|
|
Het is nu 04 maart 2026, 14:16
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Janus
|
 Fibula?
Materiaal: Brons
Afmeting:25 mm lang 7 mm dik
Gewicht: 4 gram
Vanmorgen deze gevonden dacht aan een fibula want ik meende de naald constructie te zien, echter na thuis te hebben afgespoeld bleek het geen naaldconstructie maar 2 lipjes te zijn, het andere uiteinde ziet er niet uit als een breukvlak, de weinige bij vondsten op deze akker waren 17e 18 eeuw. Als dit geen fibula is heeft iemand een idee wat het wel kan zijn en hoe oud. Alvast bedankt.
Gr. Janus
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 03 nov 2020, 15:54 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Fibula?
Ik heb ook nog heel even getwijfeld of het toch niet een boogfibulafragment was maar ik vind de doorsnede er vreemd uitzien voor een fibula. Geen idee wat het zou kunnen zijn. groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 03 nov 2020, 17:59 |
|
 |
|
Janus
|
Hallo Joost
Bedankt voor je reactie, voorwerp is idd vrij zwaar uitgevoerd voor een fibula maar lijkt er toch verdraaid veel op misschien dat iemand nog een suggestie heeft.
Gr. Janus
|
| 03 nov 2020, 21:32 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Janus schreef: Hallo Joost
Bedankt voor je reactie, voorwerp is idd vrij zwaar uitgevoerd voor een fibula maar lijkt er toch verdraaid veel op misschien dat iemand nog een suggestie heeft.
Gr. Janus Wat ik bedoel is niet de uitvoering. Boogfibulae hebben een redelijk zware massieve uitvoering. Als je naar de vergelijking kijkt zou het zelfs goed kunnen. De voorste lip zou het veerhaakje (dat de steundraad van de spiraalveer inklemt) kunnen zijn, het kleinere lipje het begin van de spiraalveer (boogfibulae zijn uit één stuk gegoten, getrokken en gesmeed) al ziet dat lipje er wat vreemd gevormd uit. Wat ik dan wel mis zijn de steunplaten (aan weerszijde van de grote lip) maar die kunnen afgebroken zijn. Het ging met meer om de vreemde doorsnede die aan het andere einde zichtbaar is waarbij het lijkt of er sprake is van een dubbele wand? Dat hoort niet bij een fibula groeten, Joost
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 04 nov 2020, 18:28 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Goed gezien Joost mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 04 nov 2020, 19:16 |
|
 |
|
Janus
|
Hallo Joost ik begrijp wat je bedoeld, die dubbele wand is idd vreemd, maar als ik kijk naar de kant met de 2 lipjes zie ik ook die dubbele wand, het is moeilijk te zien of aan het andere uiteinde iets is afgebroken maar ik vermoed dat daar toch ook die 2 lipjes aan hebben gezeten, Een fibula zal het dus niet zijn, maar wat dan wel, dus wie het weet mag het zeggen Bedankt voor je moeite. Groeten Janus
|
| 04 nov 2020, 19:28 |
|
 |
|
Janus
|
Ben trouwens nog even in mijn eigen literatuur gaan zoeken en kwam deze afbeelding van een buckle tegen, als alle 2 de lipjes recht gebogen zouden zijn lijkt hij er wel op maar zeker ben ik ook niet Gr.Janus
|
| 04 nov 2020, 19:37 |
|
 |
|
Janus
|
Moet ik er de afbeelding natuurlijk wel bij doen. 
|
| 04 nov 2020, 19:39 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|