Logo
Het is nu 03 maart 2026, 20:52

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 nieuwe , tweede hands aanschaf XP Deus, first shot. 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht nieuwe , tweede hands aanschaf XP Deus, first shot.
Ik kon het niet laten; Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een 2de hands XP Deus. Helaas ging mijn auto ook stuk deze week, zal je altijd zien :cry:
Gelukkig ging de auto stuk na aanschaf..haha. ...Gisteren er toch even mee op stap geweest, hij is erg licht en super van design, na de handleiding gelezen te hebben heb ik in de buurt van Voorthuizen een uurtje over het weiland gelopen, hij pakte regelmatig foliebonkjes , daar gaf de ID meter 30-33 op aan, die heb ik weg vervolgens weggenotched.
Dat discrimineren gaat erg makkelijk! Verder een beetje gerommeld met alle standaardinstellingen. De grondbalance op 90 (handmatig) en de gevoeligheid op 95. Opvoeren naar 98 was ook geen probleem , weinig tot geen valse signalen of storingen. Signaalversterking op 3. De reactiesnelheid op 2 en 3 uitgeprobeerd. Ik heb de draadloze WS 4 hoofdtelefoon gebruikt, wat een heerlijk licht ding. Past bij mij perfect op de oren. De signalen kwamen helder en luid door. Ik had het ijzer helemaal weggedraaid (geen geluid) dat beviel me wel, en direct wat muntjes opgegraven ; een duppie uit 1890 zilver (Willem 3), 10 cent uit 1924, 1 cent uit 1924, een zilveren duppie (Wilhemina) uit 1941, ( de duppies zien er goed uit komt zeker omdat er geen eikenbomen in de buurt staan) al met al, niet slecht voor een uurtje werk. Bronze en zilver pakt hij echt goed. Een zilver duppie lag toch behoorlijk diep 25-30 cm. Het weiland wordt sinds 4 jaar pas gebruikt voor mais, ik heb geen flauw idee waar het voorheen is gebruikt. Ik heb ook nog een kinderarmbandje gevonden, denk van aluminium en een paar kogelhulzen uit WW2. Verder is de deus als detector inderdaad erg licht, ik ben er heel blij mee ook omdat ik wel eens rugklachten heb. Het zou haast een doktersadvies kunnen zijn, bij rugklachten "gaat u maar lopen met de Deus" . Het menu voor de instellingen werkt ook heel prettig. Begin is effe zoeken maar het went zeer snel. Pinpointen is wat wennen en werkt anders als bij de etrac. Ik vind het nog wel wat onhandig om met de duim de pinpointfunctie te gebruiken, mijn duim komt een beetje in een ongemakkelijke positie als ik de knop moet bedienen. Misschien moet ik de steel en afstand van het kastje nog goed aanpassen. Twee totaal verschillende super detectors. Is de deus een blijver? Reken maar, kwa techniek en design een geweldige detector. Het gewicht spreekt mij ook aan, alhoewel ik de E trac van minelab veel robuuster, eigenlijk onverwoestbaar vindt. De deus zit wel wat kwetsbaarder in elkaar. Daar zal ik zeker rekening mee dienen te houden. Jammer dat ik morgen moet werken, zonde van mijn tijd.. :as

23 feb 2014, 21:16
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe , tweede hands aanschaf XP Deus, first shot.
Dank voor dit uitgebreide verslag, ik krijg er steeds meer zin in een XP Deus aan te schaffen.
Echter de onduidelijkheid of een Deus goed werkt op nat zout strand houdt mij nog tegen.

07 mei 2014, 16:35
Profiel

Antwoord met een citaat
De Etrac is zeker niet onverwoestbaar.

Er breken nog wel eens wat zaken af bij sommige mensen.

07 mei 2014, 23:44
Profiel

Antwoord met een citaat
Dat zal best, maar als ik zie hoe vaak ik die van mij heb laten vallen , is het echt een wonder dat alles het nog doet en heel is :07
Ik vind de minelab ook erg stevig aanvoelen.

