Logo
Het is nu 03 maart 2026, 17:43

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Dikkie (Dirk de Jong) in het nieuws 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Dikkie (Dirk de Jong) in het nieuws
Man vindt drie granaten in één week

Op zijn dooie gemak was Dirk de Jong uit Ridderkerk vorige week met zijn zelf ontworpen supermagneet in de Delftse Schie aan het ‘vissen’ naar oud gereedschap. afbeelding vergroten Dirk de Jong en de met 'n Delftse vriend ontworpen hengel met supermagneet. Bij toeval stuitte hij tot drie keer toe op een granaat uit de Tweede Wereldoorlog en de jaren dertig.

Kort daarvoor had de fervente metaalzoeker in De Kolk ook al een 18de-eeuwse kanonskogel aan zijn hengel hangen. ,,We gingen hier zoeken, omdat we uit oude kaarten konden opmaken dat hier vroeger schepen werden gemaakt. We hoopten oud gereedschap aan te treffen.’’

’Ongelooflijk dat op bodem Schie nog explosieven liggen’
Met zijn magneethengel viste Dirk de Jong uit Ridderkerk vorige maand al een 18de eeuwse kanonskogel uit de Delftse Schie. Dat was bijzonder, maar niet zo spectaculair als zijn meest recente vondsten op die plek: dríe granaten in een week tijd.

Volgens experts zijn ze afkomstig uitde jaren dertig van de vorige eeuw en de Tweede Wereldoorlog. „Het is ongelooflijk dat er op zo’n drukke vaarroute nog zo veel explosieven op de bodem liggen. Je zou toch denken dat die wel bij het baggeren naar boven waren gekomen,’’ aldus de 45-jarige Ridderkerker.

Bijlage:
granaten_schie_209699h.jpg

Naast zijn werk als dieselmotormonteur mag hij in zijn vrije tijd graag ‘vissen’ op oude metalen met een supermagneet. Die ontwierp hij onlangs samen met een Delftse vriend met wie hij al jaren de passie voor metaaldetectie deelt. ,,Dat ik zo door deze hobby gegrepen ben, komt denk ik door het jagers- en zoekersinstinct dat van oorsprong toch in elke man zit.’’

Met zijn vriend fantaseerde hij over een manier waarop hij ook onder water zou kunnen zoeken naar metaal. Ze maakten een vuistgrote magneet met een trekkracht van 260 kilo, waaraan ze een nylon koord bevestigden. Dat is sterk genoeg om oude spijkers, hamers en - naar nu blijkt - ook kanonskogels en granaten naar boven te hijsen. ,,Het was nooit onze bedoeling die te vinden. We gingen in De Kolk (vlakbij Legermuseum) zoeken, omdat we uit oude kaarten konden opmaken dat hier vroeger schepen werden gemaakt. We hoopten oud gereedschap aan te treffen.’’

De Delftse bodem blijkt inderdaad ‘vruchtbaar’. Naast gereedschap en granaten visten ze een 17de eeuwse mondharmonica op. Op zijn kanonskogel De Jong het meest trots. „Voor ons bijzonder, maar voor archeologen niet interessant. Ik heb hem op een sokkel in de huiskamer gezet. Van mijn vrouw mag ik niet alle vondsten meenemen, maar als ik vrijgezel zou zijn geweest, was mijn huiskamer één grote showroom.’’

Met de granaten had hij al helemaal niet thuis hoeven komen. Dat kon ook niet, want het Team Explosieven Verkenning heeft ze op een veilige plek tot ontploffing gebracht. De Jong hoopt dat nu alle explosieven uit de plomp zijn opgeduikeld. „Dat geeft omwonenden een veiliger gevoel en het scheelt de politie een boel werk.’’

Bron: Ad.nl http://www.ad.nl/denhaag/delft/3193944/ ... _week.html

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

05 mei 2009, 08:40
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dikkie (Dirk de Jong) in het nieuws
ja mooi joop

07 mei 2009, 23:48
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Dikkie (Dirk de Jong) in het nieuws
hoi joop goede zaak :10

die vrouwen ook,zijn wel vaker spelbreker :07

nou maar hopen dat er een keer een kist met munten aan jouw magneet blijft hangen :05

groet alfaboy :sd

08 mei 2009, 00:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]