|
|
Het is nu 03 apr 2026, 00:14
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Seeker
|
 Halve Sestertius
Diameter: 29 mm Gewicht (massa): 7.36 gram Metaal: Brons
Gisteren andermaal een halve Romein gevonden. Vermoedelijk is het een NNTB, maar je weet hier maar nooit. Er zijn hier nl mensen, die maar heel weinig nodig hebben om tot een determinatie te komen. De enige letter, die ik weet te ontcijferen is de S van Senatus Consulto. Voor de rest is er geen letter te herkennen. Wie weet er nog wat te vertellen?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Seeker op 01 apr 2026, 21:12, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 01 apr 2026, 21:09 |
|
 |
|
Bodemvondstenwereld
|
 Halve Sestertius
De uiteindelijke determinatie zal op deze plek komen te staan.
(Dit bericht is automatisch door Bodemvondstenwereld gegenereerd).
|
| 01 apr 2026, 21:09 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28313 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Halve Sestertius
aan de sik te zien Marcus Aurelius, Commodus of misschien wel Lucius Verus 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 01 apr 2026, 21:55 |
|
 |
|
Seeker
|
En hij heeft ook nog een soort staartje of is dat een lint? Alle drie zaten in de tweede helft van de 2e eeuw, zoals eerder gold voor de meeste van mijn gehalveerde munten.
|
| 01 apr 2026, 22:08 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
|
Seeker schreef: En hij heeft ook nog een soort staartje of is dat een lint? Alle drie zaten in de tweede helft van de 2e eeuw, zoals eerder gold voor de meeste van mijn gehalveerde munten. in de tweede eeuw deden ze dit niet gauw, er moest toestemming voor gegeven worden, je mocht niets zo maar portret van een Keizer verwoesten!!! weet de context niet waarin de mensen dat deden???? begin eerste eeuw was dat wel van toepassing, de oorzaak was een tekort aan kleingeld en geld, vooral bij legioenairs in kampen, niet alles koste een As, Dupodius of Sestertius!!! heb zelf vlaaipuntjes gevonden ¼ , ook omdat soldaten veel spelletjes deden. oude munten van voorgangers kregen een klop van de nieuwe Keizer, ze circuleerde zeer lang in het muntcircuit, daarom vind je deze zelden zeer scherp, staat vaak niet meer op, zo ook de gedeelde munten, ze werden duizenden keren over heen en weer geschoven. gr Chris P.S. portreten van Keizer hebben allemaal een lint, daarmee werd de lauweren krans vast gebonden, bij Keizerinnen een diadeem, zo ook bij de munt uit de 3/4de eeuw was toepasselijk en zag je geen lauerenkrans meer.
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
|
| 01 apr 2026, 23:06 |
|
 |
|
Seeker
|
Het zwaartepunt van de bewoning zit bij mijn locatie in de 4e 5e eeuw. De Germaanse mensen, die daar toen woonden hebben waarschijnlijk, getuige ook de vele bronsslakken, die ik op het terrein aantref bronzen munten uit vroegere eeuwen gebruikt om andere objecten te gieten. Ik verwacht dan ook dat er nauwelijks bewoning is geweest in de tweede en derde eeuw.
|
| 02 apr 2026, 01:01 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
|
Seeker schreef: Het zwaartepunt van de bewoning zit bij mijn locatie in de 4e 5e eeuw. De Germaanse mensen, die daar toen woonden hebben waarschijnlijk, getuige ook de vele bronsslakken, die ik op het terrein aantref bronzen munten uit vroegere eeuwen gebruikt om andere objecten te gieten. Ik verwacht dan ook dat er nauwelijks bewoning is geweest in de tweede en derde eeuw. waarom zou de dan munten delen als je deze toch smelten doet ??? geen idee waarom ze munten in de helft sloegen met een beitel in deze Germaanse tijd, mogelijk om te om dat Romeinse tijdperk te ontheiligen  weer wel dat deze Romeinse bronzen beelden(jes) stuk sloegen om zo hun goden te bespotten, Romeinen bouwde op Keltische en deze ontheiligde de heiligdommen en vernietigde deze, Christenen bouwde weer op Romeinse tempels. wat ik al eerder schref is dat in de 1 ste eeuw een gebrek aan kleingeld was. maar waarom ze dat deden in de 2de eeuw of 3de eeuw geen idee 
|
| 02 apr 2026, 01:45 |
|
 |
|
zoeker 19
Geregistreerd: 02 apr 2012, 19:07 Berichten: 4320 Woonplaats: Joure
|