08 mei 2014, 07:13
Profiel

Antwoord met een citaat
...ik denk dat je de deus qua robuustheid erg onderschat in onze vriendenkring hebben er 6 een deus, sommigen van het begin af aan, geen enkele is er kapot gegaan of iets afgebroken alleen de oplader clip(behoort niet tot de detector) is er bij eentje kapot gegaan omdat je die over de schotel moet klemmen om hem te kunnen opladen.
gr

08 mei 2014, 07:47
Profiel

Antwoord met een citaat
"Echter de onduidelijkheid of een Deus goed werkt op nat zout strand houdt mij nog tegen."
ik zou voor het strand zeker niet de deus nemen hier zijn andere veel beter waaronder de minelabs :03
gr

08 mei 2014, 07:49
Profiel

Antwoord met een citaat
Highlander schreef:
"Echter de onduidelijkheid of een Deus goed werkt op nat zout strand houdt mij nog tegen."
ik zou voor het strand zeker niet de deus nemen hier zijn andere veel beter waaronder de minelabs :03
gr

Over de Deus op nat zout strand hoor/zie/lees je verschillende verhalen, juist dat maakt het nu zo moeilijk te keizen.
En ik weet dat er andere md's op de markt zijn die zeer goed werken op nat zout strand, maar het euvel is dat die weer veel meer gewicht hebben, wat misschien ( voor een deel ? ) door een goede balans en het gebruik van een harnas kan worden opgelost. Maar als het ook anders kan dan wil ik liever geen harnas.

08 mei 2014, 10:48
Profiel

Antwoord met een citaat
De minelabs zijn uitstekend op zout strand.

En de Deus wordt gewoon enorm onderschat op dit punt.
Ik zal niet zeggen a is beter dan b of andersom.

Ik heb beide gehad.
En beide functioneren goed op het zoute deel.

08 mei 2014, 20:26
Profiel

Antwoord met een citaat
De minelabs zijn uitstekend op zout strand.

En de Deus wordt gewoon enorm onderschat op dit punt.
Ik zal niet zeggen a is beter dan b of andersom.

Ik heb beide gehad.
En beide functioneren goed op het zoute deel.

===========================================

Dank Hermanusb voor bovenstaande bijdrage.
Hierin zeg je eigenlijk dat ik met een gerust hart een XP Deus kan aanschaffen, voor het droge en natte zoute noordzeestrand.
Ik hoop nu maar dat meer mensen dit kunnen en gaan onderschrijven, omdat voor mij het gewicht en de balans belangrijk zijn en ik daarom voor de Deus zou willen kiezen.

08 mei 2014, 20:43
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik wil geen spelbederver zijn maar ik persoonlijk vind hem niet goed genoeg voor het strand, het fbs systeem van de Minelab is hier een veel betere optie, dit merk je alleen al aan het feit hoe rustig de Minelab op het strand loopt hier kan de XP Deus niet aan tippen, maar goed ieder het zijne :06
Gr

08 mei 2014, 20:57
Profiel

Antwoord met een citaat
... Dit is eigenlijk ook goed zelf te testen mits je een Deus hebt, neem maar een stuk cokes of een gemineraliseerde steen, de Deus geeft hierbij een edelmetaal of ijzer toon, de geoefende Deus zoeker kan hier meestal wel uit horen of het ijzer of edelmetaal is, dit neemt niet weg dat je de toon blijft horen, het stand zit vol met mineralisatie dus de Deus zal hier een stuk onrustiger lopen soms zo veel dat je de sense moet terug draaien, de Minelab heeft hier veel minder last van gr

08 mei 2014, 21:03
Profiel

Antwoord met een citaat
Highlander schreef:
Ik wil geen spelbederver zijn maar ik persoonlijk vind hem niet goed genoeg voor het strand, het fbs systeem van de Minelab is hier een veel betere optie, dit merk je alleen al aan het feit hoe rustig de Minelab op het strand loopt hier kan de XP Deus niet aan tippen, maar goed ieder het zijne :06
Gr

Dank Highlander voor deze bijdrage, ben benieuwd wat anderen hierover gaan opmerken.
Over welke Minilab spreek je? Mogelijk de Excalibur II en/of de E-trac, de Sovereign Gt en misschien ook wel de Safari (idie wat goedkoper is en misschien minder mogelijkheden heeft dan de Deus)?

