|
|
Het is nu 03 maart 2026, 07:00
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Gigot , Charles II de Conzague , Nevers & Rethel
| Auteur |
Bericht |
|
Dutchdetectorist
|
 Gigot , Charles II de Conzague , Nevers & Rethel
Diameter: 19,5mm Gewicht (massa): 2,35gram Metaal: koper
Wie kan mij helpen met het determineren van een vandaag gevonden muntje? Vindplaats: Echt-Susteren (Lombok). Op de ene zijde staat het wapen van Beieren, net als bij de Liards van Maximiliaan Hendrik van Beieren (Prins-Bisschop van Luik) die ik hier vind. Op het randschrift zie ik duidelijk CAROL. Misschien een munt uit Beieren van Karl? Ik heb me al suf gezocht, maar kan 'm niet vinden.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groet, Godfried
|
| 23 jul 2024, 22:42 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
 Re: Muntje met wapen van Beieren
Ik denk nu dat het een halve Liard/Oord is, maar welke? Lijkt veel op de 1/2 Liard van Ferdinant van Beieren, behalve die "CAROL".
|
| 23 jul 2024, 23:26 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Sorry mensen, ik heb 'm denk ik, alleen is mijn muntje in betere staat. Zie NNC-ontsluiting - DNB: https://nnc.dnb.nl/dnb-nnc-ontsluiting- ... t/NM-16673Een halve Liard, Luik, Ferdinand van Beieren, 1612-1650. Ik begrijp die "CAROL" nog steeds niet. Iemand een idee?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 jul 2024, 23:48 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4029 Woonplaats: Liemers
|
Apart geval M i ,
Gigot / 12 Sols , ca. 1627-1637 , Charles II de Conzague , Hertog van Nevers en Rethel en Prins van Arches . Vanaf 1627 ook Hertog van Mantua Muntplaats : Charleville Opschrift : CAROL DG DVX MANTV Muntje is een nabootsing van een Gigot van Ferdinand van Beieren, Luik
Grt , Pinpont
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 24 jul 2024, 08:10 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
 Re: Gigot , Charles II de Conzague , Nevers & Rethel
Ja, dit is 'm. Hartelijk dank voor deze niet heel eenvoudige determinatie! Bij De Nederlandse Bank hebben ze de munt uit het door mij getoonde voorbeeld dus verkeerd gedetermineerd. Ik vond nog andere voorbeelden op internet (o.a. onderstaande url), met een klein verschil in het randschrift. MANTV is hier, net als bij de munt die ik heb gevonden, MANT. https://www.cgbfr.com/ardennes-principa ... 125,a.html
|
| 24 jul 2024, 13:20 |
|
 |
|
pinpoint
Moderator en erelid
Geregistreerd: 21 dec 2008, 12:33 Berichten: 4029 Woonplaats: Liemers
|
[quote="Dutchdetectorist"]Ja, dit is 'm. Hartelijk dank voor deze niet heel eenvoudige determinatie! Bij De Nederlandse Bank hebben ze de munt uit het door mij getoonde voorbeeld dus verkeerd gedetermineerd. Ik vond nog andere voorbeelden op internet (o.a. onderstaande url), met een klein verschil in het randschrift. MANTV is hier, net als bij de munt die ik heb gevonden, MANT. https://www.cgbfr.com/ardennes-principa ... 125,a.html[/quo Op de site van Rimini staan er enkele ! atmikes.be Grt, Pinpoint
_________________ COGITO , ERGO SUM
|
| 24 jul 2024, 18:09 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Ik heb NNC van De Nederlandse Bank gewezen op de misdeterminatie van de Gigot van Charles II de Conzague, Nevers & Rethel en ze bedanken mij voor de scherpe observatie. Mijn beurt nu om Pinpoint te bedanken!
|
| 01 aug 2024, 22:03 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|