|
|
Het is nu 03 maart 2026, 11:03
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
henk.holland
|
 (Pelgrims) insigne ?
Materiaal: tin
Afmeting: 55 mm
Gewicht:nihil
Beschrijving van het voorwerp:
Gevonden in stortgrond dit zeer lichte en fragiele tinnen voorwerp (bijvondsten dateren van 1500 tot heden). Ik vermoed dat hij compleet ongeveer 55 mm groot is geweest (aanzienlijk dus). Aan de achterzijde zit geen bevestiging van een speld of iets dergelijks. Vermoedelijk heeft dit voorwerp op kleding gezeten (met spelden of vastgenaaid). Deze conclusie trek ik omdat er duidelijk het voorwerp een gaatje te zien is, die daar voor bestemd is. Ik heb Heilig en Profaan deel 1 en 2 doorgespit, maar geen vergelijkbare kunnen vinden. Is dit voorwerp daadwerkelijk een Middeleeuws insigne, of is het iets anders?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 08 jul 2019, 12:14 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
 Re: (Pelgrims) insigne ?
Duidelijk, het tafereel van de drie koningen op bezoek bij de H. Maria, en kindje Jezus.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 08 jul 2019, 12:53 |
|
 |
|
henk.holland
|
Beste De Speyte. Bedankt voor de aanvulling. En inderdaad, je bewering klopt.
|
| 08 jul 2019, 15:10 |
|
 |
|
bennie
|
Mooie vondst 
|
| 08 jul 2019, 18:45 |
|
 |
|
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3981 Woonplaats: Noordgouwe
|
Achterkant? 
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 08 jul 2019, 19:27 |
|
 |
|
henk.holland
|
En een foto van de achterzijde (en wederom iedereen bedankt voor het meedenken en de reacties)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 08 jul 2019, 19:48 |
|
 |
|
kimball
Moderator
|
Geen tin denk ik....?
Latoenkoper?
Geen gegoten draag insigne, die zien er anders uit.
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 08 jul 2019, 20:00 |
|
 |
|
henk.holland
|
Hoi Kimball, nee het is echt 100 % een tin/loden voorwerp. Toen ik hem vond was hij redelijk vervormd. Ik heb hem in heet water gelegd, waarop ik hem weer redelijk in vorm kon krijgen. Dus absoluut geen latoenkoper. Zelfs nu kan ik hem heel makkelijk buigen. Hij is heel fragiel en dun.
|
| 08 jul 2019, 20:57 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Denk niet zo oud, insignes zijn merendeel iets dikker. En hebben bovendien meestal op de keerzijde een geruit/raster patroon van de gietmal. Eerder is jou exemplaar geslagen/gestampt. En dateerd vermoedelijk ca. 19e eeuw.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 09 jul 2019, 21:42 |
|
 |
|
wimvanschaijk
|
Klokken lood ,denk daar eens aan. gr wim
|
| 09 jul 2019, 23:50 |
|
 |
|
kimball
Moderator
|
henk.holland schreef: Hoi Kimball, nee het is echt 100 % een tin/loden voorwerp. Toen ik hem vond was hij redelijk vervormd. Ik heb hem in heet water gelegd, waarop ik hem weer redelijk in vorm kon krijgen. Dus absoluut geen latoenkoper. Zelfs nu kan ik hem heel makkelijk buigen. Hij is heel fragiel en dun. ok, Nee dan is het echt tin of lood... wimvanschaijk schreef: Klokken lood ,denk daar eens aan. gr wim Ken ik niet maar zal er eens op zoeken 
|
| 10 jul 2019, 00:39 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|