|
|
|
|
|
|
Het is nu 17 jul 2026, 23:44
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
Koperen munt/penning met versimpeld ontwerp rozenobel
| Auteur |
Bericht |
|
Bill Evans
|
Ik heb een koperen munt gevonden waar nog een beetje detail op te zien is, maar omdat dit moeilijk is om op de foto te krijgen heb ik hem uitgetekend. De diameter is 27mm en weegt 2.25 gram. Beide kanten hebben omschrift aan de buitenkant dat ik, los van twee O’tjes, niet meer kan lezen. Op één kant lijkt een schip afgebeeld te staan. Een paar meter verderop heb ik een muntgewichtje gevonden voor een rozenobel. Hierdoor kwam ik er achter dat het schip op het gewichtje bijna identiek is aan die van de munt. Dus het lijkt een munt/penning te zijn waarvoor een versimpeld ontwerp van een rozenobel is gebruikt. Er zit een gat in de munt, waardoor hij mogelijk als hanger is gebruikt. Ben erg benieuwd wat jullie denken dat dit geweest kon zijn. Op de link hieronder een foto van een muntloodje die, los van het ontbreken van omschrift, vrijwel identiek is aan mijn munt. https://www.google.com/imgres?q=index%2 ... AOegQINhAA
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 17 jul 2026, 16:41 |
|
 |
|
Bodemvondstenwereld
|
De uiteindelijke determinatie zal op deze plek komen te staan.
(Dit bericht is automatisch door Bodemvondstenwereld gegenereerd).
|
| 17 jul 2026, 16:41 |
|
 |
|
Seeker
|
 Re: Koperen munt/penning met versimpeld ontwerp rozenobel
Het is een Rekenpenning van het Nobeltype uit wsch de 15e eeuw. Er staan er hier wel wat van op het Forum.
Laatst bijgewerkt door Seeker op 17 jul 2026, 23:02, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 17 jul 2026, 17:12 |
|
 |
|
strix
|
 Re: Koperen munt/penning met versimpeld ontwerp rozenobel
Leuke vondst, Matteo. Goed bezig HG, Kees.
_________________ qui quaerit invenit
|
| 17 jul 2026, 21:16 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|