Logo
Het is nu 03 maart 2026, 15:08

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
 Tjaa? 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Tjaa?
Vandaag dit vreemde geval gevonden.

Aan beide zijde is er een gaatje in geboord. Het gaatje loopt net niet door en door zoals je ziet. Het lijkt me wel dat deze 2 gaatjes handgemaakt zijn en dat dit geen speling van moeder natuur is. Ik heb werkelijk waar geen idee wat het kan zijn. Ik weet dat er uit de steentijd hangers/amuletten bekend zijn die hier veel op lijken, maar dan zou het gat wél door en door zijn lijkt me.

afmetingen: 30x15x5 mm
vindplaats: Midden Limburg

Het materiaal is een soort slijpsteen achtige steensoort. Er zitten glimmertjes in.

Wie kan me helpen?

Groet Bas

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Laatst bijgewerkt door _BAS_ op 04 maart 2023, 19:30, in totaal 2 keer bewerkt

04 maart 2023, 19:27
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Tjaa?
foto's

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

04 maart 2023, 19:28
Profiel

Antwoord met een citaat
je zou kunnen denken aan het bovenstuk van een vuurboor het stuk dat je in de handpalm houdt

zie https://www.hunebednieuwscafe.nl/2021/0 ... r-en-vlam/

04 maart 2023, 20:49
Profiel

Antwoord met een citaat
kwenie schreef:
je zou kunnen denken aan het bovenstuk van een vuurboor het stuk dat je in de handpalm houdt

zie https://www.hunebednieuwscafe.nl/2021/0 ... r-en-vlam/

Bedankt voor je reactie. Knap gevonden! daar had ik nog niet aan gedacht. Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ik vind het een interessant voorpje.

Bas

04 maart 2023, 21:05
Profiel

Antwoord met een citaat
Interessante vondst :10

05 maart 2023, 20:06
Profiel

Antwoord met een citaat
_BAS_ schreef:
Vandaag dit vreemde geval gevonden.

Aan beide zijde is er een gaatje in geboord. Het gaatje loopt net niet door en door zoals je ziet. Het lijkt me wel dat deze 2 gaatjes handgemaakt zijn en dat dit geen speling van moeder natuur is. Ik heb werkelijk waar geen idee wat het kan zijn. Ik weet dat er uit de steentijd hangers/amuletten bekend zijn die hier veel op lijken, maar dan zou het gat wél door en door zijn lijkt me.

afmetingen: 30x15x5 mm
vindplaats: Midden Limburg

Het materiaal is een soort slijpsteen achtige steensoort. Er zitten glimmertjes in.

Wie kan me helpen?

Groet Bas

06 maart 2023, 13:57
Profiel

Antwoord met een citaat
Misschien heeft men getracht het steentje te doorboren om het te dragen als amulet en is men er vroegtijdig mee gestopt omdat de beide boringen niet recht tegenover mekaar stonden?
Stenen doorboren werd vaak langs beide richtingen gedaan. Is maar een idee?
Is dit de echte kleur van de steen? Eergisteren was ze blauw.
Mvg,Stan

06 maart 2023, 15:40
Profiel

Antwoord met een citaat
Constantijn25 schreef:
Misschien heeft men getracht het steentje te doorboren om het te dragen als amulet en is men er vroegtijdig mee gestopt omdat de beide boringen niet recht tegenover mekaar stonden?
Mvg,Stan

Bedankt voor je reactie! De laatste foto's is de werkelijke steen kleur, de eerste fotos zijn wat overbelicht.

De rest van je optie over een eventuele hanger komt exact overeen als wat de arcgeoloog ook dacht (beoordeeld vanaf foto's). Een niet afgemaakt amulet om wat voor reden dan ook zou wel gaaf zijn!

Bas

06 maart 2023, 18:41
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik denk al maar dit is dan beter wat kleur betreft.
Mooie vondst bas.

Het is in ieder geval een kwartsiet .
Ik vraag me af wat je met dit steentje zo kunnen slijpen als het een slijpsteen is met slijpsporen.
Of is het (gaatje) van een insluitsel dat zachter is.
Ik zie verschillende kleuren in het (gaatje).
gr wim

07 maart 2023, 00:07
Profiel

Antwoord met een citaat
_BAS_ schreef:
Constantijn25 schreef:
Mvg,Stan

Bedankt voor je reactie! De laatste foto's is de werkelijke steen kleur, de eerste fotos zijn wat overbelicht.

