Logo
Het is nu 16 apr 2024, 13:00



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
 Het foruminterview met BartjeF 
Auteur Bericht
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26965
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Het foruminterview met BartjeF
Hallo beste leden

Vanuit Buitenpost naar Drachten is een peulenschil van 22 kilometer en nog nagenieten van intervieuw van Sjoerd & Ypie , Via N358 bijna linea rechta naar Drachten, gelegen is tussen Leeuwaarden en Heerenveen, in 'n kwartiertje ben ik al.

Drachten ontstond in de 17e eeuw uit de dorpjes Noorder-Dragten en Zuider-Dragten of Noorderdrachten en Zuyderdrachten aan het riviertje de Drait of Dracht en is de tweede stad van Friesland en iets kleiner qua inwoners vanwaar mijn wieg stond in Kerkrade.
wat vreemd is Drachten behoort niet tot de Friese elf steden, omdat het nooit stadsrechten heeft gehad!!!

Ik rijdt nu Drachten binnen en wat me opvalt is dat het een vrij moderne stad is en je moet goed zoeken naar oude gebouwen, wel de kunstwerken die op rotondes en pleinen staan en ook in het centrum staat het imposant Carillon van Drachten Afbeelding

Op zoek na het adres van Bart zie ik maar weinig mensen op straat, de enkelingen die ik kan ontdekken worstelen met hun paraplu die met beiden handen stevig vastgehouden dient te worden tegen de weer elementen, een zuid west 7 storm die daar raast is de oorzaak ervan, fietsers laten trappers met uiterste krachten ronddraaien, ze komen amper vooruit of ze door onzichtbare handen worden tegengehouden, de bomen veren allemaal naar dezelfde kant heen en weer en takken liggen bezaait over de straten heen, ze zullen deze storm ook wel doorstaan zoals de vele stormen die al over hun kruinen heen raasden.

Zo, ben nu gearriveerd op het adres van mijn te interviewde en daarmee de aftrap naar vondsten die door Bart herleven uit vroegere tijden.

Na een lekkere bak koffie en stuk taart komt het interview langzaam op gang en Nienke moet de verplichting nakomen als moeder van drie jongens om boodschappen te doen om de hongerige muilen te stoppen als deze straks van school komen, gelukkig kan het weer, Bart heeft speciaal voor mij enkel uurtjes vrijaf genomen om dit interview te doen en is ook blij dat zijn dagelijks leven weer voeten in aarden heeft gekregen om de studenten weer live in de ogen te kunnen kijken en niet meer vanaf de laptop vanaf zijn keukentafel.

Bart tilt een grote teil op vanaf de kamervloer, "hier is het mee begonnen zegt hij" zie een berg van pijpenkopje stenen en botten en automatisch beginnen mijn handen erin te wroeten en vinden de weg naar zeer gave en bijzondere exemplaren. Gefascineerd en geheel afwezig begint Bart zijn vondsten te stallen op de salontafel in de woonkamer en schrik bijna als ik de stem van Bart hoor, zo afwezig was ik effen op dit moment.

De Tremissis trekt meteen mijn aandacht en ik vraag, "mag ik deze eens aanraken" ' tuurlijk zegt Bart' ongelofelijk hoe klein en licht het muntje is, "mijn droomvondst :uyh die hoog op mijn buckletlijstje staat zeg ik zonder mijn ogen naar Bart te draaien.
De prachtig gesp, solides en Alchemisten penning inclusief beslagstukje strelen mijn ogen, een terechte top 5 notering van Bart, ook de andere vondsten die niet in lijstje staan zijn meer dan moeitewaard om te bekijken.
Ook in huize Bart wordt ik getrakteerd op een Berenburg Afbeelding, heerlijk om de warmte van dit drankje te voelen in mijn keel en slokdarm als ik denk aan de razende storm buiten.

Het moment om er een einde aan te maken is helaas weer aangebroken en we nemen afscheid en kijken waar mijn volgende interview me weer heen brengt.

Mijn navigatie stuwt me voort na het adres van de volgende die ik ga interviewen, ik hoor de vertrouwde stem die me aanwijzingen geef waar het naar toe gaat, ik hoor een auto claxonneren "het is Nienke die terug komt van boodschappen" 'mijn hand zwaait naar haar toe" en met ook een druk op de claxon vervolg ik mijn weg.

Bart bedankt voor dit vrijblijvend interview en je gastvrijheid , groeten aan je vrouw en kids, wie weet zoeken we wel samen in Friesland?





1: Wat is jou naam en leeftijd.
Bart Feenstra en de goddelijke leeftijd van 41
1a: Met wie deel je je leven en wat is je gezinssamenstelling.
Ik deel 24 jaar lief en leed met mijn vrouw Nienke. Samen hebben we 3 jongens van 6, 9 en 11
1b:waar woon je stad/dorp en welke provincie(land)
In ben woonachtig in het Drachten.
1c: wat doe je voor de kost of studeer je nog.
Ik ben docent aan een hogeschool en geef voornamelijk les in de toepassing van software.


