|
|
Het is nu 04 maart 2026, 19:25
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 16 berichten ] |
|
Oord/Liard Anna van der Marck Ca 1614 Thorn.
| Auteur |
Bericht |
|
semmy&co
|
 Oord/Liard Anna van der Marck Ca 1614 Thorn.
Diameter: nvt Gewicht (massa): nvt Materiaal:koper vanmiddag deze zeer fraaie munt gevonden van thorn 1614 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 28 dec 2013, 20:27 |
|
 |
|
dannyR
|
 Re: Oord Thorn 1614 top kwaliteit!
weet je zeker dat deze van koper is? mooie munt! 
|
| 28 dec 2013, 20:28 |
|
 |
|
Eburoon
|
Mooi muntje,foto ziet er zilver uit 
|
| 28 dec 2013, 20:32 |
|
 |
|
semmy&co
|
dannyR schreef: weet je zeker dat deze van koper is? mooie munt!  de munt heeft indd een zeer rare schijn er over heen maar op duiten.nl zou het toch koper moeten zijn 
|
| 28 dec 2013, 20:34 |
|
 |
|
FAR BEYOND DRIVEN
|
Verzilverd verwacht ik. Hoe kom je op het jaartal? Of is het het enige jaartal dat ze geslagen werden? 
_________________ Omdat archeologie een verhaal vertelt.
|
| 28 dec 2013, 20:35 |
|
 |
|
semmy&co
|
FAR BEYOND DRIVEN schreef: Verzilverd verwacht ik. Hoe kom je op het jaartal? Of is het het enige jaartal dat ze geslagen werden?  via duiten.nl stond dit jaartal bij dit wapen schildje... hmmm twijfel .. 
|
| 28 dec 2013, 20:37 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Zeker eentje van Thorn. Onder Anna van der Marck 1604-1631 Vind deze voorlopig met deze legende niet direct terug. Ik zoek nog wat verder.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 28 dec 2013, 20:45 |
|
 |
|
speerpunt
|
Geweldig Groetjes Rob
|
| 28 dec 2013, 20:53 |
|
 |
|
dannyR
|
semmy&co schreef: dannyR schreef: weet je zeker dat deze van koper is? mooie munt!  de munt heeft indd een zeer rare schijn er over heen maar op duiten.nl zou het toch koper moeten zijn  ik heb ook een zo'n munt, een duitje uit zutphen en ben er nog steeds niet uit of het zilver is, heb een andere van zutphen van koper en behoren dezelfde munten te zijn maar ben alles behalve overtuigd........ ben benieuwd,maar wat het ook is een mooie is het 
|
| 28 dec 2013, 21:07 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6817 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Muntheer: Abdis Anna van der Marck (1604-1631) Denominatie: Kwart stuiver/Liard/Oord Slagplaats: Thorn (laatste slagjaar in 1614) Datum: z.j. Ca 1614 Materiaal: Koper. Massa: Diameter: Lit: Pannekeet THO.6 ; Wolters VII.9; Lucas 117-121, Purmer en Van der Wiel 96-8; Passon 56-58.
Voorzijde: Gekroond gekwartierd wapen, van Marck, Wassenaar-Leiden, Runkel, Lumain en over alles heen Schoonhoven. ANNA.D.MARCK.AB.THO (of variant). Dit is voluit: Anna de Marck abdis Thorn, en betekent: Anna de Marck abdis in Thorn. Keerzijde: Een gelelied schuinkruis met hierop een gekroond wapenschildje van Marck met daarin een klauwende leeuw naar links achter kantelen. SIT.NO.DOMINI.BENEDI. (of variant). Dit is voluit: Sit nomen Domini benedictum, en betekent: de naam des Heere zij geprezen. Muntmeesterteken: Lelie Hendrik Wijntgens 1613-1614 Voorkomende voor- en keerzijde varianten, wat in deze munt het geval is Voorzijde: ANNA.DEI.G.ABBA.IN.TH:C.D.M Keerzijde: SIT.NO.DOMINI.BENEDI (kruis onderbreekt tekst niet)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 28 dec 2013, 21:16 |
|
 |
|
semmy&co
|
De Speyte schreef: Muntheer: Abdis Anna van der Marck (1604-1631) Denominatie: Kwart stuiver/Liard/Oord Slagplaats: Thorn (laatste slagjaar in 1614) Datum: z.j. Ca 1614 Materiaal: Koper. Massa: Diameter: Lit: Pannekeet THO.6 ; Wolters VII.9; Lucas 117-121, Purmer en Van der Wiel 96-8; Passon 56-58.