De rest van je optie over een eventuele hanger komt exact overeen als wat de arcgeoloog ook dacht (beoordeeld vanaf foto's). Een niet afgemaakt amulet om wat voor reden dan ook zou wel gaaf zijn!

Bas

Je kan duidelijk zien dat de boringen niet exact tegenover mekaar liggen. Dit zou geen mooi eindresultaat geven.
Misschien is dat de reden waarom de klus niet werd afgemaakt.
Mvg,Stan.

07 maart 2023, 09:23
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Tjaa tocht leuk :10

07 maart 2023, 18:15
Profiel

Antwoord met een citaat
wimvanschaijk schreef:
Ik denk al maar dit is dan beter wat kleur betreft.
Mooie vondst bas.

Het is in ieder geval een kwartsiet .
Ik vraag me af wat je met dit steentje zo kunnen slijpen als het een slijpsteen is met slijpsporen.
Of is het (gaatje) van een insluitsel dat zachter is.
Ik zie verschillende kleuren in het (gaatje).
gr wim

Dag Wim,

Het lijkt inderdaad om een kwartsiet te gaan. Het gaatje lijkt me echt door mensenhanden gemaakt en geen insluitsel of iets dergelijks. De kleur van het gaatje oogt inderdaad iets schraler dan de rest. Dit komt denk ik door dat het daar niet aangeraakt is met vettige vingers. Groeten Bas

07 maart 2023, 19:16
Profiel

Antwoord met een citaat
Constantijn25 schreef:
_BAS_ schreef:
Constantijn25 schreef:
Mvg,Stan

Bas

Je kan duidelijk zien dat de boringen niet exact tegenover mekaar liggen. Dit zou geen mooi eindresultaat geven.
Misschien is dat de reden waarom de klus niet werd afgemaakt.
Mvg,Stan.

Dat de gaatjes niet helemaal recht tegenover elkaar liggen zou inderdaad zo maar eens de reden kunnen zijn dat het gaatje niet helemaal is afgemaakt. Toch wel een bijzondere vondst dan. Bedankt voor het meedenken :03

Bas

07 maart 2023, 19:18
Profiel

Antwoord met een citaat
Kijk hier maar even
Groet Herman

https://www.gika.de/wie-kommen-die-loec ... ter-nennt/

08 maart 2023, 16:56
Profiel

Antwoord met een citaat
Herman Bos schreef:

Op zich een goed artikel maar........het gesteente zelf klopt niet. In het artikel is sprake van vuursteen concreties terwijl dit duidelijk een kwartsiet is

08 maart 2023, 17:14
Profiel

Antwoord met een citaat
Herman Bos schreef:

Duidelijk artikel, ik snap wat je bedoeld :10 Maar zoals Kwenie al zegt is dit niet de steensoort voor op natuurlijke wijze ontstane gaten in het steen.

Het is een soort kwartsiet je ziet de glimmertjes schitteren als je hem beweegt in het licht.

Mvg, Bas

09 maart 2023, 20:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Helaas een matige scan, maar even voor het idee.
Ligt in het Museum in Zutphen weet ik.

12 maart 2023, 23:23

Antwoord met een citaat
Detecto-searcher schreef:

Prachtig voorbeeld detecto seeker! Ik denk dat dit erg dichtbij komt bij mijn vondst.

Alleen bij die van mij is het gaatje om wat voor reden dan ook niet afgemaakt. Ook de steensoort lijkt wel overeen te komen.

Hartelijk dank voor het voorbeeld.

Groeten Bas

14 maart 2023, 12:40
Profiel

Antwoord met een citaat
blijft natuurlijk de vraag, hoelang duurt het voordat men het door heeft dat de gaatjes niet op een lijn liggen

14 maart 2023, 18:35
Profiel
Antwoord met een citaat
_BAS_ schreef:

Prachtig voorbeeld detecto seeker! Ik denk dat dit erg dichtbij komt bij mijn vondst.

Alleen bij die van mij is het gaatje om wat voor reden dan ook niet afgemaakt. Ook de steensoort lijkt wel overeen te komen.

Hartelijk dank voor het voorbeeld.

