gehele lengte hoeft door te lopen. Deze kon voor stenen en botten gereedschap gebruikt worden.
Maar inderdaad: alle kennis is meer dan welkom. Met een beetje geluk is dit mijn oudste vondst :)
|
| 06 sep 2026, 20:58 |
|
 |
|
Enix
|
Op dezelfde akker (10 meter van de steen af) zojuist het volgende gevonden.
Naar mijn mening is dit een 'spits' of 'schrabber', maar lijkt afgebroken te zijn. Het is ongeveeer 3 cm lang. De onderkant is geheel glad. Het is nog verbijsterd scherp.
Zoals gezegd, weet ik vrij weinig over het onderwerp - dus ik hoop dat er iemand met jullie kennis mij meer zou kunnen vertellen wat het precies is.
|
| 07 sep 2026, 10:37 |
|
 |
|
Wisse
|
Hallo Enix,
Het spijt me te zeggen, maar ik denk dat beide stenen op een natuurlijke manier deze vorm hebben gekregen. Ik spreek vanuit veel ervaring. De twee ‘snedes’ in de ‘slijpsteen’ zijn te onregelmatig en zoals Roelie zegt: ze lopen niet mooi door aan de zijkanten. Het vuursteen is zeker geen spits en m.i. ook geen schrabber.
Blijf doorzoeken, je verdiepen in vondsten o.a. op dit forum, en gaandeweg krijg je grip op de materie. Succes!
Groet, Jaap
|
| 07 sep 2026, 19:55 |
|
 |
|
Roelie
|
Mee eens.
|
| 07 sep 2026, 22:10 |