08 mei 2014, 22:38
Profiel

Antwoord met een citaat
..ik zou voor het strand de Minelab GT nemen de meeste strandzoekers kunnen dit denk ik wel onderstrepen, ik heb zelf de Deus en loving it maar alleen voor de akkers en niet voor het strand!! :10

09 mei 2014, 07:42
Profiel

Antwoord met een citaat
top advies Highlander :10

09 mei 2014, 20:41
Profiel

Antwoord met een citaat
hoeveel procent van je zoektijd loop je op het zoute strand? minelab zal echt wel winnen op zoute strand van Deus. maar ja als je maar 10% of minder van je tijd loopt op het strand waartom dan gaan voor iets wat je verder niet wilt. deus zal toch ook wel een zout programma hebben? en die euro op een zomerse avond op 2 cm diep vind hij echt wel. en die gouden ring op 20 cm? die is er vorige week al afgehaald door iemand met een oude minelab sovereign elite......ach laat dat strand niet belangrijk zijn, dan hoef je niet per se een minelab.

09 mei 2014, 21:23
Profiel

Antwoord met een citaat
edwin123 schreef:
hoeveel procent van je zoektijd loop je op het zoute strand? minelab zal echt wel winnen op zoute strand van Deus. maar ja als je maar 10% of minder van je tijd loopt op het strand waartom dan gaan voor iets wat je verder niet wilt. deus zal toch ook wel een zout programma hebben? en die euro op een zomerse avond op 2 cm diep vind hij echt wel. en die gouden ring op 20 cm? die is er vorige week al afgehaald door iemand met een oude minelab sovereign elite......ach laat dat strand niet belangrijk zijn, dan hoef je niet per se een minelab.

Ik ben van plan komende zomer alleen op het strand te gaan zoeken, zoveel als mogelijk, en misschien wel elke avond meerdere uren.

Wanneer ik het goed begrijp edwin123 zeg je in je verhaal dat ik beter voor de Minilab Sovereigh GT (dat is toch de GT waar jij over spreekt?) kan gaan indien ik vele uren op het natte en droge noordzeestrand wil zoeken? Is e.e.a. juist?

En waarom dat voor een GT en niet voor een andere Minilab (of ander merk) die misschien hetzelfde of misschien wel beter in die omstandigheden presteert?

10 mei 2014, 07:50
Profiel

Antwoord met een citaat
Highlander schreef:
..ik zou voor het strand de Minelab GT nemen de meeste strandzoekers kunnen dit denk ik wel onderstrepen, ik heb zelf de Deus en loving it maar alleen voor de akkers en niet voor het strand!! :10

Ik realiseer me zojuist, na het lezen van het bericht van edwin123 dat jij Highlander het ook al over een GT (ik neem aan de Sovereign GT?) had en deze adviseerd voor het droge en natte noordzeestrand.
En dit in combinatie met jouw opmerking over jouw bezit en gebruik van een XP Deus maakt het interessant voor mij even verder te kijken dan mijn neus lang is.
Maar zoals ik aan edwin123 ook al vroeg, waarom dan een GT en niet voor een andere Minelab gekozen?

10 mei 2014, 09:22
Profiel

Antwoord met een citaat
sorry dubbel gepost

Laatst bijgewerkt door edwin123 op 10 mei 2014, 16:31, in totaal 1 keer bewerkt

10 mei 2014, 16:17
Profiel

Antwoord met een citaat
IK WILDE EIGENLIJK WETEN HOEVEEL JE OP HET STRAND GAAT LOPEN. MEESTE VONDSTEN OP HET STRAND liggen echt onder de 12 cm diepte. weet dus zeker dat je met deus wellicht 80%-90% wel kunt vinden. De oude minelab sovereign elite (2e hands 300euro) of GT nieuw model (800 euro) zijn doordat ze 17 frequenties de grond in stampen echte zout-strandkanonnen. Natuurlijk zijn duurdere minelabs ook prima, maar ik kan niet in je potemonnee kijken. Als tweede detector en tweedehands is het denk ik duur zat. Maar analoog en weinig opties. die halen er wel 100% van vondsten uit.
De deus zal het alleen op het strand afleggen. maar als je tevreden bent met 80% of zo van de (mogelijk haalbare) vondsten op het strand waarom dan niet voor deus gaan. mooi zomerweertje en loopje is hetzelfde?. ligt de gouden ring op 4 cm diepte heeft de deus hem ook hoor. ligt hij sinds vorig jaar er op 20 cm, dan mis je hem wellicht. maar hoe vaak zal dat zijn. of gewoon een sovereign als 2e detector kopen, maar.......je moet geluiden leren kennen dus weer erg veel graven de eerste honderden uren.. dat blijft je met deus wellicht bespaart. een hele goede loper met sovereign wint op ieder terrein van een nieuwe/middelmatige Deus loper. een goede Deus loper heeft een klein kansje. Maar het duurt wel meer dan 1000 zoek/graafuren om de sovereign geluiden te onderscheiden. mits.....je aanleg hebt!!!!

