Logo
Het is nu 05 maart 2026, 01:18

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Hallo:) 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Hallo:)
Hallo allemaal, ik ben nieuw op deze site en wilde me even voorstellen.
Ik ben Julia, 16 jaar en zit bij een kleine archeologische werkgroep. Ik ga over 2 jaar archeologie studeren,
en hoop mede via deze site wat kennis op te doen.

26 nov 2013, 18:06
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hallo:)
hoi @Julia,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Fijn dat je de weg naar 'bodemvondstenwereld' hebt gevonden en we heten je van harte :gf en we hopen dat je een aangename tijd tegenmoet kan zien en vooral het plezier dat je hierin beleeft :05 :goezo:

de'Medici schreef:
Ik ga over 2 jaar archeologie studeren, en hoop mede via deze site wat kennis op te doen.
De jeugd heeft de toekomst en voor "bodemvondstenwereld" kun je mits naar je studie een pilaar worden :05 :goezo:

mvg Chris :03

beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

26 nov 2013, 22:23
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
benvenuto sull forum giulia :10 vedrai che ti trovi bene qua :10

Saluti al grande Lorenzo de Medici,amato da tanti,odiato da tutti Fiorentini :07 che dio abbi pieta sull suo anima da tirchio :07

p.s stukje geschiedenis betreft de Medici :07

26 nov 2013, 22:35
ForumJoker

Antwoord met een citaat
wel com

en laat dennie maar lullen

26 nov 2013, 22:59
Profiel

Antwoord met een citaat
Julia ik ben blij dat ik jou heb uitnodigt, :10 dus heet haar maar van harte welkom op ons forum :03

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

26 nov 2013, 23:18
Profiel
Antwoord met een citaat
de ed schreef:
wel com

en laat dennie maar lullen

Als ik veel lul ed heb ik er verstand van :03 zijn maar weinig dingen maar na 25 jaar florence weet ik wat er daar nog leeft en hoe,wij als koele hollanders zijn daar niet vatbaar voor maar met m´n werk daar een overdosis aan cultuur en geschiedenis meegekregen,ken me weg beter daar als hier en alleen maar een kwestie van tijd en ben weer daar :10

Lorenzo I de' Medici
1449 - 1492
Heer van Florence
Periode 1469 - 1492
+ Giuliano (1469-1478)
Voorganger Piero I de' Medici
Opvolger Piero II
Vader Piero I de' Medici
Dynastie Huis Medici
Lorenzo I, bijgenaamd il Magnifico (Florence, 1 januari 1449 – Careggi, 8 april 1492) was een zoon van Piero de' Medici, de Jichtige en vader van Piero de'Medici. Hij was een van de beroemdste leden van het geslacht de’ Medici, en heerste over de republiek Florence tijdens het hoogtepunt van de Italiaanse renaissance.
Levensloop[bewerken]

Samen met zijn broer Giuliano (1453 - 26 april 1478) zette hij het beleid van zijn grootvader Cosimo voort. Hij wist de steun van de gewone bevolking te winnen door de invoering van een gunstig belastingstelsel en de bevordering van de welvaart. De adel was echter tegen hem gekant vanwege zijn tirannieke optreden tegen hen, waarbij hij spionage en liquidaties niet uit de weg ging.
Zijn optreden leidde tot een samenzwering onder leiding van de oude Florentijnse familie Pazzi. Ook de aartsbisschop van Pisa was hierbij betrokken en de samenzwering had de steun van paus Sixtus IV. Op 26 april 1478 werden de Medici aangevallen in de kerk en werd Giuliano gedood. Lorenzo raakte gewond, maar sloeg onmiddellijk en keihard terug. De aartsbisschop en verschillende andere samenzweerders werden opgehangen vanuit de ramen van het Palazzo Vecchio aan de Piazza della Signoria. Het geslacht van de Pazzi werd vrijwel volledig uitgeroeid.
De paus nam hierop maatregelen tegen Florence en Lorenzo werd in de ban gedaan. Toen dit niets bleek op te leveren, sloot de paus, gesteund door de adel, een militair bondgenootschap met koning Ferdinand I van Napels met de bedoeling Florence aan te vallen. Lorenzo kreeg weinig steun van zijn traditionele bondgenoten Milaan en Bologna en reisde zelf naar Napels om tot een vergelijk te komen. Het was een succesvolle diplomatieke actie en de vrede werd hersteld in 1480.
Hierna streefde Lorenzo een machtsevenwicht na tussen de noordelijke Italiaanse staten, met de bedoeling buitenlandse (Franse) invasie te kunnen weerstaan.
Op zakelijk gebied had Lorenzo geen gelukkige hand en financieel ging het dan ook minder goed met de stad. Zijn bank leed verliezen en ook zelf raakte hij in de schulden, die hij met onoorbare praktijken trachtte op te lossen.
Niettemin bereikte de Renaissance onder Lorenzo in Florence een hoogtepunt. Hij was een liefhebber van de kunsten en van de filosofie, en zelf was hij een niet onverdienstelijk dichter. Hoewel zijn financiële positie hem niet toestond zelf veel opdrachten aan kunstenaars te gunnen, zorgde hij er wel voor dat (eminente) kunstenaars als Leonardo da Vinci, Donatello, Sandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio, Andrea del Verrocchio en Michelangelo Buonarroti de nodige ondersteuning kregen.
Tegen het einde van Lorenzo's leven werden de decadentie die Lorenzo’s huis en Florence bedreigde, de absolute macht van de Medici en afnemen van het belang van de christelijke cultuur scherp aan de kaak gesteld door de fanatieke dominicaan Girolamo Savonarola, die overigens door Lorenzo zelf naar Florence was gehaald.
Twee van Lorenzo's zonen werden later machtige pausen. Zijn tweede zoon Giovanni werd paus Leo X en zijn aangenomen zoon Giulio (een onwettig kind van zijn vermoorde broer Giuliano) werd paus Clemens VII.

Doodsmasker van Lorenzo I
Na de dood van Lorenzo in 1492 beleefden de Medici en Florence een periode van verval. Zijn zoon Piero joeg zijn erfdeel er doorheen en de macht van het geslacht nam sterk af. Florence raakte verzwakt, waardoor de reeds lang gevreesde Franse invasie werkelijkheid werd.
Piero's broer Giovanni zou het aanzien van Florence herstellen, maar de oude glorie keerde pas terug onder Cosimo I de' Medici.
Lorenzo en zijn broer Guiliano liggen samen begraven in de kapel van de Medici in de Basilica San Lorenzo in Florence. Hun tombe is gesierd met de ‘’Madonna met kind’’ van Michelangelo.

en mijn welgemeende excuses aan julia voor het misbruiken van je welkomsttopic,zal het nooit meer doen :03

26 nov 2013, 23:39
Moderator

Antwoord met een citaat
welkom op dit forum
veel plezier
gr marin

ik verzamel fibula s
heb je er niks mee denk aan mij
ruilen kan ook

27 nov 2013, 00:09
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
van harte :gf

27 nov 2013, 21:31
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Welkom Julia :10 :10 :10

27 nov 2013, 21:50
Profiel

Antwoord met een citaat
welkom julia op dit mooie forum :goezo: :10 :oooo ,was jij toevallig ook op de zoekdag van de DDA laatst ? [fotos van de dda zoekdag gezien] denk dat je hier veel kan opsteken betreffende je interesse en misschien kun je af en toe iets bijdragen in een determinatie van een gevonden voorwerp etc :goezo: :10 maaaaaaaaaaaar pas op het is verslavend deze hobby :lol: :10

gr ed :sd

28 nov 2013, 01:05
Profiel

Antwoord met een citaat
Volgens mij zoek je met een Whytes.
Daarmee ga je het ZEKER vinden.
Welkom
Herman

28 nov 2013, 01:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]