Logo
Het is nu 03 maart 2026, 13:14

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 paalsporen 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht paalsporen
Hallo allemaal,

Vorige maand was ik met mijn vader aan het zoeken op een bouwterrein waar een weg was uitgegraven (ca 70 cm onder het maaiveld).(we zoeken echter alleen in de verstoorde grond niet in de uitgegraven weg uiteraard). Op het bouwterrein hadden we al enkele leuke vondsten gedaan (oa. bronstijd armbanden, een leeuwendaalder van Holland uit 1576, 4 Groschen uit 1803 (zilver), een horse pendant uit de 15e- 16e eeuw en een Chinese pasmunt uit 1890). :05 Mijn vader liep op de heuvel langs de uitgegraven weg en riep op gegeven moment tegen me dat hij een paar paalsporen zag. Vervolgens traceerden we ook nog een achterwandje van leem.
’s Avonds zijn we teruggegaan om de paalsporen eens op te meten en te fotograferen. In totaal hebben we ongeveer 20 paalsporen gevonden, met een diameter variërend van 19- 40 cm, waarbij de modus (d.i. de meest voorkomende diameter) lag op 28 cm. De totale lengte van het geheel was ± 20- 25 meter. De paalsporen waren noord- zuid georiënteerd. De lemen wand lag haaks (90 graden) t.o.v. de paalsporen, wat logisch is. In de nabijheid hebben we ook enkele (vermoedelijk ijzertijd) scherven gevonden. In de buurt waren al eerder restanten van ijzertijdboerderijen opgegraven.. Uiteraard is de vondst aangemeld bij de lokale archeoloog, deze was heel enthousiast (en was voor een goede samenwerking tussen goedwillende detector-amateurs en beroepsarcheologen). Helaas werd (door de wegenonderneming?) dezelfde week al wit zand over de sporen geschoven (enkel alleen over de sporen, niet over de rest van de weg…… :06 ). Ik heb helaas nog geen feedback gehad van de archeologen, maar men was enthousiast. Dus helaas is het niet zeker of het überhaupt daadwerkelijk een ijzertijdboerderij was, gezien de diepte waarop de sporen lagen, de gevonden scherven en het feit dat in de nabijheid ook al restanten van een ijzertijdboerderij was gevonden, kun je niets uitsluiten. :06

Grt,
Plechelmus

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Laatst bijgewerkt door Plechelmus op 06 aug 2008, 18:01, in totaal 1 keer bewerkt

04 aug 2008, 19:40
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: paalsporen
idd paalsporen Plechelmus :10

goed dat je het gemeld hebt :07

wie weet komt er een onderzoek uit voort

wellicht hebben ze er bewust zand overheen gegooid om vertraging te voorkomen :06

gr bubba :sd

04 aug 2008, 19:45
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Hoi Bubba,

Dat vermoeden had ik, een opgraving kost nogal wat voor de bouwondernemers. De foto's worden in ieder geval bestudeerd en mogelijk worden ze gepubliceerd in een boek over de archeologische vondsten die gedaan zijn op het terrein.

Groet,

Plechelmus

04 aug 2008, 19:50
Profiel

Antwoord met een citaat
in paint kiezen "formaat wijzigen". Dan even proberen op 75 % zowel horizontaal als vertikaal) en kijken wat de kb's zijn. Eventueel nogmaals. Ik ben benieuwd. Mooie waarneming!

04 aug 2008, 20:03
Profiel

Antwoord met een citaat
Bedankt Far beyond driven :10

Hierbij de situatieschets.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

04 aug 2008, 20:38
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]