Groeten Bas

Hierbij een detailopname van het gaatje van het eerder getoonde steentje, die ik onder de volgende restrictie hier mag laten zien.
"De foto mag niet zonder meer door diegene gebruikt of verspreid worden zonder toestemming van ons."
[Ons = De Archeologische Dienst Zutphen.]
Mocht de volledige afbeelding nodig zijn, dan kan je je bij de Archeologische Dienst vervoegen, meldt archeoloog M. Groothedde mij.

Verder nog het volgende archeologische voorbehoud, ik citeer de archeoloog:
"... Maar besef dat je de ouderdom en betekenis niet kan aflezen aan een steentje zelf.
"Ons" steentje is in een gesloten en gedateerde context gevonden.
Met losse vondsten kun je niet iets met zekerheid dateren als voegmesolitisch...."

Nou, ik hoop dat je er verder mee komt.

Wat een gaaf vondstje trouwens!! :03

15 maart 2023, 12:29
Antwoord met een citaat
Via de plaatselijke archeologen hier werd je vondst nog even besproken en is me geadviseerd even contact te leggen met Hans Peeters van het RUG.[https://www.rug.nl/staff/j.h.m.peeters/]
Dit meldt hij me (ook n.a.v. wat gedachten van de archeologen):

"...Mijn indruk is dat het een niet afgemaakt hangertje betreft, zo te zien van kwartsiet of iets dergelijks. Het is zeker geen Geröllkeule want die dingen hebben al snel een diameter van 10 cm en zijn dik en zwaar. Evenmin een steen om tegendruk te geven, want daarvoor is het steentje veel te klein en dan zou de uitholling eveneens centraal moeten liggen.

Een datering is lastig te geven, maar laat-paleolithicum of mesolithicum zou goed kunnen.

"
Jouw idee van een hangertje in de maak (gestaakt) lijkt hiermee dus aannemelijk.

Ik verzoek je om je vondst aan te melden bij het PAN zodat dit voor evt. onderzoek of anders in de toekomst beschikbaar komt en blijft!
Ik heb Hans Peeters en de archeologen ook gemeld dat ik dit verzoek aan jou zou doen.

Wat een toffe vondst is dit toch!! :05 :10

16 maart 2023, 13:51

Antwoord met een citaat
Via de plaatselijke archeologen hier werd je vondst nog even besproken en is me geadviseerd even contact te leggen met Hans Peeters van het RUG.[https://www.rug.nl/staff/j.h.m.peeters/]
Dit meldt hij me (ook n.a.v. wat gedachten van de archeologen):

"...Mijn indruk is dat het een niet afgemaakt hangertje betreft, zo te zien van kwartsiet of iets dergelijks. Het is zeker geen Geröllkeule want die dingen hebben al snel een diameter van 10 cm en zijn dik en zwaar. Evenmin een steen om tegendruk te geven, want daarvoor is het steentje veel te klein en dan zou de uitholling eveneens centraal moeten liggen.

Een datering is lastig te geven, maar laat-paleolithicum of mesolithicum zou goed kunnen.

"
Jouw idee van een hangertje in de maak (gestaakt) lijkt hiermee dus aannemelijk.

Ik verzoek je om je vondst aan te melden bij het PAN zodat dit voor evt. onderzoek of anders in de toekomst beschikbaar komt en blijft!
Ik heb Hans Peeters en de archeologen ook gemeld dat ik dit verzoek aan jou zou doen.

Wat een toffe vondst is dit toch!! :05 :10

De close-up van het gat komt sterk overeen met het geboorde gat van mijn vondst. Top dat je mijn vondst besproken hebt met archeologen, dat kan ik wel waarderen :03 Ik zal de vondst even aanmelden bij PAN. Ook zal ik Hans Peeters benaderen.

Mocht er wat meer duidelijk worden over deze vondst zal ik het het hier in het topic plaatsen. Hartelijk Dank!!

Groetjes Bas

20 maart 2023, 19:22
Profiel
Antwoord met een citaat
Graag gedaan!
Na het zien dacht ik meteen aan dat Zutphense steentje.
Tja, en wilde daarna ook verder méér weten!! :07
Archeoloog Fermin tipte vervolgens mij dit contact met Hans Peeters te leggen.

Leuk de vervolgacties die je gaat doen! :goezo:

23 maart 2023, 22:10
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]