|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 07:03
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
Vaticaanse munt, Grosso, rome, 1740
| Auteur |
Bericht |
|
mtc cocoon wim
|
 Vaticaanse munt, Grosso, rome, 1740
Diameter: 20,1 mm Gewicht (massa): 1,4 gram Materiaal:zilver
Tijdens mijn onderzoek op een Frans kampement locatie ( bewezen op een kaart uit 1745) vond ik dit item waarvan ik eerst niet door had dat het een munt was, ik dacht aan een hangertje.
het is wel degelijk dus een munt van de Pauselijke staten ( nu gekend als vaticaan) ... het is een munt van het type GROSSO want oorspronkelijk betekende " Venitiaanse zilveren munt"
Op voorkant munt staat te lezen " SEDE VACAN MDCCXXX " ... sede vacante is latijn voor " de zetel is vacant", dus periode waarbij de bisschopzetel of pauselijke zetel onbezet is wegens aftreden of overlijden paus en ook jaartal 1740 lezen we daar dan af .
Wat verder opzoekingen brengt verheldering " In 1740 was Paus Clemens XII paus tot zijn dood op 6 februari van dat jaar. Hij werd opgevolgd door Paus Benedictus XIV, die op 17 augustus werd verkozen", dus dit is de reden waarom deze munt uitgebracht werd toen.
Op achterkant staat te lezen " ILLUMINET CORDA NOSTRA" wat wil zeggen " moge het onze harten verlichten", Het is een deel van een langer gebed, "Spiritus Sancti gratia illuminet sensus et corda nostra", wat "Moge de genade van de Heilige Geest onze zintuigen en harten verlichten" betekent.
Op internet zie je deze munt meerdere keren opduiken ook met gaatje in gemaakt om als hangertje te gebruiken dusmoet een gebruik van die tijd geweest zijn blijkbaar.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 23 jan 2026, 22:36 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Vaticaanse munt, Grosso, rome, 1740
lekker bezig 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|