|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:33
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Ben
Geregistreerd: 15 aug 2008, 23:42 Berichten: 659 Woonplaats: Gelriae
|
 schelp hanger
Materiaal:??? natuurlijk
Afmeting:38 x 34 x 13 mm
Gewicht:11,5 gram
Beschrijving van het voorwerp: Een oogvondst dikke schelpvormige hanger denk ik? Wie weet meer.
Groeten, Ben.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zoek en gij zult vinden.
|
| 06 okt 2023, 14:23 |
|
 |
|
Wisse
|
 Re: schelp hanger
Hallo Ben,
Ik denk dat het een fossiel is. En dan een brachiopode. Sommige soorten hebben ook dat kenmerkende gaatje dat ook in jouw schelp zit. Toevallig in Zeeland gevonden?
Groet, Jaap
|
| 06 okt 2023, 14:57 |
|
 |
|
Ben
|
Hallo Jaap, Nee niet in Zeeland gevonden. Voor een schelp is het vrij dik een fossiel dus een brachiopode nog nooit van gehoord. Hoe oud is zoiets? Bedankt. Groeten, Ben.
|
| 06 okt 2023, 15:25 |
|
 |
|
Wisse
|
Wel een Nederlandse vondst, Ben? Wel of niet op of bij een strand gevonden?
Als het een brachiopode is, dan heb jij de zogenaamde ‘buikklep’ gevonden. Het zijn bijzonder soorten schelpen die op een pootje/steeltje staan.
Hoe oud die van jou is weet ik niet.
Ze kunnen fossiel - dus heel oud zijn -, maar brachiopodes komen nog steeds voor.
Groet, Jaap
|
| 06 okt 2023, 15:40 |
|
 |
|
Ben
|
Hallo Jaap, Niet op het strand gevonden maar op een akker dichtbij de IJssel. Bedankt. Groeten, Ben.
|
| 06 okt 2023, 16:16 |
|
 |
|
kwenie
|
is ten prooi gevallen aan een roofslak. Vermoedelijk een Chicoreus
|
| 07 okt 2023, 01:37 |
|
 |
|
Ben
|
Reactie van onze archeoloog.
Ik snap de gedacht aan een brachiode, maar volgens mij is het er geen. In principe zijn de schelpen van brachiopoden altijd symmetrisch, en zit de asymmetrie in het verschil tussen de buikschelp (met gaatje) en de rugschelp. Bij normale tweekleppigen is dat juist andersom: de schelpen zijn symmetrisch ten opzichte van elkaar, maar de schelp zelf is asymmetrisch. Uitzonderingen daargelaten, zoals bij oesters. Ik denk dat het een “gewone” tweekleppige is, al zie ik niet welke soort. Ronde gaatjes komen vaker voor bij schelpen, ik dacht dat ze door tepelhoornslakken gemaakt werden. Daar komt bij dat er in ons gebied al 65 miljoen jaar geen brachiopoden meer leven, en dit ziet er niet erg fossiel uit.
Groeten, Ben.
|
| 09 okt 2023, 19:40 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|