|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:25
|
Het foruminterview met woesel
| Auteur |
Bericht |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28576 Woonplaats: Kerkrade
|
 Het foruminterview met woesel
Beste leden Na het bezoek van Cees en Brigit ben ik alweer onderweg naar de volgende interviewde, vanuit Brielle naar Lemele, een dorpje wat deel uitmaakt van gemeente Ommen in de Provincie Overijssel, een rit van 200 km. van west naar Oost, wat een verschil van landschapen, de rust, het contrast is enorm als je drukte ontwijkt vanuit de Randstad en naar het rustieke Lemele (Nedersaksische uitspraak: Leemle) inrijd, de zo herkenbare huisjes  met strodaken en beukenhagen erom heen vormen het typische landschap waar heidegebieden overgaan in boskavels en waar de natuur ongestoord haar gang kan gaan. Het rustige Lemele kan rond oud en nieuw veranderen in "donder en hel" doordat met melkbussen gevuld met carbid de omgeving laat beven en rillen door de oorverdovende knallen die dit dorpsfeest teweeg brengt.  Aangekomen in huize Spoelder druk ik de deurbel stevig in en ik word verwelkomt door Marian de vrouw des huizes, deze is al op de hoogte gebracht over mijn komst en loopt voor mij uit tot we bij Wessel uitkomen, 'momentje zegt hij nog effe iets doen" zo had ik Wessel ook wel verwacht, altijd druk!!! Nu zie ik de duizendpoot die ik herken op "ons forum" en de verslagen die hij allemaal schrijft, bergen tijdschriften boeken en volgeschreven bladzijde die nog verwerkt moeten worden om uit te worden gegeven na de opdrachtgevers waarvoor hij schrijft. Het interview kan dan beginnen, tuurlijk gaat alles op anderhalve meter en onder het genot van koffie en zelfgebakken koekjes babbelen we zo een uur vol om over "onze hobby" te hebben en laat me spulletjes zien die hij heeft opgepiept. De uren vliegen 'ons om de oren en op de achtergrond hoor ik Jim,, Joey en Eva die af en toe tot rust gemaand moeten worden door moeders, de kinderen hebben ook sterk te lijden doordat ze toch voor het grootste deel van het jaar opgesloten zitten door corona regelgeving!!! Dan komt Wessel aan met iets echt lekkers, een streekbiertje  lekker man,,,,,, en het eigen dialect is zo mooi om te horen en hoopt dat het voor de toekomst gewaarborgd blijft net als het "Limburgs" Wat een interview is dit, het is bijna een tijdschrift geworden zoveel hebben we doorgenomen en opgeschreven!!! Hij is niet bakker van lekkere koekjes en cakejes, maar bakt ook fantastisch referenties waar 'we met zijn allen van snoepen"!!! Zoals altijd vliegt de tijd om als het gezellig is en ik geeft aan om er een eind aan te breien, we nemen afscheid, dan nog effe een groet na de kinderen en Marian en ik maak me op naar de volgenden geïnterviewde. 1: Wat is jou naam en leeftijd.Wessel Spoelder 53 jaartjes1a: Met wie deel je je leven en wat is je gezinssamenstelling.Ik deel mijn leven met mijn lieve vrouw Marian we hebben drie kinderen Jim 10 jaar Joey 8 jaar en Eva 5 jaar.1b:waar woon je stad/dorp en welke provincie(land)Ik woon in het kleine dorpje Lemele onder aan de voet van de Lemele berg . Het is een ons kent ons dorpje dat 1 keer in de twee jaar los gaat met zijn dorpsfeest, oudejaarsdag kent het denk ik de grootste carbid festijn van Nederland en verder bedenken we nog veel meer feestjes om het zware leven dragelijk te maken. Ook onze schitterende omgeving Lemele berg, water (Regge) en het bos draagt er aan toe bij dat wij huize Spoelder er veel op uit gaan om een frisse neus te halen of te mountainbiken op onze Lemele berg of dat van de buren op de Holterberg1c: wat doe je voor de kost of studeer je nog.Ik verdien mijn centjes met het maken van vele soorten chocolade koekjes en cakejes. (productie medewerker) Verder bestudeer ik Vroeg middeleeuwse en hoog middeleeuwse metaaltjes en schrijf hier over.
