|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:22
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
John W
|
 Russische schatgravers
Deze korte documentaire over Russische schatgravers kwam ik zojuist tegen: http://www.vice.com/nl/vice-news/russische-kopfgeldgraeberDe Black Diggers graven lijken op van soldaten die in de Tweede Wereldoorlog op Russische slagvelden gesneuveld zijn. Vervolgens verkopen ze de buit – van gouden tanden tot wapens – op naziprullariawebsites als thirdreichdepot.com. In hun vrije uurtjes brengen ze munitie als handgranaten en mortierbommen tot ontploffing – en dat alles strak in nazi-uniformen gestoken.
Toen fotograaf Claudio Oliverio ons over dit diep in Rusland opererende genootschap vertelde, zat er voor ons weinig anders op dan met hem naar Moskou te vliegen om de grafschennis eigen ogen te aanschouwen.Je kan Engelse ondertiteling aanzetten door op "CC" te drukken onder naast de afspeel balk.
|
| 23 jan 2014, 03:41 |
|
 |
|
archeonist
|
 Re: Russische schatgravers
heftig! 
|
| 23 jan 2014, 21:45 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja mooi
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 24 jan 2014, 02:18 |
|
 |
|
Raafje
|
Toch haal ik het grafroversmentaliteit niet uit dit verhaal. Er zullen best jongens zijn die er niet zorgvuldig mee om gaan, maar de jongens in de video lijken mij dat wel (niet bedoeld als woordgrapje) Hier zijn ook detectorzoekers die hun kuilen niet dicht gooien, ijzer teruggooien en anderszins de hobby schade toebrengen.
Ik denk dat de officiële instantie die mag opgraven beter kan samen werken met de 'illegale' groep. Dan krijgen ze meer voor elkaar zonder grafroverij. Als je één of twee man erbij zet die zich bezighoud met de coördinatie, verslaglegging en documentatie van de soldaten als individu dat je al een heel end komt. Ik denk ook dat het aangeven bij de Duitse instantie veel eenvoudiger moet, zodat de drempel daarvoor veel lager wordt. Anders blijven ze ook onder de modder liggen en weten de nabestaanden nog niets.
|
| 24 jan 2014, 08:58 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Bedankt voor het delen een boeiende documentaire. Als je dan bedenkt dat ze ongeveer 700 stoffelijke resten vinden per jaar en er alleen al 1 miljoen Duitsers liggen dan kunnen ze nog 1300 jaar vooruit met graven Er valt natuurlijk veel over te zeggen het is en blijft een moeilijk punt. David
_________________ zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2
|
| 24 jan 2014, 09:44 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
Interessante reportage! Ik herinner me een onderwerp, op één of ander forum, waarin men het gaan zoeken in (Wit) Rusland besprak. Voor militaria liefhebbers is het daar natuurlijk wel het walhalla. Geloof wel dat iemand duidelijk maakte dat je daar niet graag gezien wordt als "occasionele detector toerist"  Echte broodwinning voor veel van die gasten. Tja, het is fout natuurlijk. Maar ergens begrijp ik het wel. Zou dit zelf ook wel eens willen meemaken. Ideetje voor een forumzoekdag?? Grt
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 24 jan 2014, 12:55 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
radiohead schreef: Interessante reportage! Ik herinner me een onderwerp, op één of ander forum, waarin men het gaan zoeken in (Wit) Rusland besprak. Voor militaria liefhebbers is het daar natuurlijk wel het walhalla. Geloof wel dat iemand duidelijk maakte dat je daar niet graag gezien wordt als "occasionele detector toerist"  Echte broodwinning voor veel van die gasten. Tja, het is fout natuurlijk. Maar ergens begrijp ik het wel. Zou dit zelf ook wel eens willen meemaken. Ideetje voor een forumzoekdag?? Grt zijn wij zo heilig dan ik zou het ook wel is willen meemaken
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 24 jan 2014, 13:24 |
|
 |
|
Youri1995
Geregistreerd: 06 jul 2013, 20:20 Berichten: 3619 Woonplaats: Breda
|
Inderdaad lastig punt, maar zoals Raafje al zei: ik zie in deze mensen van het filmpje niet echt schatrovers. Natuurlijk gebruiken ze de voorwerpen om te verzamelen al dan niet door te verkopen, maar als ik het zo begrijp in het filmpje is voor hun ook wel echt een doel om de gesneuvelden een waardige rustplaats te geven en te proberen ze te kunnen identificeren.
_________________ "Aequam memento rebus in arduis servare mentem"
|
| 24 jan 2014, 16:44 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|