kortom ik denk dat je zeker als beginner beter af bent met de Deus. Maar als je met de (verschillende analoge) minelabs lange tijd gezocht heb kun je daar dieper mee komen. maar echt analoog is niet voor iedereen weggelegd en om nou na 1000 uur te lopen om tot de conclusie te komen dat het niks voor je is.......das wel zonde van de tijd. En digitale minelabs zijn weer erg duur.
Met de Deus is er natuurlijk ook een leercurve, maar dat heeft vermoed ik meer met inzet en hersens te maken dan met aanleg. Dus als je budget het toelaat lijkt een Deus mij een goede keuze. Hoor er weinig klachten over en doet het goed in alle testen behalve op het natte zand. Nou ach wat dat hij het daar slechter doet. Als alles in je zegt deus behalve de twijfel voor het strand zou ik hem gewoon kopen. vind je misschien net een eurotje minder op een mooie avond. ach wat.......geen detector is perfect op alles hoor.
gewoon nemen wat je echt wilt en leren omgaan met beperkingen. wellicht is een minelab CTX3030 ook een goede optie, maar daar zal vast een prijskaartje aan hangen en wellicht ook weer wat nadelen tov de Deus. het is moelijk. voor mij niet. Budget was 500 euro, dus dat was snel op en beperkte keus...en nee dus helaas geen Deus........haha.

10 mei 2014, 16:28
Profiel

Antwoord met een citaat
edwin123 schreef:
IK WILDE EIGENLIJK WETEN HOEVEEL JE OP HET STRAND GAAT LOPEN. MEESTE VONDSTEN OP HET STRAND liggen echt onder de 12 cm diepte. weet dus zeker dat je met deus wellicht 80%-90% wel kunt vinden. De oude minelab sovereign elite (2e hands 300euro) of GT nieuw model (800 euro) zijn doordat ze 17 frequenties de grond in stampen echte zout-strandkanonnen. Natuurlijk zijn duurdere minelabs ook prima, maar ik kan niet in je potemonnee kijken. Als tweede detector en tweedehands is het denk ik duur zat. Maar analoog en weinig opties. die halen er wel 100% van vondsten uit.
De deus zal het alleen op het strand afleggen. maar als je tevreden bent met 80% of zo van de (mogelijk haalbare) vondsten op het strand waarom dan niet voor deus gaan. mooi zomerweertje en loopje is hetzelfde?. ligt de gouden ring op 4 cm diepte heeft de deus hem ook hoor. ligt hij sinds vorig jaar er op 20 cm, dan mis je hem wellicht. maar hoe vaak zal dat zijn. of gewoon een sovereign als 2e detector kopen, maar.......je moet geluiden leren kennen dus weer erg veel graven de eerste honderden uren.. dat blijft je met deus wellicht bespaart. een hele goede loper met sovereign wint op ieder terrein van een nieuwe/middelmatige Deus loper. een goede Deus loper heeft een klein kansje. Maar het duurt wel meer dan 1000 zoek/graafuren om de sovereign geluiden te onderscheiden. mits.....je aanleg hebt!!!!

kortom ik denk dat je zeker als beginner beter af bent met de Deus. Maar als je met de (verschillende analoge) minelabs lange tijd gezocht heb kun je daar dieper mee komen. maar echt analoog is niet voor iedereen weggelegd en om nou na 1000 uur te lopen om tot de conclusie te komen dat het niks voor je is.......das wel zonde van de tijd. En digitale minelabs zijn weer erg duur.
Met de Deus is er natuurlijk ook een leercurve, maar dat heeft vermoed ik meer met inzet en hersens te maken dan met aanleg. Dus als je budget het toelaat lijkt een Deus mij een goede keuze. Hoor er weinig klachten over en doet het goed in alle testen behalve op het natte zand. Nou ach wat dat hij het daar slechter doet. Als alles in je zegt deus behalve de twijfel voor het strand zou ik hem gewoon kopen. vind je misschien net een eurotje minder op een mooie avond. ach wat.......geen detector is perfect op alles hoor.
gewoon nemen wat je echt wilt en leren omgaan met beperkingen. wellicht is een minelab CTX3030 ook een goede optie, maar daar zal vast een prijskaartje aan hangen en wellicht ook weer wat nadelen tov de Deus. het is moelijk. voor mij niet. Budget was 500 euro, dus dat was snel op en beperkte keus...en nee dus helaas geen Deus........haha.

