|
|
|
|
|
|
Het is nu 21 aug 2026, 01:12
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Dutchdetectorist
|
 Katapultkogel?
Materiaal: steen (vrij zacht) Afmeting: ± Ø10 cm Gewicht: geen weegschaal helaas
Tijdens mijn verblijf in de finca van m'n dochter in Capres, provincie Murcia (Spanje) vond ik deze stenen bal op een terras-akker van een buurman. De stenen daar zijn allemaal scherp, er ligt werkelijk niets ronds tussen. De Romeinen zaten daar destijds (bv. thermaalbad in het nabij gelegen Fortuna) dus deze bal deed me denken aan een kogel voor een katapult uit die tijd. Deze bal is niet helemaal rond, maar wel bijna. Ik heb de bal aan de buurman gegeven, die was er blij mee. Kan iemand bevestigen dat dit een katapultkogel is? Welke tijd?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groet, Godfried
|
| 20 aug 2026, 22:04 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
 Re: Katapultkogel?
Ik denk niet dat dit een balista katapult kogel is ik denk eerder een steen die heel mooi rond afgesleten is Een Romeinse grote aardenwerken kogel (gemaakt van gebakken klei/terracotta) is doorgaans een zware projectiel, een zogenaamde ballista-kogel of slingerkogel. Deze werden door het Romeinse leger afgeschoten met torsiegeschut (ballista's) of grote slingers om vijandelijke linies, verdedigingswerken of gebouwen te vernietigen.Kenmerken & WerkingFunctie: Artilleriemunitie. Lichtere kogels werden gebruikt met handwapens (slingers), maar de grotere kogels van klei waren ontworpen voor mechanische werpmachines.Materiaal: Gebakken aardenwerk in plaats van steen of lood. Klei had als voordeel dat het relatief makkelijk en goedkoop lokaal te produceren was op plekken waar geen geschikte natuursteen voorhanden was.Afmetingen: De doorsnede en het gewicht variëren flink. Vaak hebben ze het formaat van een stevige grapefruit of meloen.Locaties in Nederland: Dergelijke kogels worden geregeld gevonden in de buurt van voormalige Romeinse grensforten (limes), zoals in het Gelderse rivierengebied of bij forten in de omgeving van Alphen aan den Rijn. Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 20 aug 2026, 23:25 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|