In Friesland/Groningen vind je geregeld Sesterii die geknipt/gehakt zijn. Mijn vermoeden is dat deze inderdaad versmolten werden voor het maken van fibulae/paardentuigage/etc. Brons komt als grondstof hier niet voor en als je fibulae wilt maken moet je toch ergens je brons vandaan halen. Als je ziet hoeveel denarii er in het noorden gevonden worden ten opzichte van de weinige bronzen romeinse munten zoals sesterii kan dat te verklaren zijn doordat deze omgesmolten zijn tot bruikbare voorwerpen. Zilveren objecten zie je in die periode een stuk minder en mogelijk is dat de reden waarom denarii wel als munt teruggevonden wordt. Het is maar een hypothese 
|
| 02 apr 2026, 11:39 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
|
zoeker 19 schreef: In Friesland/Groningen vind je geregeld Sesterii die geknipt/gehakt zijn. Mijn vermoeden is dat deze inderdaad versmolten werden voor het maken van fibulae/paardentuigage/etc. Brons komt als grondstof hier niet voor en als je fibulae wilt maken moet je toch ergens je brons vandaan halen. Als je ziet hoeveel denarii er in het noorden gevonden worden ten opzichte van de weinige bronzen romeinse munten zoals sesterii kan dat te verklaren zijn doordat deze omgesmolten zijn tot bruikbare voorwerpen. Zilveren objecten zie je in die periode een stuk minder en mogelijk is dat de reden waarom denarii wel als munt teruggevonden wordt. Het is maar een hypothese  je lijkt me wel te overtuigen "zoeker" dat getuigt ook de brons slakken die "'Seeker" noemt en heeft gevonden.
|
| 02 apr 2026, 13:26 |
|
 |
|
Seeker
|
Ja, zo is het maar net. Ook de Friezen stonden bekend om hun ambachtskunst en handelsgeest. Ik vraag me ook af of je in Friesland veel bronsslakken tegenkomt. Op mijn locatie heb ik 27 Romeinse munten gevonden, waarvan er ca 7 van zilver zijn, ca 15 gehalveerde Sesterti en een stuk of 5 latere Romeinse munten. Tussen de gehalveerde exemplaren zat zelfs een exemplaar, dat 150 voor Chr kon worden gedateerd. Daarnaast vond ik er vorige week een stukje hakgoud.
Alles wijst dus op het gieten van objecten.
Laatst bijgewerkt door Seeker op 02 apr 2026, 22:40, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 02 apr 2026, 14:39 |
|
 |
|
zoeker 19
|
Coinhunter Chris schreef: zoeker 19 schreef: In Friesland/Groningen vind je geregeld Sesterii die geknipt/gehakt zijn. Mijn vermoeden is dat deze inderdaad versmolten werden voor het maken van fibulae/paardentuigage/etc. Brons komt als grondstof hier niet voor en als je fibulae wilt maken moet je toch ergens je brons vandaan halen. Als je ziet hoeveel denarii er in het noorden gevonden worden ten opzichte van de weinige bronzen romeinse munten zoals sesterii kan dat te verklaren zijn doordat deze omgesmolten zijn tot bruikbare voorwerpen. Zilveren objecten zie je in die periode een stuk minder en mogelijk is dat de reden waarom denarii wel als munt teruggevonden wordt. Het is maar een hypothese  je lijkt me wel te overtuigen "zoeker" dat getuigt ook de brons slakken die "'Seeker" noemt en heeft gevonden. Samen discussiëren over dit soort objecten is altijd mooi en sta zeker open voor andere opties.
|
| 02 apr 2026, 17:26 |
|
 |
|
zoeker 19
|
Seeker schreef: Ja, zo is het maar net. Ook de Friezen stonden beend om hun ambachtskunst en handelsgeest. Ik vraag me ook af of je in Friesland veel bronsslakken tegenkomt. Op mijn locatie heb ik 27 Romeinse munten gevonden, waarvan er ca 7 van zilver zijn, ca 15 gehalveerde Sesterti en een stuk of 5 latere Romeinse munten. Tussen de gehalveerde exemplaren zat zelfs eenexemplaar, dat 150 voor Chr kon worden gedateerd. Daarnaast vond ik er vorige week een stukje hakgoud.
Alles wijst dus op het gieten van objecten. Sterker nog, uit bestaande literatuur heb ik gevonden dat op een plek waar ik zoek gietmallen zijn gevonden voor het gieten van fibulae. Op die plek heb ik inderdaad veel bronsslakken gevonden. Het vreemde is dat er haast geen bronzen munten gevonden worden. Heb er een stuk of 5 van brons gevonden tegenover een stuk of 30 van zilver. Mijn vermoeden is dat de bronzen munten omgesmolten zijn voor het maken van objecten die men dagelijks beter kon gebruiken, zoals fibulae.
|
| 02 apr 2026, 17:31 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|