|
|
Het is nu 03 maart 2026, 04:50
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
4 Pfennig , Bocholt Stadt
| Auteur |
Bericht |
|
LarsW
Geregistreerd: 08 dec 2021, 16:45 Berichten: 41 Woonplaats: Deventer
|
 4 Pfennig , Bocholt Stadt
Diameter: 1,1 cm Gewicht (massa): Metaal: koper
Dit muntje nog niet eerder gezien, wie weet wat het is?
Groeten, Lars
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 30 maart 2025, 14:10 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4029 Woonplaats: Liemers
|
 Re: onbekend koperen muntje
4 Pfennig , ca.1616 Stadt Bocholt ref.nr: KM # 10 / Weing.121
Grt , Pinpoint
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 30 maart 2025, 17:13 |
|
 |
|
LarsW
Geregistreerd: 08 dec 2021, 16:45 Berichten: 41 Woonplaats: Deventer
|
Heel erg bedankt!
|
| 30 maart 2025, 18:17 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
pinpoint schreef: 4 Pfennig , ca.1616 Stadt Bocholt ref.nr: KM # 10 / Weing.121
Grt , Pinpoint Hallo Pinpoint, Detail: Ik meen dat het 4 Pfenning moet zijn i.p.v. 4 Pfennig. Zie bv.: https://www.coingallery.de/stadt/wf/westfalen2.htmGroet, Godfried
_________________ Groet, Godfried
|
| 31 maart 2025, 10:23 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4029 Woonplaats: Liemers
|
Dutchdetectorist schreef: pinpoint schreef: 4 Pfennig , ca.1616 Stadt Bocholt ref.nr: KM # 10 / Weing.121
Grt , Pinpoint Hallo Pinpoint, Detail: Ik meen dat het 4 Pfenning moet zijn i.p.v. 4 Pfennig. Zie bv.: https://www.coingallery.de/stadt/wf/westfalen2.htmGroet, Godfried Persoonlijk vind ik Pfennig beter klinken maar Pfenning is ook aanvaardbaar. Grt , Pinpoint
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 31 maart 2025, 18:38 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
pinpoint schreef: Dutchdetectorist schreef: pinpoint schreef: 4 Pfennig , ca.1616 Stadt Bocholt ref.nr: KM # 10 / Weing.121
Grt , Pinpoint Hallo Pinpoint, Detail: Ik meen dat het 4 Pfenning moet zijn i.p.v. 4 Pfennig. Zie bv.: https://www.coingallery.de/stadt/wf/westfalen2.htmGroet, Godfried Persoonlijk vind ik Pfennig beter klinken maar Pfenning is ook aanvaardbaar. Grt , Pinpoint Hallo Pinpoint, Ik wil zeker niet betweterig doen, met mijn zeer beperkte numismatische kennis, maar ik vind geregeld muntjes waar pfenning op staat en niet pfennig. Zoals in het voorbeeld van 1 pfenning (=1/360 Thaler) Misschien goed eens uit te zoeken waar dit verschil vandaan komt. Hebben ze in de loop der tijd de naam pfenning veranderd in pfennig of gaat het bv. om specifieke muntgroepen.
|
| 01 apr 2025, 10:06 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
 Re: 4 Pfennig , Bocholt Stadt
Allereerst wil ik mijn respect uitspreken voor dit forum. Er is enorm veel kennis aanwezig en in veel gevallen is er snel een determinatie van gevonden objecten of besteden forumleden veel tijd aan het zoeken naar antwoorden. Vooral op gebied van munten verbaas ik me vaak over hoe snel en accuraat een munt, zelfs in erbarmelijke staat, wordt gedetermineerd. Verder is het prettig dat hier over het algemeen respectvol met elkaar wordt omgegaan. Blij dat ik hier terecht ben gekomen! Volgens Google Gemini is het in het modern duits 'pfennig' maar werd vroeg in veel gevallen 'pfenning' gebruikt. Het verschil tussen pfenning en pfennig is al eerder naar boven gekomen op dit forum, zie: viewtopic.php?f=36&t=126795
|
| 01 apr 2025, 12:38 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|