|
|
|
|
|
|
Het is nu 25 apr 2026, 12:19
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Ben
Geregistreerd: 15 aug 2008, 23:42 Berichten: 627 Woonplaats: Gelriae
|
 VOC duit Groningen
Diameter: 21 mm Gewicht (massa): 1.5 gram Metaal: koper.
Ik vermoed dat dit een VOC duit is van Groningen. Het is een slecht exemplaar, bestaan er duiten van de VOC uit Groningen?
Groeten, Ben.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zoek en gij zult vinden.
|
| 20 apr 2026, 21:35 |
|
 |
|
Seeker
|
 Re: VOC duit Groningen
De VOC-DUit Groningen bestaat naar mijn weten niet, maar wat het wel is weet ik ook niet. Ik heb Zonnebloem met duiten van de VOC erop nageslagen, maar daar staat hij niet in.
|
| 22 apr 2026, 18:01 |
|
 |
|
Ben
|
Volgens Kees, duiten.nl
Geen VOC duit van Groningen, het wapen klopt niet met Groningen en VOC duiten van Groningen bestaan niet. Wat voor een het wel is weet ik helaas niet. Ik heb gekeken in het boek van Scholten, de klassieke catalogus voor VOC munten maar daar kan ik hem niet vinden. Ik gok dat het een hele late is, mogelijk begin 19e eeuw toen veel delen in de oost waren ingepikt door de Engelsen.
Dus voorlopig blijft het een raadsel.
Groeten, Ben.
|
| 22 apr 2026, 20:06 |
|
 |
|
Ben
|
Ben schreef: Volgens Kees, duiten.nl
Geen VOC duit van Groningen, het wapen klopt niet met Groningen en VOC duiten van Groningen bestaan niet. Wat voor een het wel is weet ik helaas niet. Ik heb gekeken in het boek van Scholten, de klassieke catalogus voor VOC munten maar daar kan ik hem niet vinden. Ik gok dat het een hele late is, mogelijk begin 19e eeuw toen veel delen in de oost waren ingepikt door de Engelsen. Kees, bedankt.
Wel zie ik in het 2e en 3e kwadrant van het wapen gelijkenis met die van Groningen. Het 1e en 4e kwadrant in het wapenschild lijkt op een kruis.
Dus voorlopig blijft het een raadsel.
Groeten, Ben.
|
| 22 apr 2026, 20:30 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|