|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:07
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
 Romeinse dobbeltoren
Würfelturm,.
een Dobbeltoren (Würfelturm) uit de Romeinse tijd. Deze Romeinse (368 n. Chr) Würfelturm is gevonden in Froitzheim, Duitsland, en is de op een na oudste nog bestaande bronzen Dobbeltoren ter Wereld. De oudste dobbeltoren is gevonden in Qustul maar is van hout, deze kan je bezichtigen in het Egyptisch Museum in Caïro.
Der Würfelturm diente den Soldaten in der Freizeit zum Würfelspiel. 4. Jahrhundert nach Christus Fundort: Vettweiß−Froitzheim, Kreis Düren Geschenk des Finders Inventar-Nummer 85.269 – Kupferblech Höhe 21cm, Grundfläche 10 cm x 12 cm
Schummeln nicht möglich! Dieser 1985 auf dem Gelände einer römischen Villa gefundene Würfelturm hat im Inneren Stufen aus Kupferblech, über die die Würfel herab fielen und vor der Treppe, die nach außen führt, ehemals drei Glöckchen anschlugen. Dann wurden als Ergebnis die Augen abgelesen. Die Römer spielten damit eine Art Backgammon oder Tricktrack. Nur zwei Würfeltürme haben sich erhalten: dieser aus Vettweiß und einer in Ägypten.
Beschriftungen Würfelspiele waren in der Antike äußerst beliebt, auch bei den Soldaten. Diesen Würfelturm hat wahrscheinlich ein Militärangehöriger aus der römischen Provinz Britannien mitgebracht. Der nördlich davon wohnende Stamm der Pikten überwand im 4. Jahrhundert mehrfach den Hadrianswall genannten Limes, um Raubzüge zu unternehmen. Die wie ein Ornament wirkende Inschrift auf dem Würfelturm feiert einen römischen Sieg über diesen Stamm. PICTOS VICTOS die Pikten sind besiegt HOSTIS DELETA der Feind ist vernichtet LVDITE SECVRI spielt unbekümmert
Eine weitere Inschrift an den drei Seiten mit den Ornamenten wünscht: VTERE FELIX VIVAS benütze ihn und lebe glücklich
grt bert
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 03 feb 2009, 13:54 |
|
 |
|
Joop
|
 Re: Romeinse dobbeltoren
Wat een gaaf ding. geweldig! 
_________________ XP Deus en zelfbouw detectoren
|
| 03 feb 2009, 16:55 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
wat een gek ding 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 03 feb 2009, 17:40 |
|
 |
|
dagobert
|
Je zal hem maar op piepen zeg. Ben je in een klap stinkend rijk. Mooi gevonden Bert.
Dagobert
|
| 03 feb 2009, 17:48 |
|
 |
|
antoninvs
|
Hoi Mooi bert ik heb dat pronkstuk al vaker gezien ,wat ik ook gelijkend vind zijn de radjes aan de zijkant deze lijken erg veel op de radjes die vaker hier gevonden worden. Dus er wordt altijd gezegd dat het keltisch is maar ik blijf bij romeins,ik heb ze alleen maar op romeinse akkers gevonden bedankt grt antoninvs
|
| 03 feb 2009, 21:19 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ik ga helemaal met jou mee Antoon,.. dat lijken wel romeinse riemversieringen,.. en nog iets over die toren,.. het dobbelspel werd natuurlijk veel gespeeld in de romeinse tijd,..ze hadden ja geen radio of televisie,..met een beetje behendigheid kon je het dobbelspel beinvloeden,..van daar deze dobbeltoren,.. ik weet bij de meeste onder ons is deze wel bekent,..maar ook weer bij velen niet moet je maar denken, grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 03 feb 2009, 22:39 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ze hadden ja geen radio of televisie jo echt niet 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet