|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:46
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
Liergesp (lyre buckle), ca.14e/15e eeuw
| Auteur |
Bericht |
|
Pratsjbear
Geregistreerd: 13 nov 2021, 01:41 Berichten: 51 Woonplaats: waar het mooi is
|
 Liergesp (lyre buckle), ca.14e/15e eeuw
Materiaal: koper legering? Afmeting: 3 cm breed, 6 cm lang, pin 3 cm lang. Gewicht: 3 gram Beschrijving van het voorwerp: Een mooie gesp die helaas kapot is. Het materiaal is vrij dun Het heeft een soort band er opzitten met in het midde een kuil die rood is (lijkt wel of er een steentje ingezeten heeft) Lijkt me een vrij moderne gesp aan de vorm en dikt te zien. Aleen die versiering vind ik niet echt iets voor een moderne gesp Ik vind helaas geen gelijkende op internet. Maar ben wel zeer benieuwd hoe die er uitzag als hij heel was Heeft iemand deze al een compleet gevonden. Of iemand die weet hoe oud die ongeveer is? Bedankt voor de reacties Met vriendelijke groet, Pratsjbear
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 25 jan 2023, 22:12 |
|
 |
|
Luukpeel
Geregistreerd: 27 jun 2019, 00:15 Berichten: 1657 Woonplaats: Zwitserland
|
 Re: Gesp
Versiering doet zeker oud aan naar m.i. Ben benieuwd 
|
| 25 jan 2023, 22:56 |
|
 |
|
Aixel
|
hoi , ik zocht op medieval lyre buckle en daar heeft het wel veel van weg
|
| 25 jan 2023, 23:32 |
|
 |
|
wimvanschaijk
|
Het is een rare maar zit er verguld om het steentje. En is het geen glaspaste in dat gaatje. ik zo niet schoonmaken nog. gr wim
|
| 25 jan 2023, 23:51 |
|
 |
|
Pratsjbear
|
Bedankt voor de reacties Een lyre buckle is het niet deze heeft twee symetrieassen. Aleen dat is lastig te zien op de foto wegens de breuk (als ik hem ga terug buigen breekt die). Een lyre buckle wel eens type gesp wat ik niet kon weer wat geleerd Ik heb het waar ik vermoed dat een steentje ingezeten heeft eens beter bekeken en gepoets. het is geen glas pasta wat er zit is veel te ruw. Het rood bruine lijkt me eerder iets van oxidatie. Dat kuiltje heeft en opstande rand voor steentje of mischien glaspasta. De band van ander metaal waar dat kuiltje in zit is op de gesp het steekt iets boven het ander materiaal uit Als ik naar de gesp zelf kijk denk ik na 1800 en als ik naar de verziering kijk denk ik weer die is veeeel ouder heb werkelijk geen idee hoe oud die kan zijn  . Alle vonsten daar zijn van na 1700 Vriendelijke groeten Pratsjbear
|
| 28 jan 2023, 14:28 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Graag nog wat aandacht voor deze vreemde....... gesp? 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 18 dec 2023, 17:21 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Aixel schreef: hoi , ik zocht op medieval lyre buckle en daar heeft het wel veel van weg Lijkt ook mij idd een lyre buckle, ofwel een 'liergesp'. Datering: ca. 14e - 15e eeuw, dus een stuk ouder dan jij Pratsjbear denkt. Dit voorbeeld laat een lyre buckle zien met ook een hol gedeelte, zie pijl. De onderplaat is dus helaas verdwenen. Mogelijk zat er nog een extra decoratie ter verfraaiing op, op de plek waar iets weg lijkt te zijn. Heb ook nog wat andere varianten toegevoegd. En de PAS-catalogus + datering. Bron: A late medieval lyre shaped buckle from the Durham River Wear Assemblage
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 21 dec 2023, 23:41 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
Super Sicco! 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 22 dec 2023, 00:16 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
 Re: Liergesp (lyre buckle), ca.14e/15e eeuw
ckorteweg schreef: Super Sicco!  helemaal mee eens 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 22 dec 2023, 01:05 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Wij danken u! En Aixel eveneens! 
|
| 22 dec 2023, 11:59 |
|
 |
|
Pratsjbear
|
Bedankt voor het onderwerp weer onder de aandacht te brengen en voor de determinatie Ik heb het nog eens bekeken en voorbeelden opgezocht en ik zie nu pas de gelijkenissen. Ik kan me helemaal vinden in de determinatie. Nogmaals bedank voor alle reacties Met vriendelijke groet, Pratsjbear
|
| 25 dec 2023, 23:05 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|