Logo
Het is nu 03 maart 2026, 07:06

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Munt Duitsland III Pfennig Munster 1739 - 1760 ( Cathedral Coinage ) 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Munt Duitsland III Pfennig Munster 1739 - 1760 ( Cathedral Coinage )
Materiaal: Koper

Afmeting: 24,3 mm in doorsnede en 1 mm dik

Gewicht: 4,20 gram

Beschrijving van het voorwerp: Ik heb de voorkant kunnen ontcijferen en kom dan tot deze munt.
Bij het zoeken op internet kom ik de afmeting 24 mm tegen en een gewicht van 3,72 gram. Ik kan echter niet zien of dit het originele gewicht is of ook van een gevonden exemplaar.
Ook zie ik wat verschillende afbeeldingen waarbij het zwaard iets schuiner staat.
Maar bij alle varianten die ik kon vinden komt de plaats van de tekst niet overeen. Bij die van mij staat de tekst dichter bij het zwaard aan de rechter kant en dichter bij het hoofd aan de linker kant.

De tekst Mon Cathed Eccles Monaste klopt in ieder geval. In het midden De S Paulus kan ik nog niet terug vinden op mijn exemplaar, maar het is dan ook geen best exemplaar.

Bovendien lijkt er op de achterkant bij mij niets te staan, misschien is die helemaal weggesleten, maar dan zou je toch nog iets van een contour moeten kunnen zien. De bewerkte rand is wel zichtbaar.

Kan iemand mij uitsluitsel geven of dit een munt is?

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

17 okt 2021, 10:56
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Munt Duitsland III Pfennig Munster 1739 - 1760 ( Cathedral Coinage )
munt of penning?

25 okt 2021, 14:11
Profiel WWW
ERELID

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Munt Duitsland III Pfennig Munster 1739 - 1760 ( Cathedral Coinage )
Een wat later type, denk ik.
Bijgaand een afbeelding van een 4 pfenning, die wat meer overeen komt. Er staat dan ook geen 'S. PAVLVS' meer op.
Gewicht is ook meer dan 5 gram.

Grts,
Jelly

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

25 okt 2021, 16:26
Profiel

Antwoord met een citaat
Dank je wel Jelly, ik ga nogmaals kijken of ik iets op de achterkant kan herkennen.
Ik denk toch verschillen te zien, met name in het zwaard, bij mijn exemplaar staat het zwaard rechter naar mijn idee en gaat ook verder naar boven, deels tot in de cirkel.
Maar kan mij dit ook verbeelden.
Een slechte munt, geen waarde en ook geen historische waarde, dus mijn dank is erg groot dat je hier tijd in stopt.
:10

25 okt 2021, 21:19
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Jac schreef:
Dank je wel Jelly, ik ga nogmaals kijken of ik iets op de achterkant kan herkennen.
Ik denk toch verschillen te zien, met name in het zwaard, bij mijn exemplaar staat het zwaard rechter naar mijn idee en gaat ook verder naar boven, deels tot in de cirkel.
Maar kan mij dit ook verbeelden.
Een slechte munt, geen waarde en ook geen historische waarde, dus mijn dank is erg groot dat je hier tijd in stopt.
:10

Klopt, de stand van het zwaard is nog iets anders dan op jouw munt. Wellicht zijn er nog iets andere versies.

Grts,
Jelly

25 okt 2021, 22:49
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik zal zelf nog eens verder zoeken Jelly.
Ga er vanuit dat de achterkant dus niet blanco is en dat het hier gewoon om een munt gaat.
Mocht ik iets vinden, dan laat ik het weten.
Bedankt.

26 okt 2021, 21:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]