Edwin123 dank voor de uitgebreide toelichting.
Hier wat van mijn wensen op een rij:
Ik wil een in gewicht zo licht mogelijke detector die ook nog eens goed in balans ligt.
Het gebruik van een harnas is te overwegen maar liever doe ik het zonder.
Wanneer het mogelijk is wil ik 100% van de Euro's en ander waardevol "afval" opgraven.
Mijn budget wil ik niet boven Euro 1500 zien oplopen, voor alleen de detector, dus exclusief zeefschep en dergelijke.
Ik wil zowel op het droge als natte Noordzeestrand kunnen zoeken.

Deus spreekt mij aan vanwege het lage gewicht, goede balans, de techniek en mogeljkheden, en het compact kunnen vervoeren.
Probleem bij de Deus is vooral de voor mij onduidelijkheid of deze nu wel of niet op het natte zoute strand goed presteert, jij vind de prestatie minder, andere zeggen weer geen probleem op zout strand.....

Wanneer de GT op zowel het droge als ook op het natte Noordzeestrand beter zou presteren dan de Deus dan lijkt me dat een mogelijk goede kandidaat, mede om de lagere prijs.
Maar ik weet niet hoe zwaar deze machine is en hoe de balans.
Als ik later toch op akkers wil gaan zoeken kan de aanschaf van een Deus nog altijd worden overwogen.

Als beginner vindt ik de CTX3030 te hoog gegrepen als het op prijs en misschien ook wel techniek aankomt, dus die maar even niet.

10 mei 2014, 18:05
Profiel

Antwoord met een citaat
nou belangrijkste is hoe vaak je op het strand ben. ik woon er om de hoek, maar ik loop veel liever akkers of gras, oud gras. ik loop dus maar 5% van de tijd of zo op het strand. meer voor het mooie weer of een test met andere detector.

uit jouw woorden lijkt het alsof jouw zoekuren per jaar op het strand toch veel hoger is. als je meer dan 20%-30% van je zoektijd per jaar bekeken op het strand is dan word de keuze voor een stranddetector wellicht beter. ik heb zelf geen deus maar volgt de discussies op forums er wel over. het mooiste zou zijn als er een deus zoeker wat meer kon vertellen over zijn strand ervaringen. in ieder geval uit diverse testen en wat ik zo gelezen heb is (zout) strand niet het beste terrein voor de deus. de minelab waarvan veel types 17 tot 21 frequenties de grond insturen hebben vrijwel geen problemen met zout strand. nadeel is wel dat je stuk rustiger moet zwaaien om al die frequenties te benutten. kwestie van wennen maar kost ook tijd. ook de oude types zoals sovereign elite of GT zijn goede detectors in het veld maar zeker op het strand. als je meer dan de helft van je tijd op het strand loopt dan zal dit een betere en goedkopere keuze zijn. weet ook adresje waar ze nog leuke korting kunnen geven, gewoon nederland en dealer. groot nadeel is van sovereign dat het lang duurt om enigsinds de treklipjes en de euro's te onderscheiden. stel je loopt in een uur tijd een strook van 100 meter met de analoge sovereign. ijzer filtert hij prima maar aluminium hoor je in het begin geen verschil met euro;s. doordat hij op het strand net zo makkelijk 40 cm diep gaat kom je dus ook oude munten en sieraden tegen en natuurlijk veel meer rommel. zeg dat je op die 100 meter 50 maal graaft waarvan 8x veel dieper dan 20 cm. je vind misschien 46xrommel en 4 leuke dingen.
de man met de deus loopt met een voor strand otimaal programma. hoort wellicht maar 40 objecten ipv de sovereign met 50. maar doordat de deus makkelijker dingen met dit programma kan onderscheiden graaft hij minder op aluminium. stel hij graaft maar op 10 dingen van de 40 objecten. van die 10 objecten zitten er 2 leuke objecten bij. kortom over die 100 meter vind hij maar de helft, maar........10 keer ondiep graven is veel minder werk dan 40 keer ondiep graven en 10x diep. hij loopt dus 2x zoveel meters, vind doordoor weer 2x zoveel. kortom aan het einde van de dag hebben ze wellicht hetzelfde gevonden.
iemand die echt goed gewend is aan sovereign elite of GT zal echter ook geen 50 keer graven, maar wellicht ook 10 keer, dus die zal winnen. maar het gaat echt heel lang duren voor je zo goed kan horen wat iets is. en geloof me er ligt echt veel troep op het strand.

