|
|
Het is nu 15 feb 2026, 16:08
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
( geknipte) Denier, Heinrich II , Deventer
| Auteur |
Bericht |
|
Seeker
|
 ( geknipte) Denier, Heinrich II , Deventer
Diameter: 18 mm Gewicht (massa): 0.49 gram Metaal: Zilver
Het is lang geleden, dat ik nog een Denier vond. Afgelopen zaterdag vond ik weer een halve. Niet zo verwonderlijk, omdat je 11e eeuwse penningen vaak gedeeld tegenkomt. Deze is van Hendrik II Keizer van het Heilige Roomse Rijk, geslagen te Deventer (1002-1024)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Seeker op 03 feb 2026, 19:51, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 03 feb 2026, 18:38 |
|
 |
|
Bodemvondstenwereld
|
 Halve Denier
De uiteindelijke determinatie zal op deze plek komen te staan.
(Dit bericht is automatisch door Bodemvondstenwereld gegenereerd).
|
| 03 feb 2026, 18:38 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4026 Woonplaats: Liemers
|
 Re: Halve Denier
Denier , 1014 -1024 , Heinrich II, Deventer ref.nr: Ilisch NL1# 1.8
Grt ,Pinpoint
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 03 feb 2026, 19:31 |
|
 |
|
Seeker
|
 Re: ( geknipte) Denier, Heinrich II , Deventer
Ja, zonde dat je ze niet vaak zo vindt. Ook al is die van mij maar half. Bij deze is duidelijker de muntheer af te lezen.
Dank je Pinpoint voor je reactie en de foto van het hele exemplaar.
|
| 03 feb 2026, 19:48 |
|
 |
|
de munte
|
Mooie munten die oude middeleeuwers. Heb ook geknipten uit die tijd. Mooi spul 
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 03 feb 2026, 22:04 |
|
 |
|
Seeker
|
Ja, ik ben gek op die munten. Alleen je vindt dan vaak dezelfde typen al zal dat ook afhankelijk zijn van de plek waar je zoekt.
|
| 03 feb 2026, 22:43 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
dat is wel zeker de gouden munten plek nog niet gevonden  je ben goed bezig
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 03 feb 2026, 23:11 |
|
 |
|
Seeker
|
Ik loop al ca 35 jaar en heb welgeteld eenmaal een gouden munt gevonden. Die hoop op veel gouden munten heb ik eigenlijk een beetje opgegeven. Ik hoop echter, dat ik de locatie waar ik deze munt vond alsmede ca 20 Romeinse munten tot de grootste Romeinse site van Overijssel kan maken. Daar vind ik ook voldoening in. De boer verklaart me voor gek, omdat ik hoofdzakelijk halve Romeinen vind en dat in weer en wind. Gelukkig kom ik ook wel hele exemplaren en andere objecten tegen.
|
| 04 feb 2026, 18:02 |
|
 |
|
Coinmaster2
|
Misschien leuk te weten is dat dit knippen van deze munten waarschijnlijk al in het muntatelier gebeurde, nadat ze daar werden geslagen. Peter Ilisch heeft dit zelf ergens geschreven in een van zijn publicaties.
|
| 04 feb 2026, 20:31 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Seeker schreef: Ik loop al ca 35 jaar en heb welgeteld eenmaal een gouden munt gevonden. Die hoop op veel gouden munten heb ik eigenlijk een beetje opgegeven. Ik hoop echter, dat ik de locatie waar ik deze munt vond alsmede ca 20 Romeinse munten tot de grootste Romeinse site van Overijssel kan maken. Daar vind ik ook voldoening in. De boer verklaart me voor gek, omdat ik hoofdzakelijk halve Romeinen vind en dat in weer en wind. Gelukkig kom ik ook wel hele exemplaren en andere objecten tegen. Zo is het wel "Seeker heb zelf paar keer gouden munt gevonden en een paar keer een schat zilver maar nooit is een gouden munt er bij ach je vind wat je vind succes
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 04 feb 2026, 20:37 |
|
 |
|
Seeker
|
Coinmaster2 schreef: Misschien leuk te weten is dat dit knippen van deze munten waarschijnlijk al in het muntatelier gebeurde, nadat ze daar werden geslagen. Peter Ilisch heeft dit zelf ergens geschreven in een van zijn publicaties. Dat is een leuk gegeven. Dat heb ik nooit geweten. Dat opent ook nieuwe inzichten. Hetzelfde zal dan ook wel gelden voor de "halfcut" pennies
|
| 04 feb 2026, 23:26 |
|
 |
|
Seeker
|
Coinmaster2 schreef: Misschien leuk te weten is dat dit knippen van deze munten waarschijnlijk al in het muntatelier gebeurde, nadat ze daar werden geslagen. Peter Ilisch heeft dit zelf ergens geschreven in een van zijn publicaties. Ik heb AI erop losgelaten en daar meldt men het volgende over het onderzoek van Ilisch: Ilisch baseerde zijn conclusies grotendeels op onderzoek naar munten uit het Duitse Rijk (Ottonse en Salische dynastieën). In steden als Münster, Dortmund, Keulen en Soest was de productie van penningen enorm. De "Grens" van de Obol: In het zuiden van Duitsland werden vaak nog aparte halve penningen (obolen) geslagen op eigen stempels. De Noordelijke Oplossing: In het noorden en westen (onze streken) koos men voor de efficiëntie: men sloeg één grote partij penningen en een deel daarvan werd direct met de beitel in tweeën gehakt. Dit bespaarde de tijd en kosten van het graveren van kleinere, priegelige stempels voor obolen.
|
| 04 feb 2026, 23:51 |
|
 |
|
Jormungard
|
Toch weer knap gevonden Seeker, zo groot zijn die geknipte penninkjes niet. Afgelopen ook weer redelijk veel geknipte middeleeuwers gevonden, maar hebt ze liever heel.
|
| 05 feb 2026, 23:35 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|