Ik heb ook een aantal jaren in de archeologie gewerkt maar door recessie en het knullige verplichte papiertje wat je als veld technicus nodig had . Ben ik er op tijd uitgestapt en het overgelaten aan liefhebbers. ( soms nog wel eens tot mijn spijt) 2: hoe kom je aan je nick nameDe naam heb ik gekregen van een archeoloog uit Noord Holland. Tijdens opgravingen ging ik vaak in pauzes in de stort bulten zoeken . Hij beschouwde dit als uit rusten voor mij. Het schijnt ook een noord Hollandse uitspraak te zijn rustig aan doen woezen. Zo kreeg ik de naam woesel van mijn college en heb hem nadien gebruikt op fora. (mbf r.i.p en Bodemvondstenwereld)3: Hoe ben jij op "ons forum" terecht gekomen en wat vind je van "ons forum"Het forum bodemvondstenwereld heb ik op de voet gevolgd bij zijn eerste stapjes . Het ontstaan er van door onvrede door onder andere arrogantie en wanbeleid van het beheer van voormalig munten en bodemvondsten forum MBF. Vertrokken er vele smaakmakers en werd er een nieuw forum opgericht door echte zoekers . Hiervan was ik in een vroeg stadium van op de hoogte en was ook voor het in de lucht ging al uitgenodigd om me in te schrijven. Enkel weerhield mij al het verrichte werk wat ik verricht had (honderden uren werk) op MBF om de snelle overstap te maken. Maar na dat ik ook ruzie met beheer kreeg , was ik maar wat blij dat ik het team bodemvondstenwereld mocht versterken. En de rest is geschiedenis Bodemvondstenwereld is groter geworden, MBF is niet meer. Ik ben blij met dit forum , omdat deze media vrij veel deskundigheid in huis heeft. Dit zorgt ervoor dat er veel geplaatst word door leden en zo valt er veel te bewonderen en te leren. Ook de zoekers in Nederland maken veel gebruik van onze informatie als wel ook archeologie. Maar zullen zit niet toe geven haha.4: Hoe ben je in aanraking gekomen met deze hobby en is dat de reden dat je deze hobby bent gaan uitoefenen.Als klein kind woonde ik in Zwartsluis en bewoonden we een huis , waarop een voormalige scheepswerf was gevestigd. Bij het spelen in de tuin kwam ik regelmatig klei pijpen, slachtafval en aardewerk tegen. Mijn vader die bij de gemeente werkte , betrok me wel eens bij graafwerkzaamheden waarbij soms stadsmuren en andere bouwwerken werden blootgelegd . Het was een tijd waar archeologie alleen in de grote steden werd uitgeoefend en zo kon ik als klein kind mooi spelen in deze archeologische speeltuin. Mijn ouders die ook geïnteresseerd waren in lokale historie hebben mij gestimuleerd om me bezig te houden met geschiedenis. Zo verzamelde ik stenen artefacten en bodemvondsten en had op jonge leeftijd al een leuke verzameling opgebouwd. Toen ik ouder werd en de beroeps keuze moest maken waren twee vakken aan mij besteed Archeologie en de bakkerij waar mijn opa ook jaren had gewerkt. Het werd de bakkerij! rapport cijfers weerhielden me er van om de universiteit te doen bezoeken. Jaren later mocht ik op de universiteit lezing geven over mijn specialiteit Hoog middeleeuwse vondsten. (hoe gek kan het lopen). In de bakkerij kwam ik in contact met mijn huidige chef. Hij liep al jaren met een metaal detector en had al indrukwekkende vondsten gedaan, onder andere een zilveren muntschat van zo,n 80 zilveren penninkjes versmolten in een kleine metalen potje. Ook de zilveren en gouden munten en voorwerpen die hij uit de grond toverde trokken snel mijn aandacht, Het duurde niet lang of ik kocht mijn eerste metaaldetector een white,s classic . En de hobby was geboren . Ik zocht als een bezetene iedere vrije minuut stond ik op het veld , ook in werk pauzes ging ik een half uurtje piepen of veld onderzoek of toestemming vragen . Met mijn huidige vrouw had ik zelfs afspraken gemaakt over de hobby . Op 1 stond de detector op de tweede plaats mijn vrouw, inmiddels omgedraaid tot niets meer te vertellen en mag piepen als mijn vrouw het zegt (lo l) Omdat ik meer wou weten over de metaaltjes kwam ik terecht bij de archeologische dienst in Zwolle. De archeologische dienst in Zwolle was in begin jaren 80 de kinderwieg van de metaaldetectie. En was eigenlijk de enige archeologische instantie die echt oog had voor metaaltjes . Andere instanties vonden sporen en aardewerk belangrijker om dateringen rond te krijgen. Ook was de Archeologische dienst Zwolle de Kinderwieg voor het eerste Nederlands clubblad voor metaaldetector zoekend nederland (De Coinhunter) Henk Hasselt ,Henri de Wolf en Michel klomp waren aanwezig bij het eerste uur van het blad en deze heren deden hun kennis op bij de Archeologische dienst waar zij werden getrakteerd op de prachtige vondsten die ze en we mochten doen bij kasteel terreinen , stadskern onderzoek enz. Veel heb ik mogen leren van deze heren en ben dankzij hun maar ook door archeologie Deventer er toe gekomen om me meer te richten op het onderzoeken dan het zoeken.
