Beste zoekers uit Woerden,
Welkom!
Gelijk maar even met de realiteit in huis vallen......andere zoekers zullen niet gelijk jullie uitnodigen om te zoeken op de beste veldjes. Is ook niet erg. Vaak heeft een zoeker er veel efforts op zitten om goede velden te vinden, en dan is het ook mooi om deze eerst zelf goed te kunnen afzoeken. Eigenlijk moet je het zien als een leuk spel voor de jongen die groot is geworden. Wie kan het beste veldje vinden op basis van diverse bronnen. Internet, archiefstukken, Google Earth, etc zijn goede bronnen. En natuurlijk komt er een moment dat andere zoekers je het gunnen en je wijzen op een aantal mooie veldjes, bijvoorbeeld waar Romeins of Middeleeuws ligt. Vaak moet je elkaar daarvoor eerst een paar keer ontmoet of gezien hebben, bijvoorbeeld tijdens zoekdagen of zoekweekenden. Het is ook vaak: give and take. Jij neemt iemand een keer mee naar een veldje dat jij hebt gevonden en vise versa.
Nu is Woerden een interessante omgeving. De Romeinen zaten daar, lekker middeleeuws....maar als je zomaar een akker oploopt en denkt iets ouds te vinden....dan kun je echt bedrogen uitkomen. Of in beeldspraak: je moet wel schieten anders kun je niet scoren, oftewel je moet wel op de juiste plek zoeken.
Rondom Woerden, Montfoort, Oudewater, etc, er zijn echt leuke velden, OOK met Romeins of Middeleeuws. Ook: ga eens de Betuwe in.
Tip: zoek op internet naar 'zandruggen', 'terpen', 'vicus' etc etc. Dat soort zoektermen. Lees het landschap!!
Ik zelf ben in de zomermaanden minder actief, om zodra het mais eraf gaat weer stevig te pinpointen op van te voren geidentificeerde akkers.
Contacteer me maar in oktober en dan ga ik graag met jullie een keer op wat leuke akkers zoeken. Stuur maar pb.
Groet,
V

H
Friso uit Vleuten