sovereign gaat veel dieper en stabieler op het strand, maar duurt ontzettend lang eerdat je minder rommel opgraaft. maar als je hem eenmaal goed kent win je van heel veel moderne 1000+ euro machines. niet alleen op strand maar op iedere grondsoort.

de deus kost minder tijd om door te krijgen. er zijn standaard programma's waardoor je minder rommel opgraaft. hij gaat op het strand volgens zeggen lang niet zo diep en stabiel als op akkers en gras. het loopt relaxter, minder graafwerk je kunt meer meters maken. minder vondsten per meter, maar wellicht zelfde vondsten per uur.

ook een weetje sovereign is geloof ik 2x zo zwaar. meestal draagt men de elektronica in een tasje om de middel. kost 40 euro of zo. dan is gewicht weer gelijk.prijs is lager.

sovereign heeft 5 knoppen of zo die je snel kunt leren, digitaal display stelt (soms erbij) niks voor. leren luisteren is wel moeilijk. onverslijtbaar kan niks aan kapot. geen lipo accu's geen softwareproblemen. nadeel ook geen software update.

en ach eigenlijk moet je overal op graven want het verschil tussen een stukje aluminium en goud is vaak minimaal.

tja kies maar. moeilijk hoor hopelijk heeft iemand nog goede tip.

bij helft van de tijd op het strand zou ik zeker voor de sovereign gaan en door de lange leertijd heen bijten. maar als je altijd hetzelfde stukje strand loopt zoek je eigenlijk alleen recente dingen. dan kun je net zo goed een garrett 250 nemen nadat je 1x goed met een minelab heb gezocht.

zelf vind ik zo'n inschuifbare deus zonder kabels en makkelijk inschuiven wel erg mooi om te zien. maar qua diepgang is hij maar iets beter dan mijn Teknetics euro pro met T2 grote zoekspoel. ik zou wel graag een sovereign willen. (budget 2013 en 2014 is eigenlijk op) ik heb hier echt akkers waar heel weinig ligt. ook weinig rommel. dan is zo'n sovereign elite/GT wel goed bruikbaar. ik loop soms 2 of 3 minuten zonder het kleinste piepje. ja dan wil je best dieper de grond in hoor!
maar.......op grond met veel rommel is het een onding. een zilveren munt 2 cm naast een stuk ijzer? de sovereign ziet hem niet. dat is dus weer het nadeel van deze detector. een ramp op grond met heel veel rommel. kortom de ideale detector bestaat niet.

hoop voor je dat wellicht een sovereign of deus bezitter je wat meer raad kunnen geven. kun je ze niet een weekend huren?

10 mei 2014, 19:33
Profiel

Antwoord met een citaat
edwin123 schreef:
nou belangrijkste is hoe vaak je op het strand ben. ik woon er om de hoek, maar ik loop veel liever akkers of gras, oud gras. ik loop dus maar 5% van de tijd of zo op het strand. meer voor het mooie weer of een test met andere detector.

