|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:02
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
deksel??? vuurdomper???? of toch iets anders????
| Auteur |
Bericht |
|
MarcoSanders
|
 deksel??? vuurdomper???? of toch iets anders????
Materiaal: Brons Afmeting: A-symetrisch 8 hoekig, 40mm x 38mm , hoogte 17mm Gewicht: 55,5 gr Beschrijving van het voorwerp: graag zou ik een dtm willen vragen van dit gevonden bronzen voorwerp. ik zag op internet een artikel over Vreelandse vuurdomper, dit is dan een stukje aardewerk waarmee men smeulende huotresten deed uitdrukken op het vuur. ( https://www.utrechtaltijd.nl/verhalen/d ... uurdomper/ ) De vorm kwam me bekend voor waardoor ik mijn eerdere vondst plaats en hier een dtm voor wil vragen? Mijn gevonden voorwerp heeft 3 gaatjes en is dus helemaal van Brons. Mvg Marco
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 26 aug 2021, 10:37 |
|
 |
|
huib
|
 Re: deksel??? vuurdomper???? of toch iets anders????
Op de achterkant lijkt de midden roestvorming te hebben en het zou mij niet verbazen dat het gat door en door is zij het aan de achterkant kleiner! Ook lijken mij de gaatjes te zijn verzonken. Daarom ga ik voor een achterplaat van een kruk die met schroefjes aan een deur heeft vast gezeten.
Verder ,het voorbeeld dat je aan geeft is van gebakken klei gemaakt en heeft zeker een doorsnede van 15 - 20 cm . Ik mocht in het verleden twee van dergelijke deksels vinden.
Huib
|
| 27 aug 2021, 16:23 |
|
 |
|
MarcoSanders
|
 Re: deksel??? vuurdomper???? of toch iets anders????
Ok top voor je antwoord maar voorwerp is niet door en door is echt massief.
|
| 27 aug 2021, 21:06 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|