Zoeken is voor mij inmiddels op de tweede plek komen te staan!5: Hoelang zoek jij al met een metaaldetector en met welk merk(en) detector zoek jij. En waarom heb je voor deze detector gekozen.detector gekozen. Ik zoek nu zo,n beetje een twintig jaar lang , ik ben begonnen met verschillende white,s detectoren. Maar op den duur kreeg ik het gevoel dat ik veel miste . Dit gevoel werd bevestigd door reisjes naar Engeland waar ik zag dat vele andere merken veel betere prestaties leverden dan de white,s zoekers. Ik ben toen overgestapt naar de Goldmax , hier zocht 1 van Nederlands beste detectorzoekers mee, dus de keuze was snel gemaakt. En tot aan de dag van vandaag geen spijt.6: Wat vind jij zo leuk aan deze hobby en wat vindt je omgeving van je hobby.De spanning die er is, van wat ga ik vinden? je somt in je hoofd dingen op, waarop je hoopt dit die dag te gaan vinden. Mijn vrouw en kinderen vinden mijn hobby geweldig en gunnen mij de tijd er voor. Ze geven de voorkeur dat ik ga zoeken in plaats van onderzoeken.7: Heb je nog andere hobby's/bezigheden buiten het zoeken.In het weekend doe ik vaak bardiensten bij de plaatselijke voetbal vereniging . Ook ben ik beheerder van de kantine . Voorraad enz. Fietsen wandelen lezen en het jagen op Pokémons (zonder jacht vergunning) en wil wel een magneet uit gooien 8: Hoe kom je aan je zoekstekken.Door veldonderzoek te doen. Landschap in achtneming ,op aardewerk controleren maar ook boeken en atlassen luchtfoto,s enz er op na slaan.9: Heb jij wel eens in het buitenland gezocht. Zo ja, welk(e) land(en).Ik ben een paar keer mee naar Engeland geweest o.a met de detector amateur , maar ook met Edje. Het was geweldig de vondsten voor mij waren altijd mager, ik zocht nog met white,s Maar de gezelligheid was vele malen belangrijker en zo leerde je een grote kern aan detectorzoekers uit Nederland kennen. Verder heb ik meermaals bij mijn neef in Frankrijk gezocht , dit met meer succes.10: In welk land zou jij eens graag willen zoeken indien dit mogelijk zou zijn.Denemarken heb ik nog op de verlanglijst staan.11: Wat vind jij van de zoek verboden in Nederland?België en de nieuw wetten erfgoed. ,( of in je eigen land waar je woont.) Hou ik me niet mee bezig12: Het is belangrijk dat je je vondsten aanmelden doet, met PAN kun je altijd contact opnemen, heb jezelf al eens een vondst aangemeld en bij wie.Ja vele vondsten die ik gedaan heb zijn aangemeld of worden nog aangemeld bij PAN13: Heb jij wel eens geholpen bij een opgraving en wat was jou ervaring daarmee.Ik heb zelf vele jaren gewerkt binnen de archeologische dienst Deventer als ass veld technicus , ik heb de mooiste opgravingen meegemaakt van steentijd tot wo 214: Wat is jou ervaring met boeren en landeigenaars.Waren vroeger beter dan hedendaags15: Waar ligt je bij voorkeur , akkers-weiland-water-stort-magennetvissen of goudpannen.Mijn voorkeur gaat uit naar akkers stort en soms goudpannen.16: Vind jij van jezelf dat jij een goede zoeker bent.Nee niet echt. Ik ben wel een doorzetter en ben snel tevreden, maar ik ken zoekers die veel beter hun detector weten te bespelen.17: Ben je een einzelgänger of heb je zoek maten.Beide: vaak zoek ik alleen, maar de voorkeur gaat uit naar gezelschap18: Waar erger je kapot aan omtrent het zoeken.1.Geen toestemming vragen. 2.Met buitenlandse vondsten pronken als zijnde in Nederland gevonden. 3. Mensen die zich overal uitnodigen en als sprinkhanenplaag je akkers afromen. (na de tijd) 4.Hebzucht vondsten vinden voor de verkoop. Behalve bij noodzakelijk kwaad of einde beoefening hobby! dan heb ik meer dan begrip. 5.Narcisme Zoekers die zich graag op de voorgrond zetten met eigen filmpjes en hun pracht vondsten met de hele wereld willen delen, en je maar lid moet worden van hun gezellige beter weet clubjes.. 6. gaten niet dicht gooien en rotzooi opruimen19: Wat is jou mooiste vondst tot nu toe., mogelijk kun je niet kiezen, plaats de vijf mooiste vondsten ( voeg foto s.v.p.) 1. Pijpaarden beeldje 2. mijn 1e Gouden munt
3. Benen spinsteen met puntcirkel versiering 4. Britse raket:
5. zegelstempel20: Welke vondsten zou jij op je bucketlist willen plaatsen, schrijf er minimaal vijf op dat lijstje.1.Stijgbeugelbeslagstuk 2.Januskop riemhanger 3.vuurstenen pijlpunt 4.Ottoons kruisje 5.Opengewerkte fibula met dierlijke voorstelling 21: Wat doe jij met je vondsten.Schoonmaken soms behandelen en sorteren in bakjes en of vitrine (Maar de lat licht hoog enkel vroeg en hoog middeleeuws duld mijn vitrine) de rest is exit rommelbak. Muntjes gaan naar de oud ijzer boer, daar heb ik niets mee.22: Ooit iets speciaals meegemaakt in jouw zoekavonturen. (b.v. iets bizars - iets leuks of bijzonders.)1 van de speciaalste zoek momenten was in Amsterdam bij een voormalig scheepswerf . Het was ongekend wat we daar aantroffen in de bodem . Ik liep over een pakket van aardewerk en pijpenkoppen. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Maar ook een bijzonder moment was er bij een opgraving in Deventer , waarbij ik voor de veiligheid van de werknemers moest zorgen . Door bij het afgraven van de grond voorzichtig alles af te zoeken. De locatie was een flak deel waar 5 duitse flakken hadden gelegen. Dit gebied was in de oorlog veelvuldig bestookt en lag vol met munitie van als wel de Duitsers als dat van de Engelsen en de Canadezen . Tijdens het eerste vooronderzoek vond ik in de proefsleuven een merkwaardige pijp met hier in de buurt metalen plaatjes ook in de proefsleuf wand zat een enorme piep maar deze bleef in de eerste instantie ongeroerd immers was de sleuf gegraven. Na veel munitie te hebben doen springen door de eod die op afspraak kwamen. Wees ik de leiding nog eens op de piep in de wand. De eod ging kijken en tot mijn verbazing waren ze zo blij als een klein kind in een snoepwinkel. Het vinden van een typoon raket is toch vrij zeldzaam in Nederland en de volgende dag mochten leerlingen van de eod de uiteindelijke granaat bergen.] En ik had het mooiste werkje het detoneren. 23: Kom jij weleens op georganiseerde zoekdagen of zou je wel eens forumfeest willen bijwonen van bodemvondstenwereld.Ik ben vaak aanwezig als deskundige bij zoekdagen van de Detector amateur ook in Buitenpost Friesland mag ik jaarlijks aan tafel zitten. Dus zo kan ik zelf niet zoeken. Het forum feest daar ben ik altijd haantje de voorste bij. Reuze gezellig en leuk om bekende gezichten weer te zie 24: Mis jij eigenlijk nog iets op het forum.Salaris 25: Tenslotte, wat wil jij nog kwijt over de vrijwilligers die zich al jaren belangeloos inzetten om bodemvondstenwereld in de lucht te houden.Jullie zijn hartstikke gek!!! (grapje)
Respect voor al het werk wat jullie verrichten en al de vrije tijd die jullie er in steken om de leden te helpen daar waar het kan.
