|
|
|
|
|
|
Het is nu 04 maart 2026, 13:52
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Stefke1956
Geregistreerd: 14 dec 2013, 16:15 Berichten: 1424 Woonplaats: Noord Brabant
|
 Zeelandia/ Duit uit 1766
Diameter: Gewicht (massa): Metaal:koper dit duitje schoon gemaakt met Azijn en zout(1 nacht) en zie hier hoe hij gebleven is(wel even opgepoetst na het afspoelen met water),was experiment maar weet nu wel hoe ik erg vuile en versleten koperen muntjes zuiver kan krijgen.Werkt helaas niet bij erg ingevreten en muntjes met veel corrosie maar ben er wel blij met het resultaat Iemand hier ook goede ervaring mee dan hoor ik het graag groet Stefke1956
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Begonnen met de Ace 150,toen de Euro Ace,en nu Zoek ik met een Garrett AT Pro en Pro Pinpointer en waadschep/pak voor het zwemmen:)
|
| 03 feb 2015, 16:38 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
 Re: Zeelandia Duitje 1766
Niet slecht, gedaan. Maar had toch graag een foto gezien van voor de reiniging. Ik kan me nu weinig voorstellen hoe deze was vervuild. Muntje extra goed afspoelen, met een beetje afwasproduct. Azijn is zuur, dus kan deze nog verder blijven inwerken. Best de munt in de gaten houden, zo zie je best het resultaat.
ZEE.16: (koper) duit.(V.96.2 - PW 4011) VOORZIJDE: (burchtje) met daaronder ZEE LAN DIA in drie regels en het jaartal. KEERZIJDE: Een gekroond ingebogen wapen met leeuw in de golven. Dit wapen is iets anders als die van het vorige type. TEKST: LUCTOR ET EMERGO (of variant). Dit betekent: ik worstel en kom boven.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 03 feb 2015, 20:44 |
|
 |
|
coinicus
|
 Re: Zeelandia Duitje 1766
Azijn gebruik ik om corrosie te verwijderen bij een munt van zink. Korte periodes van enkele minuten tot een half uur de munt laten weken in azijn en vervolgens met een zacht bortsletje en water behandelen.
_________________ HOMO SAPIENS NON URINAT IN VENTUM
|
| 04 feb 2015, 13:42 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|