|
|
|
|
|
|
Het is nu 04 maart 2026, 09:39
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Hollandia/ Duit uit 1573-1579
| Auteur |
Bericht |
|
Vonhuppelrath
|
 Hollandia/ Duit uit 1573-1579
Diameter: pakweg 2 cm Gewicht (massa): Metaal: Geen idee Tot mijn verrassing bleek een vierkant stuk niets toch een munt. Zie een 5 staan aan de linkerkant, een leeuw in een wapen met iets van een kroontje erop, en link zie ik de eerste 3 letters 'DOM..' Andere kant niets meer van te maken. Ben geen kenner, dus hoop dat iemand het weet. Groet, VH
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 dec 2012, 00:06 |
|
 |
|
Dedink
Geregistreerd: 19 maart 2012, 20:46 Berichten: 409 Woonplaats: Monster
|
 Re: Vierkant-ronde munt. Wie kan determineren?
Is een 5 cent munt
|
| 28 dec 2012, 00:59 |
|
 |
|
vincent94
|
nee het is geen nederlandse vierkante stuiver, die heeft geen nederlandse leeuw op de munt.
het is een duit van holland, als ik het goed zie. de duit is er een zonder jaartal, maar geslagen in de periode 1573-1579. omdat er maar een kant van de munt gefotografeerd is, kan ik niet 100% uitsluiten om welke het gaat. op deze munt zou moeten staan DOMNVS.MIHI.ADIVTOR(de Heer is mijn Helper) zowel de DOM als de O(uit ADIVTOR) staan op de goede plek en de grootte van de munt komt ook overeen.
gr Vincent
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 dec 2012, 01:45 |
|
 |
|
Vonhuppelrath
|
Beste Vincent, Ik heb de munt nog een goed bekeken en inderdaad kan de munt niet anders zijn dan door jou aangegeven. Die 5 die ik dacht te zien is inderdaad geen 5. Aan de andere kant herken ik daadwerkelijk fragmenten van de afbeelding. Mooi, determinatie rond. En mijn eerste uit de 16de eeuw. Nu nog heel veel eeuwen te gaan...... Thanks, Friso
|
| 28 dec 2012, 17:32 |
|
 |
|
Vonhuppelrath
|
Nog een mooi verhaaltje gevonden via Google. Een munt met een mooi verhaal. 'Onder Philips II begon in Holland een woelige tijd. Zijn vertegenwoordiger, Don Alvarez de Toledo (beter bekend als Alva), maakte zich hier in Holland niet populair. Inquisitie, bloedraad en nieuwe hoge belastingen brachten het volk steeds meer in beroering. Het kwam zelfs tot een regelrechte opstand met als aanvoerder Willem van Oranje. Grote delen van Holland werden vrij gemaakt van Spaanse overheersing en te Dordrecht werden zelfs munten geslagen op eigen initiatief en gezag. Men introduceerde nieuw kopergeld en later een eigen zilveren munt, de leeuwendaalder. Deze munten werden ver boven hun werkelijke (intrinsieke) waarde uitgegeven. Het geld dat met deze overwaardering verdiend werd investeerde men in de oorlogvoering tegen Spanje. De eerste koperen munten dragen nog wel het devies van Philips II, DOMINUS MIHI ADIUTOR, de Heer is mijn helper, maar het wapen van Oostenrijk-Bourgondië is op deze munten vervangen door het wapen van Holland met de klimmende leeuw.' VH
|
| 28 dec 2012, 17:39 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|