Voorzijde: Gekroond gekwartierd wapen, van Marck, Wassenaar-Leiden, Runkel, Lumain en over alles heen Schoonhoven. ANNA.D.MARCK.AB.THO (of variant). Dit is voluit: Anna de Marck abdis Thorn, en betekent: Anna de Marck abdis in Thorn. Keerzijde: Een gelelied schuinkruis met hierop een gekroond wapenschildje van Marck met daarin een klauwende leeuw naar links achter kantelen. SIT.NO.DOMINI.BENEDI. (of variant). Dit is voluit: Sit nomen Domini benedictum, en betekent: de naam des Heere zij geprezen. Muntmeesterteken: Lelie Hendrik Wijntgens 1613-1614 Voorkomende voor- en keerzijde varianten, wat in deze munt het geval is Voorzijde: ANNA.DEI.G.ABBA.IN.TH:C.D.M Keerzijde: SIT.NO.DOMINI.BENEDI (kruis onderbreekt tekst niet) zeer mooie info super 
|
| 28 dec 2013, 21:39 |
|
 |
|
semmy&co
|
 Re: Oord/Liard Anna van der Marck Ca 1614 Thorn.
klopt het dat dit een vrij zelfdzame munt is?? 
|
| 29 dec 2013, 00:04 |
|
 |
|
RobertH
|
Zeker en in jouw geval ook nog eens een mooi exemplaar. Alles van Thorn is volgens duiten.nl minimaal geclassificeerd als R2, zeer zeldzaam.
Tot 1614 is in Thorn ook slecht klein zilvergeld geslagen. Ik zou Kees Pannekeet even een mailtje sturen als ik jou was, wellicht kan hij meer over zilveren exemplaren vertellen. Jouw muntje lijkt me toch echt geen koperen...
Mooie munt!
Gr. Robert
|
| 29 dec 2013, 00:13 |
|
 |
|
semmy&co
|
RobertH schreef: Zeker en in jouw geval ook nog eens een mooi exemplaar. Alles van Thorn is volgens duiten.nl minimaal geclassificeerd als R2, zeer zeldzaam.
Tot 1614 is in Thorn ook slecht klein zilvergeld geslagen. Ik zou Kees Pannekeet even een mailtje sturen als ik jou was, wellicht kan hij meer over zilveren exemplaren vertellen. Jouw muntje lijkt me toch echt geen koperen...
Mooie munt!
Gr. Robert kan iemand evt meer info geven over evt aantallen diegeslagen zijn ? 
|
| 29 dec 2013, 00:23 |
|
 |
|
soldaat
Moderator
|
Een heel mooi muntje
|
| 29 dec 2013, 00:55 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
|
kan iemand evt meer info geven over evt aantallen diegeslagen zijn ?  [/quote] Aantal exemplaren die er zijn van geslagen, kan ik je niet meegeven. Dat het een zeldzame is, klopt wel. Hier nog wat info, uit de Kopergeld Pagina van Pannekeet. Onder Anna van der Marck (1604-1631) werden er in de periode 1613-1614 voor het eerst gigots (duiten) en liards (oorden) geslagen. In tegenstelling tot vele andere zuidelijke kleine munthuizen zoals Reckheim en Gronsveld, sloeg Thorn haar duiten met het eigen wapen en de eigen naam. De liards (oorden) waren naar het voorbeeld van de liards die door de aartshertogen Albertus en Elisabeth werden geslagen. De gigots (duiten) zijn meer van het type zoals deze in de noordelijke Nederlanden werden geslagen. Er zijn duiten bekend met het Friese wapen doch dit zijn hoogst waarschijnlijk (versleten) originele Friese duiten welke slechts aan een zijde opnieuw gemunt zijn met een Thorn's stempel. Mogelijk werd dit uit kostenbesparende overwegingen gedaan. Ook de munten van Anna van der Marck stonden er niet om bekend dat ze van al te beste kwaliteit waren. Regelmatig kwamen er dan ook klachten over deze munten en de Staten van Holland vaardigden meerdere malen verboden uit tegen de hagemunten uit de zuidelijke Nederlanden. Omdat dit weinig effect had probeerden de Staten de muntmeesters aan te pakken die de munten hadden geslagen. Diverse muntmeesters hebben een tijdje gevangen gezeten op beschuldiging dat zij o.a. muntmeester van Thorn waren geweest. In 1614 zou het munthuis van Thorn gesloten zijn na voornamelijk kleingeld van slecht zilver en koperen duiten en oorden te hebben geslagen. De Duitse generaal waardijn Philipp Aldendorff is echter nog in 1617 te Thorn geweest tijdens een rondgang langs de rijksmunten. Na de arrestatie van Hendrik Wijntgens in 1617 schreef de abdis van Thorn nog klaagbrieven naar de munzkreis. Waarschijnlijk is de munt dus nog tot 1617 open geweest, later is er nog sprake van twee andere muntmeesters namelijk Michiel van den Berg/Michel van den Bosch die toestemming kreeg om te Luik duiten te slaan op naam van Thorn. Of deze ook daadwerkelijk zijn geslagen is mij niet bekend. Later is er vermelding van Simon Tempe/Simon Timpen die het muntmeesters gereedschap krijgt overgedragen. Of hij daadwerkelijk iets heeft geslagen is mij niet bekend.
|
| 29 dec 2013, 07:53 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 16 berichten ] |
|