Logo
Het is nu 04 maart 2026, 17:07

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Mijn eerste munt: Koperen HOL.8: duit 1702 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Mijn eerste munt: Koperen HOL.8: duit 1702
Vandaag mijn eerst munt gevonden. Een koperen duit uit 1702

Materiaal:koper
VOORZIJDE: HOL LAN DIA. in drie regels en het jaartal.

Gevonden in de buurt van Zwolle.
Komen deze munten veel voor?

Hoe krijg ik deze munt mooi schoon? Wie heeft er tips voor mij!
Ik heb een ultrasoon reiniger.

Verder nog twee dingetjes gevonden waarvan ik niet weet of dit iets is.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

04 jun 2014, 12:55
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Mijn eerste munt: Koperen HOL.8: duit 1702
Wat staat er op de keerzijde ?

Van dit type duiten met het jaartal 1702 zijn diverse afwijkende exemplaren bekend die betiteld moeten worden als "maakwerk" of stukjes huisvlijt. Het zijn gewone duiten van 1702 die zijn omgewerkt tot exemplaren die een belangrijke (politieke) gebeurtenis herdenken/gedenken. 
Bijlage:
hol8.gif

1: Een leeuw staand naar links in een gesloten tuin. De leeuw heeft met zijn klauwen een speer vast met op de punt de zogenaamde vrijheidshoed. Aan de vrijheidshoed hangt nu echter een rouwband. Voorgekomen in VCLS 24 nr. 257.
Bijlage:
hol9.gif

In het jaar dat het nieuwe zwaardere type duit werd ingevoerd (1702) overleed op 18 maart koning-stadhouder Willem III. Hij was koning van Engeland en stadhouder van de Republiek der Nederlanden. Deze variant met de rouwband aan de hoed is naar aanleiding van zijn overlijden. Johan Willem Friso, de 14 jarige zoon van de inmiddels overleden Hendrik Casimir van Nassau werd nog door hem aangewezen als zijn opvolger. Deze verdronk echter tijdens het oversteken van het Nieuwediep bij de Moerdijk.

2: De leeuw is omgewerkt naar een ooievaar, naast de ooievaar prijkt de speer met de vrijheidshoed. Vermeld bij PW onder nummer 2007.1.
Bijlage:
hol10.gif

Deze variant met de ooievaar kan mogelijk ook iets te maken hebben met de dood van Willem III of met de opvolging van Johan Willem Friso.
Ook wordt het Haags verbond welke gesloten werd op 7 september 1701 tussen Engeland, de Republiek en de keizer van Oostenrijk met dit type in verband gebracht13.

3: De leeuw is zo aangepast dat hij in zijn ene klauw een kromzwaard vast heeft en in de andere klauw een haan. (Het lijkt er op dat hij de kop van de haan er af wil slaan.) Vermeld bij PW onder nummer 2007.3.
Bijlage:
hol11.gif

De republiek was gedurende de tweede helft van de 17e eeuw voortdurend in strijd met Frankrijk. Van 1700-1712 komt hier ook nog eens de kwestie bij van de Spaanse successie oorlog waardoor de banden met Frankrijk verder verslechterden. De haan is het symbool voor Frankrijk zodat deze duit een soort propaganda boodschap uitstraalt. De leeuw (symbool voor de republiek) zal de haan (Frankrijk) onthoofden en zo de overwinning behalen.

4: Een leeuw staand in een tuin met een speer in de hand waarop de vrijheidshoed prijkt. Naast de leeuw is het stadswapentje van den Haag geklopt (zie hier een afbeelding). Vermeld bij PW onder 2007.klop.
Bijlage:
hol12.gif

Het wapenschildje van den Haag is op deze duit naast de leeuw ingeslagen (geklopt), waarschijnlijk op particulier initiatief. Mogelijk om de opvolging van Willem III door Johan Willem Friso te vieren of om het Haags verbond (tegen Frankrijk) tussen Engeland, de republiek en de keizer van Oostenrijk te gedenken.

Bron: http://www.duiten.nl/

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

http://www.lodenpenningen-mereaux.be/

04 jun 2014, 13:53
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Mijn eerste munt: Koperen HOL.8: duit 1702
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is zeker dat op de achterkant een leeuw staat. Het is echter niet meer te zien wat linksboven op de munt heeft gestaan.

04 jun 2014, 22:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]