|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 mei 2026, 13:49
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 1 bericht ] |
|
Grote spons die is omgezet in vuursteen?
| Auteur |
Bericht |
|
Cheetah2003
|
 Grote spons die is omgezet in vuursteen?
Goedenavond,
Onlangs heb ik op een strand in Normandië een spons fossiel gevonden waar ik niet helemaal uitkom. Het is een vrij groot fossiel met een gat aan de onderkant. Zie de foto, ik denk 6-8 cm. Aan de onderkant zie je aan de buitenkant nog wat lijntjes lopen zoals een wagenwiel, van binnen naar buiten. Ook zie je in het gat nog wat (ik noem het eigen woorden) poriën zitten.
Het is geheel van vuursteen inmiddels. Het lijkt wel of de spons opgevuld is vervangen is door vuursteen van redelijke kwaliteit, aangezien het goed doorschijnbaar is met een zaklamp (zie foto).
Ik kan alleen nergens op het internet een vergelijkbare spons vinden om meer te lezen over de ontstaan van een dergelijke spons. Ook vraag ik me af of het mooi is om deze vuurstenen spons te laten polijsten, of te laten voor wat het is? Wat is jullie mening?
Mocht iemand meer bronnen hebben over dergelijke fossielen dan hou ik me van harte aanbevolen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 02 mei 2026, 22:12 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 1 bericht ] |
|