Wessel via deze weg wil ik je hartelijk bedanken voor dit vrijblijvend foruminterview, ik vond het geweldig om je te interviewen, gewoon rechtuit hoe je bent als persoon Het kan zomaar zijn dat ik je jouw de volgen keer in de kijker heb, dus houdt "onze forumpost"(  ) in de gaten!!! Groetjes Chris en succes met zoeken, blijf lekker gezond, ook voor je naasten 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 02 maart 2021, 01:14 |
|
 |
|
peter
Moderator
Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49 Berichten: 7767 Woonplaats: Deventer
|
 Re: Het foruminterview met woesel
 Mooi interview weer, leuk om te lezen 
_________________ gr Peter zoekt met een Manticore
|
| 02 maart 2021, 12:02 |
|
 |
|
keossvin
|
Mooi stukje Wessel & Chris !
Ik zit regelmatig op ons forum en ik zie vele reacties van Wessel voorbij komen. Ook heeft hij al het een en ander voor mij gedetermineerd (waarvoor dank !) Erg leuk om op deze wijze wat meer over elkaar te weten te komen zodat het net wat meer is en zal zijn dan enkel een internetpagina !
|
| 02 maart 2021, 12:22 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Zeer leuk om te lezen  en Woesel is een aanwinst voor ons forum. Adri
|
| 02 maart 2021, 12:24 |
|
 |
|
Standeman
|
|
| 02 maart 2021, 12:50 |
|
 |
|
M.aurice.
|
 chris wessel ga zo door gr maurice
|
| 02 maart 2021, 13:06 |
|
 |
|
BartjeF
|
Prachtig om te lezen Wessel. Vooral zo doorgaan 
|
| 02 maart 2021, 13:13 |
|
 |
|
Seeker
|
Leuk interview mannen. Leuk ook dat ik er nog in wordt vermeld. Wessel en ik kennen elkaar ook weer heel wat jaartjes van de archeologische dienst Zwolle. Leuk en gezellig was het ook indertijd.
|
| 02 maart 2021, 17:09 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Toppie interview Wessel, leuk om te lezen. Chris weer mooi georganiseerd... Groeten, Trash 
|
| 02 maart 2021, 17:22 |
|
 |
|
soldaat
Moderator
|
Weer mooi interview
|
| 02 maart 2021, 18:51 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7121 Woonplaats: Silversun
|
Wessel de man van weinig woorden  leuk om te lezen Gr Niels
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 02 maart 2021, 18:56 |
|
 |
|
pytsje
|
Leuk! Het gezicht bij de naam 
|
| 02 maart 2021, 19:58 |
|
 |
|
de munte
|
Leuk om te lezen weer!
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 02 maart 2021, 21:35 |
|
 |
|
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3983 Woonplaats: Noordgouwe
|
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
| 02 maart 2021, 21:45 |
|
 |
|
sjk75
Geregistreerd: 12 maart 2016, 19:22 Berichten: 804 Woonplaats: friese wouden
|
mooi verhaal wessel en chris ook bedankt voor t opschrijven, toch weer wat reclame erbij 
|
| 02 maart 2021, 21:55 |
|
 |
|
Jac
Geregistreerd: 27 nov 2017, 21:17 Berichten: 3227 Woonplaats: provincie Zeeland
|
Weer even een stukje andere kant lezen. Blijft leuk dit soort gesprekjes. 
|
| 02 maart 2021, 22:02 |
|
 |
|
eeric72
|
mooi verslag, leest lekker weg 
|
| 02 maart 2021, 22:15 |
|
 |
|
mnr.gold
Geregistreerd: 30 maart 2018, 20:36 Berichten: 2895 Woonplaats: Steenwijkerwold
|
|
| 02 maart 2021, 23:27 |
|
 |
|
huntius
|
Altijd leuk om te lezen Goed interview woesel Gr Jan 
|
| 03 maart 2021, 14:07 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 03 maart 2021, 14:20 |
|
 |
|
cees1955
|
Leuk interview Wessel en Chris Gr, Cees 
|
| 03 maart 2021, 15:54 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Heel leuk! 
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 03 maart 2021, 20:01 |
|
 |
|
vissertje
|
_________________ Groeten Eric Zoekt het tot op de bodem uit
|
| 03 maart 2021, 20:16 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 leuk verhaal groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 03 maart 2021, 20:48 |
|
 |
|
jeep
|
Mooiman Gr jeep
|
| 03 maart 2021, 20:59 |
|