Logo
Het is nu 28 maart 2024, 14:46



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 UNIEKE MIDDELEEUWSE RING GEVONDEN IN UTRECHT 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 apr 2011, 19:52
Berichten: 5417
Woonplaats: silvolde
Antwoord met een citaat
Bericht UNIEKE MIDDELEEUWSE RING GEVONDEN IN UTRECHT
Een bijzondere archeologische vondst in Utrecht. Daar werd een gouden middeleeuwse liefdesring gevonden. Een unieke vondst. Nog nooit werd in Nederland zo’n ring gevonden. De vondst werd door Landschap Erfgoed Utrecht bekend gemaakt.

EEN 'POSY RING'
Het gaat om een ‘black letter posy ring’ die ergens in de periode tussen 1375 en 1550 is gesmeed. De gouden ring heeft aan de binnenkant een dichtregel: Amours portent mon cuer à mon ami. Vertaald: ‘Liefde voert mijn hart naar mijn lief’. Van wie het hart was, en wie er dan met ‘mijn lief’ bedoeld wordt, is echter niet bekend. Liefdesringen met zulke dichtregels aan de binnenkant waren niet ongewoon in middeleeuws Europa. Vooral in Engeland werden dit soort ringen gebruikt om de liefde te verklaren.

UNIEKE VONDST
De in Utrecht gevonden ring is echter in een aantal opzichten uniek. Niet alleen is het de eerste liefdesring die in Nederland is gevonden, hij valt ook op om de tekst. Die roept namelijk veel vragen op: want wie wordt er met mon ami bedoeld? Dit soort ringen werden vaak door mannen aan vrouwen gegeven, maar dan zou het Franse mon ami vrouwelijk moeten zijn: mon amie. Is deze ring dan –geheel tegen de heersende gebruiken in- door een vrouw aan een man gegeven? Of misschien door een man aan een man? Onderzoekers hebben de dichtregel vergeleken met alle nu bekende Franse poëzie uit die tijd, maar geen overeenkomsten kunnen vinden. Ook op andere posy rings die bijvoorbeeld in het British Museum liggen, zijn geen overeenkomsten gevonden die kunnen wijzen op de identiteit van het liefdeskoppel.

SYMBOLIEK OP DE POSY RING
Ook de afbeeldingen op de ring helpen niet bij de zoektocht naar de onbekende liefdespartners. Onderzoekers buigen zich nog over de precieze betekenis van de afbeeldingen. Het kan gaan om een jachthond, een symbool van trouw, maar het kan ook gaan om een panthere d’amour – een liefdespanter met Christelijke betekenis.

Waar en wanneer de ring gevonden is, is op verzoek van de vinder, die anoniem wil blijven, niet bekend gemaakt. De anonieme vinder meldde zijn vondst bij het Meldpunt Archeologie van Landschap Erfgoed Utrecht, daardoor kon het onderzoek naar deze unieke vondst worden gestart.

https://archeologieonline.nl/nieuws/uni ... t2bx8j53tQ


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


25 feb 2019, 00:01
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: UNIEKE MIDDELEEUWSE RING GEVONDEN IN UTRECHT
zo dat is een topper Maarten :ls

je zal het maar onder je schotel krijgen :Hellup:

grt Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

25 feb 2019, 00:08
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2012, 10:14
Berichten: 571
Antwoord met een citaat
Bericht Re: UNIEKE MIDDELEEUWSE RING GEVONDEN IN UTRECHT
Tsja, hond, of panter?

Afbeelding

In de 16e eeuw waren er ook ringen in de mode die gegoten waren met een hond pronkend op de bezel. Zal afsluiten met een voorbeeld hiervan.
In de context van die ringen hebben ze allen dezelfde "boodschap". n.l. De huwelijksbelofte. Trouw tot de dood ons scheidt de hond staat voor trouw.

‘Liefde voert mijn hart naar mijn lief’ Amours portent mon cuer mon ami Hartje=Liefde Hond=Tot de dood ons scheidt

Klinkt erg logisch en......... de hond van de ring, het voorbeeld, heeft ook zwarte stippen :D

Voor mij is het duidelijk dat we hier met een hond en niet met een panter te maken hebben.

Bijlage:
IMG_20190301_210437.jpg


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


01 maart 2019, 22:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl