Logo
Het is nu 28 maart 2024, 20:08



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Het foruminterview met peet jonk 
Auteur Bericht
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Het foruminterview met peet jonk
Beste leden

zo weer tijd voor een forum interview.

Vanuit Drachten waar ik nog aan het nagenietend ben van het interview van Nienke en Bart, geweldige mensen om te ontmoeten, maar dat heb ik bij elk interview en wat een geluk dat ik dat mag doen en voel mijn jeugdtijd van "tienertoer" kriskras door heel Nederland treinen.
Deze tocht van Drachten na mijn volgende bestemming Gameren, een ritje van twee uur bijna en tik bijna de Provincie Brabant aan na gelegen bij Oss waar ik al een aantal kanjers mocht interviewen.

Een prachtig toeristisch ritje bijna linea recta via de A7 naar mijn einddoel Gameren toe, kom ik langs het vissersdorp en voormalig eiland Urk, wat me opvalt is dat de haven vol ligt met vissersboten die niet kunnen uitvaren door de onbetaalbare dieselolie, de crisis is nog niet voorbij in vorm van covid en de andere dient zich al weer aan, triest is het!!!!
Mijn auto stuurt richting de voormalige Zuiderzee door Lelystad via Amsterdam waar ik de grote bedrijfsgebouwen die lijken in de verte op een lego stad die bijna elkaar aanraken en rechts van me liggen en rijdt na mijn bestemming toe.

Ik passeer het bordje Gameren Afbeelding een dorp in de gemeente Zaltbommel = provincie Gelderland en is gelegen aan de Waaldijk. Een pracht vakmanschap huisje ligt ingesloten tussen de dijk en de wegberm alsof het beschermt wil worden.Afbeelding



AfbeeldingVele glaskasten liggen verdeeld in het landschap, de zonnestralen weerspiegelen door de omgeving heen. AfbeeldingWat me opvalt is de prachtige natuur en karakteristieke gebouwen Afbeelding die er mee versmolten zijn, links van mij duikt het kerkje "de Grote Del" opAfbeelding

Zo nu sluit ik 't toeristenboekje en is het tijd voor interview met wederom bijzondere mensen.

Ben op plaats van bestemming aangekomen en we beginnen elkaar hartelijk te begroeten en lopen naar de keuken achter in huis.

Moeders en tevens oma heeft een lekker bakkie koffie voor ons ingeschonken en een lekker gebakje, nee deze keer geen "boschebollen"
Er staat alles paraat wat getoond dient te worden, "oma" neemt afscheid en opa krijgt nog een dikke kus van zijn kleinkind en gaat met een van haar kleinkinderen op pad ,het is prachtige weer vandaag, de lentezon doet het uiterste best om de zonnestralen los te laten en drijft daarmee de mensen uit de huizen, 'plots roept Peet" "oma je bent het brood vergeten voor de herten" ik weet precies waar ze met haar kleinkind na toe gaat, "het hertenkamp" bij het kerkje dat ik op de weg naar Peet vanuit mijn auto zag liggen.

Peet showt zijn vondsten en ik ben dan zo in mijn element en in ban van de vondsten die voor mijn neus liggen, geweldig je best gedaan Peet, wat een prachtige spul toon je me!!!
Éen uur vliegt voorbij zonder er erg in te hebben en het is weer reuze gezellig, voel me altijd net 'n kind die in snoepwinkel staat en dat mag ik steeds weer opnieuw meemaken.

Dan roept Peet "biertje" ik zeg, "ja lekker man" Dan gebaart hij met een hoofdbeweging richting tuin te gaan die ook er prachtig bij ligt, de geur van een seringenboompje bloesem strelen mijn neus, Peet loopt voor me uit tot hij bij een schuurtje stopt hij en zwaait fier de poort open, hij trekt twee hoezen weg en ik zie twee motoren staan, een Suzuki intruder 1500 cc Afbeelding BMW rs 1100 Afbeelding 'mijn mond valt open en zegt wauw en gebaart me om erop te gaan zitten, "geweldig man" het laat me direct herinneren in mijn jongen jaren toen ik zelf een motor gereden heb, het was een "shopper" dat paste toen wel in mijn wilde jaren, ik zie aan Peet dat hij helemaal opbloeit en begint van alles over deze motoren te vertellen, 't houdt niet meer op tot mijn mobieltje abrupt een einde maakt aan de gezelligheid en laat me beseffen dat ik er vandoor moet naar de volgende die ik ga interviewen!!!

Na hem te bedanken voor het interview en gastvrijheid ben ik er weer vandoor, maar niet zonder een prachtige plant die al een paar knopen laat zien wat een schoonheid de natuur heeft gecreëerd in vorm van een bloem, "Peet zegt" die komen uit die kassen waar je langs gereden bent.

Op de valreep zegt hij nog, als je in buurt bent ben je altijd van harte welkom!!!!















1: Wat is jou naam en leeftijd.
mijn naam is Peter Jonkers.
1a: Met wie deel je je leven en wat is je gezinssamenstelling.
ik ben 33 jaar getrouwd en we hebben 2 kinderen. Een dochter van 32 en zoon 31 en 3 kleinkinderen
1b:waar woon je stad/dorp en welke provincie(land)
Ik woon in Gameren in de bommelerwaard in Gelderland.
1c: wat doe je voor de kost of studeer je nog.
Na jaren in de tuinbouw in de kassen, werk ik nu waar mijn zoon ook werkt.
En sta aan de formatie zaag ,bij een keuken,meubel makererij.


2: hoe kom je aan je nick name

ik kom aan mijn nick name, omdat ik wat moest verzinnen en er voor gekozen heb een deel van voor en achternaam in die te verwerken.

3: Hoe ben jij op "ons forum" terecht gekomen en wat vind je van "ons forum"

Ik ben op forum terechtgekomen door tip van mijn broer, die hem vervolgens van Terpje had gekregen nadat hij hem ontmoet had.

4: Hoe ben je in aanraking gekomen met deze hobby en is dat de reden dat je deze hobby bent gaan uitoefenen.

Ik ben in aanraking gekomen met deze hobby door dochter en mn vrouw.
Mn dochter zocht al jaar en mn vrouw heeft ook een detector gekocht en ik mee op pad.en zodoende was mn interesse gewekt.


5: Hoelang zoek jij al met een metaaldetector en met welk merk(en) detector zoek jij. En waarom heb je voor deze detector gekozen.

Ik zoek nu 2 jaar ons eerste was garret 400i,daarna ingeruild voor deus xp en later nog een minelab equnox 800.maar daar kon ik niet aan wennen. die weer ingeruild deus2. ik vind de deus lekker licht en bevalt goed.er zullen er vast betere en slechtere zijn. daar lopen de meningen ook ver uiteen, maar ik beter tevreden mee.

6: Wat vind jij zo leuk aan deze hobby en wat vindt je omgeving van je hobby.

het leuke aan deze hobby is om dingetjes te vinden die vroegere mensen hebben verloren op wat voor manier ook en stuk geschiedenis wat er achter zit.
Mijn omgeving vind mijn hobby leuk, maar er zijn er ook die er helemaal niks aan vinden.


7: Heb je nog andere hobby's/bezigheden buiten het zoeken.

motorrijden is mn andere hobby of fietsen met familie.

8: Hoe kom je aan je zoekstekken.

ik kom aan mijn zoekstekken om zomaar willekeurig om toestemming te vragen. vooronderzoek doe ik nooit, daar gun ik mezelf de tijd en moeite niet voor.

9: Heb jij wel eens in het buitenland gezocht. Zo ja, welk(e) land(en).

nooit in buitenland gezocht

10: In welk land zou jij eens graag willen zoeken indien dit mogelijk zou zijn.

in Duitsland zou ik wel is een keer willen, maar schijnt niet te mogen.

11: Wat vind jij van de zoek verboden in Nederland?België en de nieuw wetten erfgoed. ,(of in je eigen land waar je woont.)

zoekverboden vind ik onzin, spul ligt al zo lang in de grond, of moet een archeologische opgraving zijn.
Heeft nog nooit een haan naar gekraaid en als er wat gevonden wordt beginnen ze te piepen. Want als er asbest wordt gevonden is het probleem van de landeigenaar, maar als er wat moois wordt gevonden dan zijn er meerdere die denken dat zij er recht ophebben, daarom geen zoekverbod.


12: Het is belangrijk dat je je vondsten aanmelden doet, met PAN kun je altijd contact opnemen, heb jezelf al eens een vondst aangemeld en bij wie.

wel belangrijk dat aangemeld wordt bij PAN, heb ik ook gedaan.
Maar wat ook zou eigenlijk moeten, is dat het regionaal gebeurt.
Dat de vondsten per gemeente zouden moeten worden geregistreerd zou blijft de geschiedenis beter per regio bewaart zodat er boekvorm uitgegeven kan worden of zo, bij PAN komt alles op een grote hoop en regionaal wekt ook meer interesse bij bevolking van desbetreffende gemeente over geschiedenis in eigen omgeving.
Want dat moet zeker bewaard worden


13: Heb jij wel eens geholpen bij een opgraving en wat was jou ervaring daarmee.

ik heb nooit meegeholpen bij opgraving ,is ook nooit gevraagd.

14: Wat is jou ervaring met boeren en landeigenaars.

ik heb positieve ervaringen met boeren en landeigenaren en respecteer het ook als ze het liever niet willen hebben.
Vaak neem ik presentje mee of brengen we later wat.


15: Waar ligt je bij voorkeur , akkers-weiland-water-stort-magennetvissen of goudpannen.

mijn voorkeur is akkers en grasland.verder heb ik niet veel me

16: Vind jij van jezelf dat jij een goede zoeker bent.

of ik mezelf een goede zoeker vind ,weet ik eigenlijk niet. Er zijn er die het heel veel beter kunnen dan ik.

17: Ben je een einzelgänger of heb je zoek maten.

ik ga vaak alleen, maar ook wel eens met dochter en schoonzoon en broer.
Ook wel eens kennis.Afbeelding
Ook regelmatig met vrouw. ik zoek dan signaal en graaf het gat en zij zoekt wat er in het gat ligt.


18: Waar erger je kapot aan omtrent het zoeken.

ik erger me verschrikkelijk aan gaten van mede zoekers die nog te lam zijn om hun gaten netjes dicht te gooien.

19: Wat is jou mooiste vondst tot nu toe., mogelijk kun je niet kiezen, plaats de vijf mooiste vondsten (voeg foto s.v.p.)

mijn mooiste vondst is goudgulden van Maria van Gelre Afbeelding en gedeelte middeleeuwse muntschat Afbeeldingen verder nog sierraadje met filigraangoud Afbeelding en zilveren leeuwen daalder.Afbeelding

20: Welke vondsten zou jij op je bucketlist willen plaatsen, schrijf er minimaal vijf op dat lijstje.

op mijn bucketlist staat nog sceatta ,zegelstempel, zilveren vingerhoed, munt geslagen in Zaltbommels en nog van Dorestad..

21: Wat doe jij met je vondsten.

mijn vondsten bewonder ik nog regelmatig en zoals gespjes knoopjes e.d.
Uitgestald in letterbakken aan de muur en in een zetkast.


22: Ooit iets speciaals meegemaakt in jouw zoekavonturen. (b.v. iets bizars - iets leuks of bijzonders.)

het mooiste wat ik met zoeken heb meegemaakt, we waren met z'n vieren op pad.
Dochter ,schoonzoon, mijn vrouw en ik.
We moesten over gutmodder slootje springen, wij met z'n drieën met grote stap erover.
Mn vrouw moest via omgevallen boom erover.
Ze kreeg het voor elkaar om er achterover op d'r rug in de gutmoddersloot in slow motion te vallen en er vervolgens zo zwart als de kachel eruit te klauteren.
Ik kwam niet meer bij van het lachen.


23: Kom jij weleens op georganiseerde zoekdagen of zou je wel eens forumfeest willen bijwonen van bodemvondstenwereld.

ben 2x op georganiseerde zoekdag geweest ,was wel gezellig, maar veel te veel man op te kleine veldjes, dus ga niet meer.

24: Mis jij eigenlijk nog iets op het forum.

verder mis ik niks op forum. Is echt goed in elkaar gezet.
Zelf zit ik niet op Facebook, mijn vrouw wel soms, meeste info haal ik van jullie forum.


25: Tenslotte, wat wil jij nog kwijt over de vrijwilligers die zich al jaren belangeloos inzetten om bodemvondstenwereld in de lucht te houden.

IK BEN VOL LOF OVER DE VRIJWILLEGERS DIE ZICH ZO INZETTEN VOOR DIT FORUM EEN EN AL LOF.TOP.
GR PETER JONKERS.



peet via deze weg wil ik je hartelijk bedanken voor dit vrijblijvend foruminterview, ik vond het geweldig om je te interviewen, gewoon rechtuit hoe je bent als persoon :05

Het kan zomaar zijn dat ik je jouw de volgen keer in de kijker heb, dus houdt "onze forumpost"( :pm: ) in de gaten!!!

Groetjes Chris en succes met zoeken, blijf lekker gezond, ook voor je naasten :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

03 mei 2022, 17:37
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 16:49
Berichten: 7684
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
:goezo: Leuk interview weer. :10

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


03 mei 2022, 18:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jun 2020, 19:10
Berichten: 116
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
leuk interview hoor!!!


03 mei 2022, 21:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 sep 2013, 19:20
Berichten: 1550
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
Prachtig interview :10
Leuk om eens wat meer te weten over een andere zoeker.

_________________
Groeten Eric
Zoekt het tot op de bodem uit


03 mei 2022, 21:24
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 nov 2008, 21:50
Berichten: 2085
Woonplaats: Hollandsche Rading
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
Erg leuk interview en zeker mooie vondsten. :ppp

Adri


03 mei 2022, 22:48
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2008, 19:46
Berichten: 3685
Woonplaats: Noordgouwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
Leuk :goezo: :goezo: :goezo:

_________________
Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...


03 mei 2022, 23:18
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 apr 2008, 18:36
Berichten: 1951
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
mooie vondsten zag je laatst nog lopen op een zaterdag :10

gr jeep


04 mei 2022, 01:44
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
Leuk interview :10 :10

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


04 mei 2022, 08:20
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2017, 11:42
Berichten: 2375
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
Mooi verhaal :10

gr,
:sd cees


04 mei 2022, 11:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 okt 2008, 19:37
Berichten: 11187
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
Superleuk interview :10


04 mei 2022, 13:40
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jun 2019, 23:15
Berichten: 1510
Woonplaats: Zwitserland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
Leuk gedaan :goezo: :sd


05 mei 2022, 12:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 maart 2016, 18:22
Berichten: 767
Woonplaats: friese wouden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met peet jonk
altijd leuk dat intervieuw, en ja gelukkig vinden we geen asbest met onze detectors en hoeven we dat niet te melden.... ik snap t wel :goezo:


08 mei 2022, 21:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl