|
|
|
|
|
|
Het is nu 29 aug 2026, 09:26
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
S C munt iets beschadigd maar mooi hoor
| Auteur |
Bericht |
|
Bodemvondstenwereld
|
De uiteindelijke determinatie zal op deze plek komen te staan.
(Dit bericht is automatisch door Bodemvondstenwereld gegenereerd).
|
| 28 aug 2026, 16:17 |
|
 |
|
thijs
|
Diameter: 31 Gewicht (massa): 27,33 Metaal:brons
Deze munt gevonden in het noorden van Europa
Ik kon geen gelijk gewicht vinden Mvg Thijs
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 aug 2026, 16:17 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1633 Woonplaats: Zuid Beveland
|
 Re: S C munt iets beschadigd maar mooi hoor
Erg mooi!!!! Maar toch ook een kleine extra tip: wees voortaan wat minder specifiek/gedetailleerd over je vindplaats, want voor je het weet lopen er allemaal forumleden op je stek!!
Groet
Roozjee
Noordwest Europa omgeving Benelux
|
| 28 aug 2026, 17:05 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Hij is mooi tom Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 28 aug 2026, 17:21 |
|
 |
|
thijs
|
Roozjee schreef: Erg mooi!!!! Maar toch ook een kleine extra tip: wees voortaan wat minder specifiek/gedetailleerd over je vindplaats, want voor je het weet lopen er allemaal forumleden op je stek!!
Groet
Roozjee
Noordwest Europa omgeving Benelux
|
| 28 aug 2026, 17:30 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Hier zijn de belangrijkste details van deze munt:Kenmerken & OntwerpMuntmetaal: Brons / Messing (orichalcum)Nominale waarde: SestertiusGemiddeld gewicht: ~22 tot 24 gramDiameter: ~31 tot 32 mmAfbeeldingen (Typologie)Voorzijde (Obvers): ANTONINVS AVG PIVS P P — Laureaat (met lauwerkrans) hoofd van Antoninus Pius naar rechts.Keerzijde (Revers): VOTA SVSCEPTA DEC III COS IIII / S - C — De keizer staat gesluierd naar links. Hij brengt een offer (met een patera of offerschaal) boven een driepotig altaar. In zijn andere hand houdt hij een perkamentrol.BetekenisDe afkorting VOTA SVSCEPTA DEC III op de keerzijde verwijst naar de plechtige geloften (vota) die werden afgelegd voor het behoud en de gezondheid van de keizer voor zijn derde regeerperiode van tien jaar (decennalia). COS IIII geeft aan dat hij destijds voor de vierde keer consul was. S - C (Senatus Consulto) toont aan dat de munt is geslagen met toestemming van de Romeinse Senaat.Sestertius (RIC III 794) - NumisLensThe sestertius was the large brass prestige coin of the Roman imperial series, typically 25–28 grams and 30–35mm in diameter. Its size gave engravers room for t...WildwindsAntoninus Pius, Ancient Coinage on Wildwinds.com - Thumbnail IndexAD 159. ANTONINVS AVG PIVS
RicIII 794
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 28 aug 2026, 20:30 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|