|
|
Het is nu 03 maart 2026, 08:32
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
Sprenger , Philips van Montmorency , Hoorne , Weert
| Auteur |
Bericht |
|
Dutchdetectorist
|
 Sprenger , Philips van Montmorency , Hoorne , Weert
Diameter: 32,2mm Gewicht (massa): 6,87gr Metaal: zilver
Uit het muntschatje dat ik gisteren op het forum zette, is dit de 2e zilveren munt. Hoewel na voorzichtig afwassen best een hoop details beter zichtbaar zijn geworden, kan ik deze munt niet thuisbrengen. Omdat z'n broertje een Luikse 4 stuiver van George d'Autriche / Karel V is, verwacht ik dat deze iets zwaardere maar precies even grote munt uit die periode stamt en willicht ook Luiks is. Kan iemand me helpen met de determinatie?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groet, Godfried
|
| 05 jul 2025, 10:55 |
|
 |
|
rimidi
|
 Re: Onbekend gehamerd zilver
Dag, M.i. : Citaat: Muntheer : Philips van Montmorency, graaf van Hoorne, 1540-1568 Denominatie : Sprenger, schelling, snaphaan, 1/4 daalder. Muntplaats : Weert Datum : z.j. ca 1540-1568 Materiaal : zilver Gewogen massa : 6,87 gram. Gemeten diameter : 32,2 mm Voorzijde : Gekroond wapenschild van Philips van Montmorency, omhangen met de keten van het Gulden Vlies Voorzijde omschrift : granaatappel PHS'*BAR'*D*MONTM*C - Ab*HORN*D*D'*WIERT; Philippus, Baro De Montmorenci Comes Ab Horn Dominus De Wiert; Philips, baron van Montmorency, graaf van Hoorne, vrijbaron van Weert Keerzijde : Gebloemd kruis het omschrift onderbrekend in het midden opengewerkt met een rozet centraal Keerzijde omschrift : MONET - A*NOVA - ARGEN(T) - WIERTE; Moneta Nova Argentea Wiertens; Nieuwe munt van Weert Omschriftvarianten bestaan. Lit ref : Delmonte 755; van der Chijs 12.15 t e m 21; P Lucas Mosanes 22.24.33; CNM# 2.29.8 Voor voorbeeld fragment en tekening KLIKGroeten rimidi 
|
| 05 jul 2025, 11:30 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
 Re: Onbekend gehamerd zilver
Dat is hem, rimidi!
Dank voor je ultra snelle determinatie, heel blij mee!
Zelfde periode (midden 16e eeuw) als de andere zilveren munt, maar niet uit Luik.
Groet, Godfried
_________________ Groet, Godfried
|
| 05 jul 2025, 12:18 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|