|
|
Het is nu 03 maart 2026, 05:58
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Muntgewicht van Jan (II) Linderman met munt (Öre?) eromheen
| Auteur |
Bericht |
|
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3981 Woonplaats: Noordgouwe
|
 Muntgewicht van Jan (II) Linderman met munt (Öre?) eromheen
Materiaal: Koper/messing Afmeting: 15x9 mm Gewicht: 14,19 gram Beschrijving van het voorwerp: Muntgewicht met munt. Denk een Öre? Maker uit Amsterdam, Jan (II) Linderman Wie weet meer? Groet 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 22 feb 2026, 17:36 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
 Re: Muntgewicht met munt.
Zeer bijzondere vondst Gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 22 feb 2026, 17:37 |
|
 |
|
kimball
Moderator
|
Ik denk dat het wapen van Jan (II) Linderman er het meest op lijkt....
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 22 feb 2026, 17:51 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Wat bijzonder zo aan elkaar!  Wat zou het doel daarvan zijn geweest??? 
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 22 feb 2026, 18:47 |
|
 |
|
dennisch9944
Geregistreerd: 28 maart 2011, 13:11 Berichten: 993 Woonplaats: Vrijhoeve , Noord-Brabant
|
Erg bijzonder , leuke vondst
Gr Dennis
_________________ Zoekt met Minelab Vanquish 540 en XP DEUS
|
| 22 feb 2026, 21:48 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Hoogst eigenaardig zoiets---wat was de bedoeling? gr, roel.
|
| 22 feb 2026, 21:55 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
 Re: Muntgewicht van Jan (II) Linderman met munt (Öre?) eromheen
Ha kimball,
nog nooit gezien zo! De blokbeeldenaar zit zeker onder de munt, maar daar kun je niet bij. Je kunt wel de omtrek van de munt meten, dan weet je mogelijk wat voor soort ore uit Zweden het is, de datering en hoeveel die weegt. Er zijn natuurlijk vele jaren ores geslagen in diverse nominaties, maar misschien heb je er iets aan. Als je het gewicht van de ore aftrekt van het totaalgewicht, weet je wat het muntgewicht op zich weegt en aan de hand daarvan kun je al veel munten uitsluiten. Tis maar een idee.
Gr Peter.
|
| 23 feb 2026, 00:48 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Speculatie: Misschien een muntgewicht voor een 3 Öre (ik zeg maar iets) dat is verzwaard met een extra Öre, om uit te komen op een 4 Öre?
_________________ Groet, Godfried
|
| 23 feb 2026, 10:37 |
|
 |
|
djdj
|
Leuke vondst ! Hergebruik van een muntgewicht . verbouwd tot een nieuwe. Ik heb ook een muntgewicht die bestaat uit 2 aan elkaar gesoldeerde muntgewichtjes. En ouder muntgewichtje verbouwd tot knop muntgewicht. Zweden had ook vierkante munten en koper platen als wettig betaal middel. gr DJ 
|
| 23 feb 2026, 13:26 |
|
 |
|
djdj
|
Ik heb ook een muntgewichten afgevijld tot 10 gram 1 NL = Nerderlands Lood ( 19 e eeuw) Ook van Jan (II) Linderman.
|
| 23 feb 2026, 13:32 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Ja, toevallig had ik die Klippe gevonden, die Pinpoint zo mooi heeft gedetermineerd.
_________________ Groet, Godfried
|
| 23 feb 2026, 14:42 |
|
 |
|
kimball
Moderator
|
lieropp schreef: Ha kimball,
nog nooit gezien zo! zit zeker onder de munt, maar daar kun je niet bij. Je kunt wel de omtrek van de munt meten, dan weet je mogelijk wat voor soort ore uit Zweden het is, de datering en hoeveel die weegt. Er zijn natuurlijk vele jaren ores geslagen in diverse nominaties, maar misschien heb je er iets aan. Als je het gewicht van de ore aftrekt van het totaalgewicht, weet je wat het muntgewicht op zich weegt en aan de hand daarvan kun je al veel munten uitsluiten. Tis maar een idee.
Gr Peter. 23 mm ongeveer. Gewicht van een duit. Zal dan voor een munt van zo'n 12 gram gaan.
|
| 23 feb 2026, 16:27 |
|
 |
|
kimball
Moderator
|
Even naar de munten verplaatst. Iemand een idee welke munt?
|
| 03 maart 2026, 00:19 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|