|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:50
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
Liard 164(1) Ferdinand van Beieren, Luik.
| Auteur |
Bericht |
|
€rik
|
 Liard 164(1) Ferdinand van Beieren, Luik.
Diameter: 24mm Materiaal:koper
Deze oord gevonden, denk ferdinand?! Weten jullie meer?
Mvg €rik
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ ik zoek met de xp deus v4 ws5 en pinpointer! En met Bert555!
|
| 07 aug 2015, 21:41 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
 Re: Oord ferdinand?
Doet me denken aan de oordjes uit gronsveld.
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 07 aug 2015, 22:40 |
|
 |
|
€rik
|
Oke, zal daar eens verder op zoeken! Bedankt iig alvast voor het meedenken!
Gr €rik
|
| 07 aug 2015, 22:50 |
|
 |
|
Achnaron
|
Hoi Erik, munt even verplaatst naar DTM rubriek
Ik denk overigens dat het deze is STA.4: Liard (koper)(Dengis 46/47 - de Chestret 22 - Neumann 13898-99) VOORZIJDE : Een gekroond wapenschild met meerdere kwartieren, het hartschild is het wapen van Stavelot (wolf). TEKST: FERD. D.G. ELEC. COL. P. ST (of variant). Dit is voluit: Ferdinandus dei gratia electus Colonia prior Stabulensis, en betekent: Ferdinand, bij Gods gratie gekozen bisschop van Keulen, abt van Stavelot.
KEERZIJDE: Grote letters F B (van Ferdinandus Bavaria) onder een bisschopshoed. Tussen de letters in is nu een Luiks perron afgebeeld. TEKST: .DVX. BVL. MAR. FRANC. CO. LO. (of variant). Dit is voluit: dux Bulloniensis, Marchionis Franchimontis, comes Longianus, en betekent: hertog van Bouillon, Markies van Franchimont, graaf van Logne
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ no future without a past
Zoek met white's prizm 5g
|
| 07 aug 2015, 22:51 |
|
 |
|
€rik
|
bedankt! Srry voor verkeerd plaatsen  mijn fout! En top dat je hem gevonden heb! Zijn er weer blij mee! Mvg €rik en bvs555
|
| 08 aug 2015, 00:17 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Achnaron schreef: Hoi Erik, munt even verplaatst naar DTM rubriek
Ik denk overigens dat het deze is STA.4: Liard (koper)(Dengis 46/47 - de Chestret 22 - Neumann 13898-99) VOORZIJDE : Een gekroond wapenschild met meerdere kwartieren, het hartschild is het wapen van Stavelot (wolf). TEKST: FERD. D.G. ELEC. COL. P. ST (of variant). Dit is voluit: Ferdinandus dei gratia electus Colonia prior Stabulensis, en betekent: Ferdinand, bij Gods gratie gekozen bisschop van Keulen, abt van Stavelot.
KEERZIJDE: Grote letters F B (van Ferdinandus Bavaria) onder een bisschopshoed. Tussen de letters in is nu een Luiks perron afgebeeld. TEKST: .DVX. BVL. MAR. FRANC. CO. LO. (of variant). Dit is voluit: dux Bulloniensis, Marchionis Franchimontis, comes Longianus, en betekent: hertog van Bouillon, Markies van Franchimont, graaf van Logne Ik zie niet het wapen van Stavelot in het hartschild.(Wolf) Meen hier eerder het wapen van Bouillon te zien. Alsook is nog een deel van het jaartal merkbaar 16 41Dus eerder te zoeken in Luik. Ø 24 mm, klopt dit ?
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 08 aug 2015, 07:39 |
|
 |
|
bvs555
|
IK heb hem even gemeten hij is inderdaad 24 mm.
gr €rik en bvs555
|
| 08 aug 2015, 10:35 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
de Chestret 624 dan. Muntplaats Luik Ferdinand van Beieren. Verdere dtm en muntkaart volgt nog.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 08 aug 2015, 10:55 |
|
 |
|
€rik
|
Oké, Super dat jullie de moeite willen nemen om het tot in detail uit te zoeken! iig super bedankt tot hoever jullie al zijn gekomen! En ik denk dat dit idd de juiste is!
Mvg €rik en bvs555
|
| 08 aug 2015, 13:29 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
|
Muntheer: Ferdinand van Beieren 1612-1650 Denominatie: Liard Slagplaats: Luik Datum: 1641-42-43 Materiaal: Koper (Cu) Massa: ? Diameter: gemeten Ø 24 mm. Voorzijde : Met bonnet gekroond en gevierendeeld wapenschild met hartschild gelegen op een schuin kruis gemaakt van een staf en een degen, de bonnet onderbreekt de tekst. In kwartier 1 en 4 het wapen van Palatinat (leeuw) en in kwartier 2 en 3 het wapen van Beieren (ruiten), het hartschild is het wapen van Bouillon. Aan weerszijden van het wapen de cijfers van het jaartal. . / FERDINAND. D. G. EP. LEOD. / . (of variant). Voluit: Ferdinandus dei gratia episcopus Leodiensis. Wat wil zeggen: Ferdinandus, bij Gods gratie bisschop van Luik. Keerzijde: Met een bonnet gekroonde letters F B (van Ferdinand van Beieren) gescheiden door het perron van Luik. DVX. BVL. MAR. FRANCH. CO. LO. HOR (of variant). Voluit: Dux Bulloniensis marchionis Franchimontis comes Lossensis Hornensis. Wat wil zeggen: Hertog van Bouillon, markies van Franchimont, graaf van Loon en Horne. Opmerking bij de Chestret: Een eenvoudigere variant op N° 620. Lit: de Chestret 624; Dengis 1065-1066; Pannekeet Lui.60.
|
| 08 aug 2015, 19:48 |
|
 |
|
€rik
|
 Re: Liard 164(1) Ferdinand van Beieren, Luik.
Bedankt voor de passende dtm! We zijn er weer blij mee!
Mvg €rik en bvs555
|
| 08 aug 2015, 20:09 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|