2: hoe kom je aan je nick name

Ik ben niet zo heel groot, de rest is logisch :07

3: Hoe ben jij op "ons forum" terecht gekomen en wat vind je van "ons forum"

Ik was al enige jaren aan het zoeken voordat ik me wat ging verdiepen in de verschillende fora. Via een zoekopdracht ben ik geloof ik hier terecht gekomen. Ik kijk toch regelmatig even. Er is veel kennis en enthousiasme op het forum wat het tot een bruikbare en mooie plek maakt voor de hobby in alle facetten.

4: Hoe ben je in aanraking gekomen met deze hobby en is dat de reden dat je deze hobby bent gaan uitoefenen.

Ik was al enige jaren aan het zoeken voordat ik me wat ging verdiepen in de verschillende fora. Via een zoekopdracht ben ik geloof ik hier terecht gekomen. Ik kijk toch regelmatig even. Er is veel kennis en enthousiasme op het forum wat het tot een bruikbare en mooie plek maakt voor de hobby in alle facetten.


5: Hoelang zoek jij al met een metaaldetector en met welk merk(en) detector zoek jij. En waarom heb je voor deze detector gekozen.

Ik zoek nu ongeveer 15 jaar. Begonnen met een Ace150, daarna vele merken gehad. Ik loop de laatste 2 jaar met de Equinox 800 maar de Deus ll lokt toch ook wel.

6: Wat vind jij zo leuk aan deze hobby en wat vindt je omgeving van je hobby.

Zoals zo velen was ook ik vroeger als kind al veel op de akkers te vinden. Ik ben opgegroeid in een dorp met vele akkers en weilanden rondom.Afbeelding Ik kwam dan met bakken vol pijpenkoppen, stenen en botten thuis. De metaaldetector is eigenlijk pas vele jaren later gekomen. De interesse in tastbare geschiedenis is er dus altijd wel geweest

7: Heb je nog andere hobby's/bezigheden buiten het zoeken.

Het begint al bij de voorpret die ik heb wanneer ik onderzoek doe, verschillende kaarten bekijk en vergelijk. Vervolgens op velden en akkers lopen met de gedachte dat daar eeuwen geleden mensen woonden en hun waar verloren en dat ik kans maak om die weer in mijn handen te hebben. Het is toch die continue spanning bij elke piep 'wat zal ik nu weer vinden'. Ik kan ook echt genieten om heerlijk buiten te zijn en in alle rust een beetje over de landerijen te struinen.

8: Hoe kom je aan je zoekstekken.

Veel onderzoek doen op verschillende manieren. De bekende kaarten bekijk ik maar ik hou er ook van om nieuwe inzichten te onderzoeken. Daarnaast natuurlijk naar het landschap kijken en akkers op scherven onderzoeken.

9: Heb jij wel eens in het buitenland gezocht. Zo ja, welk(e) land(en).

In ging elk jaar naar Engeland maar door Corona is dat even minder geweest. Hopelijk dit jaar weer. Verder wel in Frankrijk en België en dit voorjaar ga ik naar Denemarken.

10: In welk land zou jij eens graag willen zoeken indien dit mogelijk zou zijn.

Ik zou wel meer in Frankrijk willen zoeken maar die taal :04

11: Wat vind jij van de zoek verboden in Nederland?België en de nieuw wetten erfgoed. ,(of in je eigen land waar je woont.)

Ik vind het goed dat er regels zijn opgesteld om erfgoed te beschermen maar die slaan af en toe wat door. Neem beschermde stukken waar je niet op mag maar die vervolgens wel door boeren bewerkt mogen worden. Vind ik gek.

12: Het is belangrijk dat je je vondsten aanmelden doet, met PAN kun je altijd contact opnemen, heb jezelf al eens een vondst aangemeld en bij wie.

Voorheen meldde ik munten bij Numis, inmiddels kan ik zelf in PAN vondsten registeren.

13: Heb jij wel eens geholpen bij een opgraving en wat was jou ervaring daarmee.

Nee nog nooit.

14: Wat is jou ervaring met boeren en landeigenaars.

Voornamelijk positief. Natuurlijk tref ik ook wel eens een brombeer die het niet wil hebben maar over het algemeen kan ik het goed vinden met de boeren.

15: Waar ligt je bij voorkeur , akkers-weiland-water-stort-magennetvissen of goudpannen.

Ik zoek voornamelijk op grasland en bij droog weer ook wel op akkers. Ik heb een hekel aan in de blubber lopen. Afbeelding

16: Vind jij van jezelf dat jij een goede zoeker bent.

Ach, wat is een goede zoeker? Ik hou me aan de basisregels zoals het vragen van toestemming, dichtmaken van mijn gaten, melden van mijn vondsten etc. Ik vind de dingen die ik graag wil vinden dus ik ben tevreden.

17: Ben je een einzelgänger of heb je zoek maten.

Alleen zoeken vind ik heerlijk en doe ik snel als ik even een gaatje heb. Ik heb daarnaast een vaste zoekmaat waar ik bijna wekelijks wel mee op pad ga.

18: Waar erger je kapot aan omtrent het zoeken.

Ergeren is een groot woord maar er zijn zo nu en dan wel wat betweters die het altijd beter menen te weten als anderen. Laat mensen hun waarde en respecteer dat er andere meningen zijn.

19: Wat is jou mooiste vondst tot nu toe., mogelijk kun je niet kiezen, plaats de vijf mooiste vondsten (voeg foto s.v.p.)

Altijd lastige vragen dit. Ik vind mijn Merovingische rijkversierde gesp nog altijd een topper. Verder zijn qua munten mijn solidus en tremissis wel twee van mijn mooiste. De alchemistenpenning blijf ik ook bijzonder vinden. Tremissis Chateaumeillant Afbeelding Alchemisten penning Afbeelding solides Afbeelding gesp Afbeelding beslag Afbeelding




20: Welke vondsten zou jij op je bucketlist willen plaatsen, schrijf er minimaal vijf op dat lijstje.

- bronstijd bijl of speerpunt
- La Tene fibula
- complete wijster haarnaald
- Mero vogenfibula met amaldijn
- denarius Julius Ceasar met olifant


21: Wat doe jij met je vondsten.

Koesteren en bewonderen.

22: Ooit iets speciaals meegemaakt in jouw zoekavonturen. (b.v. iets bizars - iets leuks of bijzonders.)

Erg leuk was het toen ik in Engeland samen met 6 anderen een spontane rondleiding van een boer kreeg achter zijn boerderij. Daar waren nog de contouren zichtbaar van een middeleeuws dorp. Na een dag zoeken (uiteraard niet op die velden) werden we uitgenodigd voor thee en Whisky.
Ook moet ik nog steeds lachen om een eigen 'blunder'. In Engeland eens een loden staafje gevonden die veel uiterlijke kenmerken had van een orakelstaafje. Is in een of ander bakje beland. Jaren later ben ik in mijn tuin bezig en vind ik warempel eenzelfde staafje! Ik was verbluft. Hoe was het mogelijk. Het zou ook best kunnen omdat ik wel vaker pijpenkoppen en oudere scherven vind. Na een aantal dagen keek ik nog eens goed en bepaalde beschadigingen kwamen wel heel erg overeen met het staafje uit Engeland. Bleek dus gewoon dezelfde te zijn die waarschijnlijk door een van mijn kinderen in de tuin is verloren
:07

23: Kom jij weleens op georganiseerde zoekdagen of zou je wel eens forumfeest willen bijwonen van bodemvondstenwereld.

Ik ben jaren geleden eens met een metaaldetector naar een zoekdag geweest en gillend weer weg gegaan. Niets voor mij. Ben daarna nog wel eens geweest maar dat was puur om bij te praten met bekenden. Een forumfeest lijkt me erg leuk!

24: Mis jij eigenlijk nog iets op het forum.

Eigenlijk niet. Wel zie ik dat er een vaak een vaste groep is die het meest actief zijn en dtm's geven en dat er veel slapende leden zijn. Ik merk dat er een verschuiving lijkt plaats te vinden van dit soort fora naar social media wat op zich jammer is. Inhoudelijk is dat niet altijd het beste dus wat mij betreft blijft dit medium bestaan.

25: Tenslotte, wat wil jij nog kwijt over de vrijwilligers die zich al jaren belangeloos inzetten om bodemvondstenwereld in de lucht te houden.

Ik wil iedereen die zich op wat voor manier dan ook inzet voor die forum bedanken. Zonder vrijwilligers zijn dit soort initiatieven niet mogelijk.

Bart via deze weg wil ik je hartelijk bedanken voor dit vrijblijvend foruminterview, ik vond het geweldig om je te interviewen, gewoon rechtuit hoe je bent als persoon :05

Het kan zomaar zijn dat ik je jouw de volgen keer in de kijker heb, dus houdt "onze forumpost"( :pm: ) in de gaten!!!

Groetjes Chris en succes met zoeken, blijf lekker gezond, ook voor je naasten :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

16 feb 2022, 17:04
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 nov 2008, 22:50
Berichten: 2101
Woonplaats: Hollandsche Rading
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Bijzonder leuk interview :10 , en dat verhaal van dat loden staafje dat je 2 keer gevonden hebt vond ik wel een stunt. :07
En die toppers :ppp :ppp :ppp

Adri


16 feb 2022, 18:16
Profiel
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2016, 22:32
Berichten: 1382
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Leuk interview wederom en ga zo door Bart :goezo:

Koen :sd


16 feb 2022, 18:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14
Berichten: 10560
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Leuk een gezicht en verhaal bij een zoeker! :10

Mooie vondsten en altijd leuk om te lezen. :sd

Groeten, Trash


16 feb 2022, 19:33
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17
Berichten: 20263
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Erg Leuk interview :10

Groet Bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


16 feb 2022, 20:00
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 okt 2012, 18:34
Berichten: 1064
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Leuk interview :10
Mooie vondsten ook. :goezo:

Mvg €rik

_________________
ik zoek met de xp deus v4 ws5 en pinpointer! En met Bert555!


16 feb 2022, 20:08
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2010, 15:32
Berichten: 852
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Prachtig Chris, mooi verwoord :goezo:


16 feb 2022, 21:06
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28
Berichten: 6557
Woonplaats: Silversun
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Weer leuk om door te bladeren en je te leren kennen Bart :10 en dat verhaal naar de aanloop van dit interview Chris :goezo:

Gr Niels

_________________
toInfinityandBeyond


16 feb 2022, 21:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 aug 2008, 21:16
Berichten: 3932
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Leuk leesvoer :10
Top interview en mooie vondsten man :ppp

Gr Jan.


17 feb 2022, 11:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 mei 2008, 20:51
Berichten: 7954
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
:10 :10

_________________
Omdat archeologie een verhaal vertelt.


17 feb 2022, 12:36
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Heel leuk interview, een plezier om te lezen :goezo:

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


17 feb 2022, 15:17
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2012, 18:42
Berichten: 1312
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Nice Bart!
Leuk interview.
Gr.
Von :ridder: Huppelrath


17 feb 2022, 20:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 sep 2010, 21:04
Berichten: 1335
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Wat een prachtige vondsten Bart! :ppp
Leuk! :10 :10
Grtz Y&R :sd

_________________
Groet Yvette & René

De aanhouder vindt!


17 feb 2022, 20:15
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2017, 15:03
Berichten: 486
Woonplaats: Wirdum
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Mooi spul Bart :10

_________________
"Eg veit et som aldreg døyr dom om daudan kvar"


17 feb 2022, 23:40
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59338
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
echt Friesland is gewoon top man succes :sd

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


18 feb 2022, 01:05
Profiel
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2014, 00:28
Berichten: 5110
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Altijd weer leuk om te lezen 8-)

prachtig spul gevonden jij, die solidis pfffffffffffffffffffffffff :lop


de munte

_________________
zoekt met DEUS, minelab equinox 800, tesoro lobo supertraq, & een makro racer 2


18 feb 2022, 16:02
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2014, 23:30
Berichten: 1603
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Erg mooi om even te lezen!


19 feb 2022, 00:33
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012, 17:39
Berichten: 10577
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Leuk interview en prachtige vondsten Bart :10 :sd





GroetenMarcel


19 feb 2022, 17:23
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26965
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
not schreef:
Weer leuk om door te bladeren en je te leren kennen Bart :10 en dat verhaal naar de aanloop van dit interview Chris :goezo:
Gr Niels
dank Niels :uu :uu :uu ik steek er altijd veel energie en passie in :10 :sd

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

22 feb 2022, 18:10
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 nov 2020, 22:56
Berichten: 133
Woonplaats: Breda
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Leuk interview! Mooi geschreven ook :uu


22 feb 2022, 18:17
Profiel
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 maart 2018, 20:36
Berichten: 2187
Woonplaats: Steenwijkerwold
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Tof interview!! :10 :10

_________________
Een gabber is geen hakker, maar je makker!


22 feb 2022, 18:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40
Berichten: 7724
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
Leuk interview :goezo:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


22 feb 2022, 19:57
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 17:49
Berichten: 7698
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
:goezo: Leuk interview Bart, dit jaar gaan we weer naar de Uk als het goed is :10

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


23 feb 2022, 18:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 maart 2016, 19:22
Berichten: 768
Woonplaats: friese wouden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
altijd leuk om te lezen,

...ik zei al tegen chris dat je hele mooie vondsten had gedaan toen hij bij ons wegreed... :whoea:


06 maart 2022, 19:46
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30
Berichten: 26965
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met BartjeF
sjk75 schreef:
altijd leuk om te lezen,

...ik zei al tegen chris dat je hele mooie vondsten had gedaan toen hij bij ons wegreed... :whoea:
zo is het werkelijk gegaan, ik dacht, nu ik toch in buurt ben rij ik gelijk maar langs, zitten er nog vele in buurt waar ik na toe kan rijden :07 :10

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

06 maart 2022, 20:01
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl