|
|
Het is nu 03 maart 2026, 14:54
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 23 berichten ] |
|
Help! moeite met zoeken White's Prizm III
| Auteur |
Bericht |
|
Aukie
Geregistreerd: 09 okt 2012, 12:10 Berichten: 13 Woonplaats: Waar de mooiste kerktoren van Nederland staat!
|
 Help! moeite met zoeken White's Prizm III
Hallo! Ik weet dat geduld en oefening nodig zijn, maar ik ben na in totaal uren gezocht te hebben met de Prizm III toch wel lichtelijk geïrriteerd....Grrrrr... Op zich heb ik ook stukken gezocht dat het wel aardig goed ging en ik wat kogels en een kwartje en een dubbeltje vond en ook goed wat treklipjes en zilverpapiertjes opgroef , maar op het moment dat er meer 'rommel' in de grond zit kan ik niks meer vinden en piept dat ding zowat bij elke pas. Veel enkele piepjes of meer achter elkaar. Sens lager zetten maakt hem rustiger, maar zodra ik toch een piep heb kan ik vervolgens niets vinden.... Ik heb erg vaak voor jan l*l gegraven. Dat hoort erbij, dat weet ik ook wel, maar ik heb het idee dat ik het niet helemaal goed doe. Vaak weet ik ook niet goed waar ik moet graven en lijkt de piep zich te verplaatsen rond het eerste gat en heb ik op een gegeven moment een behoorlijke krater gemaakt  maar iets vinden?? Niet eens een treklipje of zilverpapiertje....  Wie weet wat ik fout doe? Ik heb al het forum doorgespit en wat tips gevonden en toegepast, maar ik blijf toch dit probleem houden. Op terreinen waar anderen blijkbaar goed dingen weten te lokaliseren lukt het mij totaal niet. Misschien is er iemand uit de omgeving van Nijkerk met wie ik eens mee mag zoeken? Ik kan echt wel wat hulp gebruiken. Groetjes, Aukie 
|
| 16 okt 2012, 10:07 |
|
 |
|
zoekverslaafde
Geregistreerd: 26 jan 2009, 22:05 Berichten: 699 Woonplaats: heerlen
|
 Re: Help! moeite met zoeken White's Prizm III
Beste aukie
helaas heb ik het zelfde gehad maar dan met de tesoro
ik zelf denk dat dit bij elke detector zo zal zijn
op het begin schupte ik me dood voor een spijker of blikje
keer op keer dag in dag uit:)
totdat je je het moment beseft dat je je moet focussen op het geluid van de piep
dan loop je vanzelf over de onnuttige dingen heen
en laat je ze gewoon liggen
ik weet het is zwaar kl*te maar oefening baart kunst
ik zou zeggen ga nog paar keer op pad (desnoods leg je je thuis een testbaantje aan om de geluiden te herkennen)
verder wens ik je er heel veel succes mee
MvG
_________________ Amicus verus est rara avis Een ware vriend is een zeldzame vogel -------------------------------------- Auget largiendo Hij die royaal geeft, vermeerderd.
|
| 16 okt 2012, 10:32 |
|
 |
|
zoekverslaafde
|
deze tip vond ik ergens anders
mischien heb je er wat aan
Heb jaren met plezier met een 4 gezocht, is vrijwel gelijk.. Disc 1 blokje houden hoor, daar haal je al het ijzer mee weg, met 2 blokjes ga je echt leuke dingen missen... Sens gewoon op max zetten, hier kun je bijna overal mee uit de voeten, als hij onrustig wordt ( is vrijwel nooit) dan kun je hem één blokje lager zetten..
MvG
_________________ Amicus verus est rara avis Een ware vriend is een zeldzame vogel -------------------------------------- Auget largiendo Hij die royaal geeft, vermeerderd.
|
| 16 okt 2012, 10:39 |
|
 |
|
Aukie
Geregistreerd: 09 okt 2012, 12:10 Berichten: 13 Woonplaats: Waar de mooiste kerktoren van Nederland staat!
|
Hallo Zoekverslaafde, Dank voor je reactie en doorgeven van die tip. Maar met de sens op de hoogste stand word ik helemaal gek.... Ja, het zal wel bij veel beginners zo gaan. Ik blijf volhouden Wat ik me overigens ook afvraag: Ik zie vaak het pijltje verspringen zonder een piep te horen (loop zonder hoofdtelefoon). Als ik de sens op zijn hoogst zet hoor ik wel een piepje en geeft de md aan dat het dieper zit dan 8 inch. Is het dan de moeite om te graven of moet je doorlopen? Ook omdat het evt. voorwerp heel moeilijk te lokaliseren is, loop ik maar gewoon door en reageer alleen op duidelijke signalen. 
|
| 16 okt 2012, 10:41 |
|
 |
|
zoekverslaafde
|
als het piepje inderdaad minimaal is
dan zou ik een beslissing nemen en gewoon doorlopen:)
ik weet het is moeilijk om door te lopen:)
maar je leert het vanzelf
kijk terug na het moment toen je dat kwartje vond(het piepgeluid)
dat moet je aanhouden(de volhouder wint)
MvG
|
| 16 okt 2012, 10:45 |
|
 |
|
Aukie
|
Nee, opgeven zal ik zeker niet doen! Ik ben alleen maar meer vastbesloten Bedankt! 
|
| 16 okt 2012, 10:52 |
|
 |
|
zoekverslaafde
|
haha oke gelukkig
nogmaals succes
en vergeet dat testbaantje bestaand uit:
muntje ijzer zilverfolie blikje lood
niet aan te leggen
het kan je mischien wel een beetje op weg helpen
MvG
|
| 16 okt 2012, 10:53 |
|
 |
|
Misfit
|
Hallo Aukie, 'k heb hetzelfde gehad met precies dezelfde piepstok, en eerlijk gezegd is het bij mij pas beter geworden toen ik een betere (duurdere) piepstok gekocht heb. In mijn beleving is het probleem als volgt: deze (beginners-) detector heeft geen gigantische diepgang en een relatief trage 'recovery' (hersteltijd na een al dan niet gediscrimineerd signaal). Op een vrij schoon veld gaat dit redelijk omdat je de sens op vol open kan houden en de disc op maar 1 of 2 blokjes. Is de akker wat vervuilder (veel mineralen, cokes of kleine stukjes geroest ijzer) gaat het fout... de computer-chip krijgt te veel (foute) signalen en weet uit de brij van inkomende signalen niet meer uit te filteren wat nou goed en fout is. Doordat je dan de sens gaat omlaagbrengen en/of de discriminatie opschroeft kan je dan op een punt komen dat je nagenoeg geen diepgang meer hebt, en het gros van de signalen zijn dan valse piepjes van groot ijzer of kleine troepjes die de chip tussen de foute herrie niet weet weg te werken.
Het is sindsdien dat ik met detectors loop die nog steeds niet heel duur zijn maar wel een hoge frequentie hebben en een hele snelle recovery bezitten, in combinatie met een relatief smalle DD zoekschijf ipv een spider/ ronde schijf. In mijn geval was dat eerst een tweedehands Tesoro Lobo ST, en daarna een C-Scope CS6Mxi, maar had ook een Fisher Goldbug of Tesoro Hollandia of iets anders kunnen zijn... als het maar een vlotte recovery en hoge frequentie heeft.
Verder: Loop niet te snel, zwaai niet te snel, zwaai vlak en laag boven de grond, piepen zijn alleen goed als je ze consequent hoort van links naar rechts & van rechts naar links, en gebruik een koptelefoon en goede batterijen.
Succes, Paul
|
| 16 okt 2012, 10:55 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja het is jammer dat je zo ver weg woord anders was even lang geweest om jou te helpen
misschien dat één anderen zoek kan helpen
ik had ook één nieuw ling die heb ik ook weer geholpen
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 16 okt 2012, 12:26 |
|
 |
|
TrefwoordP
Geregistreerd: 07 sep 2012, 14:00 Berichten: 53 Woonplaats: Leiden
|
de ed schreef: ja het is jammer dat je zo ver weg woord anders was even lang geweest om jou te helpen
misschien dat één anderen zoek kan helpen
ik had ook één nieuw ling die heb ik ook weer geholpen Dat was ik! En ik ben het helemaal met Ed eens, even meezoeken met iemand met ervaring kan veel meer opleveren dan uren zelf klooien, al gaat het maar om zelfvertrouwen en weten dat je het goed doet. Ook het zoeken van een plek met wat minder metaalvervuiling om het een beetje onder de knie te krijgen kan een hoop schelen, ik vond het in ieder geval een stuk beter oefenen dan wanneer je om de paar centimeter allerlei halve piepjes en onherleidbare signalen krijgt. Die wat langere herstel-tijd na een signaal is gewoon een gegeven met veel goedkopere detectors, je moet vooral proberen hoe je hier het best mee om kan gaan. Bijvoorbeeld als een piep is verdwenen eens in een andere richting over het gebied heen gaan, of langzamer, zodat je de maskering door andere signalen omzeilt. Ook kun je eens wat experimteren om je detector te leren kennen. Begraaf een euro-munt en probeer hem terug te vinden, als dat lukt begraaf je er wat metaalrommel bij in de buurt en kijk eens hoe je detector dan reageert. Als een piep op een gegeven moment weg is, kan het zijn dat er ijzer zo dicht in de buurt ligt dat je detector niet meer op je target reageert omdat hij tegelijkertijd het ijzer weg aan het discrimineren is. Ook kan het zijn dat het voorwerp op zijn kant terecht gekomen is en je detector daarom nauwelijks mer reageert. Met je schoen de opgegraven aarde flink opnieuw verdelen en dan opnieuw afzoeken kan al een hoop schelen. Dit even als ervaringen van een mede-beginner.
|
| 16 okt 2012, 12:56 |
|
 |
|
Aukie
|
Ja, dat lijkt me inderdaad wel een keer fijn als ik mee mag met iemand met veel ervaring. Een duurdere md zit er helaas gewoon niet in momenteel.
TrefwoordP, bedankt voor de tips!
|
| 16 okt 2012, 13:26 |
|
 |
|
Misfit
|
Ed, Aukie komt uit Nijkerk zo te zien, da's niet zo ver toch ? Jullie kunnen best een plekkie tussen jullie in vinden hoor... Aukie, als je van iemand wat kan leren is 't Ed, maar d'r zijn er zat die in je buurt wonen hoor... Stuur iemand in de buurt maar eens een PB, of kom de 21ste naar het forumfeest !! Daar zijn zat experts, d'r is een oefenbaan om je eigen stok te testen, en je leert mensen kennen uit jouw buurt. Is niet ver van je huis vandaan 
|
| 16 okt 2012, 13:58 |
|
 |
|
Aukie
|
Ik heb het gezien ja, maar helaas is het forumfeest op de verjaardag van mijn zoontje. Ed, waar woon je? Misschien kunnen we inderdaad eens ergens tussenin afspreken? 
|
| 16 okt 2012, 16:08 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
je heb ik één pb
|
| 16 okt 2012, 16:50 |
|
 |
|
Dedink
Geregistreerd: 19 maart 2012, 20:46 Berichten: 409 Woonplaats: Monster
|
Is de white prizm 3 het zelfde als white coin hunter dan moet je gewoon ijzer uit zetten en verder alles op max gaat perfect
|
| 16 okt 2012, 18:07 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja zoek allen maar goud en van ijzer word u wijzer : 
|
| 16 okt 2012, 19:59 |
|
 |
|
Wilhelm
Geregistreerd: 15 apr 2008, 23:17 Berichten: 1482 Woonplaats: Bunschoten
|
Ik krijg toch sterk het idee dat er wat mis is met deze detector. Kom anders even langs dan kijk ik er naar. Bunschoten is om de hoek...
_________________ Groeten, Wilhelm
|
| 16 okt 2012, 20:38 |
|
 |
|
Aukie
|
Dedink schreef: Is de white prizm 3 het zelfde als white coin hunter dan moet je gewoon ijzer uit zetten en verder alles op max gaat perfect Bedankt voor je reactie Bedoel je de Coinmaster? Ja, is hetzelfde. Daar heb ik juist problemen mee op wat rommeliger grond. IJzer is altijd gediscrimineerd en wanneer ik de sens maximaal zet blijft dat verrekte ding piepen  . Van de sens een paar balkjes terug wordt hij stiller, maar mis ik weer veel heb ik het idee.... Waarschijnlijk zal die instelling bij schone grond wel heel goed werken.
|
| 16 okt 2012, 20:40 |
|
 |
|
Aukie
|
Wilhelm schreef: Ik krijg toch sterk het idee dat er wat mis is met deze detector. Kom anders even langs dan kijk ik er naar. Bunschoten is om de hoek... O jee, denk je? Bunschoten is inderdaad heel dichtbij. Ik kom graag langs om ernaar te laten kijken.
|
| 16 okt 2012, 20:42 |
|
 |
|
Dedink
|
Ik loop elke dag te zoeken op verschillende soorten grond , maar heb nergens last van. Ijzer pakt hij alleen bij hele grote stukken .
|
| 16 okt 2012, 23:01 |
|
 |
|
Dedink
|
Heb wel een x gehad dat ik hem aan zette en dat hij bij elke zwaai piepte bleek dat hij vochtig was geworden nachtje op de verwarming en hij was weer top . ( batterijen er uit halen en klepje open laten )
|
| 16 okt 2012, 23:04 |
|
 |
|
Aukie
|
Hoi,
Die van mij staat nu ook bij de verwarming met batterijklepje open en batt. eruit. Ik bedacht me ook nog dat ik de kabel even los heb gehad, misschien is er toen iets gebeurt. Ik heb nu een afspraak staan met Wilhelm. Hij zal kijken of de md wel in orde is.
Groetjes, Aukie
|
| 17 okt 2012, 08:16 |
|
 |
|
Herman Bos
|
Ik heb zelf een v3i. Daar kun je veel op regelen. Heeft mij enige tijd gekost om hem echt onder de knie te krijgen. Als je de sens helemaal open gooit dan kan dat op Schone grond. Dus bij veel ijzer en rommel omlaag zodat hij rustig word. Gebruik je de hoge sens dan MOET je VEEL langzamer zwaaien. Van links naar rechts ongeveer 2 seconden. Tel tijdens het zwaaien 21 22 . Het zal dan makkelijker worden om aan je geluid te horen wat er in de grond zit. Train je op het geluid dan kun je na een tijdje bijna zeker zeggen wat er in de grond zit. Bij te snel zwaaien krijg je dus waar jij over klaagt Heb je een piep, pinpoint dan eerst om te weten waar het ligt, doe dit in een kruis Ga daarna lanzaam opnieuw over dat punt en je zult nu de goede info krijgen[ let op toon hoogte en kijk wat er uit de grond komt bij dat signaal. Het gekende probleem snel even een akker doen Bij wisselende tonen bijna zeker ijzer. Heb je nog vragen laat maar weten Herman
_________________ Zoek met een Deus en een minelab Remember the best DISCRIMINATION is your digger!
|
| 10 jan 2013, 23:18 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 23 berichten ] |
|