|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:58
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Liard 1710 Philips V, Namen.
| Auteur |
Bericht |
|
Vanpadua
|
 Liard 1710 Philips V, Namen.
Diameter: 23,6 mm Gewicht (massa): 2,85 gram Metaal: koper
Een sleets Zuid-Nederlandse oordje van Gelderse akker, nooit eerder gezien daar. Denk op basis van de Kopergeldpagina aan een munt van Namen 1710, maar kan de randschriften niet goed lezen, en hij weegt een hele gram minder dan aangegeven. Kan iemand zekerheid bieden? Groet, Anton
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 21 aug 2015, 22:01 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Zuid-Nederlandse oord/liard van Gelderse akker
ja mooi
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 21 aug 2015, 23:19 |
|
 |
|
Achnaron
|
 Denk Namen type 6 of 7 NAM.6: liard (oord). VOORZIJDE: Gekroond vuurijzer omgeven door drie wapenschildjes met hierin de wapens van Oostenrijk, Bourgondië en Brabant. TEKST: PHIL. V. D.G. HISPAN. ET. INDIARVM. REX (of variant). Dit is voluit: Philippus V Dei gratia Hispaniarum et Indiarum rex, en betekent: Philips, bij Gods gratie koning van Spanje en de Indiën. KEERZIJDE: Gekroond Spaans wapenschild met meerdere kwartieren, aan weerszijden van het wapenschild de cijfers van het jaartal (1710). TEKST: DVX. BVRGVN. ET. BRABANT . (of variant). Dit is voluit: dux Burgundie et Brabant, en betekent: hertog van Bourgondië en Brabant bron :duiten.nl
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ no future without a past
Zoek met white's prizm 5g
|
| 22 aug 2015, 21:00 |
|
 |
|
Vanpadua
|
Dank voor de bevestiging van mijn vermoeden. Alleen snap ik nog niet dat het gewicht 1 gram lichter is dan aangegeven, meer dan 25% als ik het goed uitreken, zou ie zó versleten zijn? Ik denk dat ik het aan Kees Pannekeet voorleg, wellicht weet hij meer. Ik hou jullie op de hoogte. Anton
|
| 23 aug 2015, 11:33 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 23 aug 2015, 11:38 |
|
 |
|
Vanpadua
|
 Re: Liard 1710 Philips V, Namen.
Om nog terug te komen op het gewicht: Volgens de expert Kees Pannekeet is het afwijkende gewicht toch het gevolg van corrosie/slijtage . Dat laat wel de beperkingen van gewicht als determinatiekenmerk zien, dat had ik me nooit zo gerealiseerd. Met dank aan Kees! Groet, Anton
|
| 26 aug 2015, 22:00 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|