uit jouw woorden lijkt het alsof jouw zoekuren per jaar op het strand toch veel hoger is. als je meer dan 20%-30% van je zoektijd per jaar bekeken op het strand is dan word de keuze voor een stranddetector wellicht beter. ik heb zelf geen deus maar volgt de discussies op forums er wel over. het mooiste zou zijn als er een deus zoeker wat meer kon vertellen over zijn strand ervaringen. in ieder geval uit diverse testen en wat ik zo gelezen heb is (zout) strand niet het beste terrein voor de deus. de minelab waarvan veel types 17 tot 21 frequenties de grond insturen hebben vrijwel geen problemen met zout strand. nadeel is wel dat je stuk rustiger moet zwaaien om al die frequenties te benutten. kwestie van wennen maar kost ook tijd. ook de oude types zoals sovereign elite of GT zijn goede detectors in het veld maar zeker op het strand. als je meer dan de helft van je tijd op het strand loopt dan zal dit een betere en goedkopere keuze zijn. weet ook adresje waar ze nog leuke korting kunnen geven, gewoon nederland en dealer. groot nadeel is van sovereign dat het lang duurt om enigsinds de treklipjes en de euro's te onderscheiden. stel je loopt in een uur tijd een strook van 100 meter met de analoge sovereign. ijzer filtert hij prima maar aluminium hoor je in het begin geen verschil met euro;s. doordat hij op het strand net zo makkelijk 40 cm diep gaat kom je dus ook oude munten en sieraden tegen en natuurlijk veel meer rommel. zeg dat je op die 100 meter 50 maal graaft waarvan 8x veel dieper dan 20 cm. je vind misschien 46xrommel en 4 leuke dingen.
de man met de deus loopt met een voor strand otimaal programma. hoort wellicht maar 40 objecten ipv de sovereign met 50. maar doordat de deus makkelijker dingen met dit programma kan onderscheiden graaft hij minder op aluminium. stel hij graaft maar op 10 dingen van de 40 objecten. van die 10 objecten zitten er 2 leuke objecten bij. kortom over die 100 meter vind hij maar de helft, maar........10 keer ondiep graven is veel minder werk dan 40 keer ondiep graven en 10x diep. hij loopt dus 2x zoveel meters, vind doordoor weer 2x zoveel. kortom aan het einde van de dag hebben ze wellicht hetzelfde gevonden.
iemand die echt goed gewend is aan sovereign elite of GT zal echter ook geen 50 keer graven, maar wellicht ook 10 keer, dus die zal winnen. maar het gaat echt heel lang duren voor je zo goed kan horen wat iets is. en geloof me er ligt echt veel troep op het strand.

sovereign gaat veel dieper en stabieler op het strand, maar duurt ontzettend lang eerdat je minder rommel opgraaft. maar als je hem eenmaal goed kent win je van heel veel moderne 1000+ euro machines. niet alleen op strand maar op iedere grondsoort.

de deus kost minder tijd om door te krijgen. er zijn standaard programma's waardoor je minder rommel opgraaft. hij gaat op het strand volgens zeggen lang niet zo diep en stabiel als op akkers en gras. het loopt relaxter, minder graafwerk je kunt meer meters maken. minder vondsten per meter, maar wellicht zelfde vondsten per uur.

ook een weetje sovereign is geloof ik 2x zo zwaar. meestal draagt men de elektronica in een tasje om de middel. kost 40 euro of zo. dan is gewicht weer gelijk.prijs is lager.

sovereign heeft 5 knoppen of zo die je snel kunt leren, digitaal display stelt (soms erbij) niks voor. leren luisteren is wel moeilijk. onverslijtbaar kan niks aan kapot. geen lipo accu's geen softwareproblemen. nadeel ook geen software update.

en ach eigenlijk moet je overal op graven want het verschil tussen een stukje aluminium en goud is vaak minimaal.

tja kies maar. moeilijk hoor hopelijk heeft iemand nog goede tip.

bij helft van de tijd op het strand zou ik zeker voor de sovereign gaan en door de lange leertijd heen bijten. maar als je altijd hetzelfde stukje strand loopt zoek je eigenlijk alleen recente dingen. dan kun je net zo goed een garrett 250 nemen nadat je 1x goed met een minelab heb gezocht.

zelf vind ik zo'n inschuifbare deus zonder kabels en makkelijk inschuiven wel erg mooi om te zien. maar qua diepgang is hij maar iets beter dan mijn Teknetics euro pro met T2 grote zoekspoel. ik zou wel graag een sovereign willen. (budget 2013 en 2014 is eigenlijk op) ik heb hier echt akkers waar heel weinig ligt. ook weinig rommel. dan is zo'n sovereign elite/GT wel goed bruikbaar. ik loop soms 2 of 3 minuten zonder het kleinste piepje. ja dan wil je best dieper de grond in hoor!
maar.......op grond met veel rommel is het een onding. een zilveren munt 2 cm naast een stuk ijzer? de sovereign ziet hem niet. dat is dus weer het nadeel van deze detector. een ramp op grond met heel veel rommel. kortom de ideale detector bestaat niet.

hoop voor je dat wellicht een sovereign of deus bezitter je wat meer raad kunnen geven. kun je ze niet een weekend huren?

Zoals ik vertelde wil ik komende zomer zoveel als mogelijk, dus bijna elke avond tot mogelijk in de nacht op het strand zoeken.
Bijna elke morgen wordt het strand gereinigd dus dat wil ik voor zijn.
En op akkers is in de zomer niet te zoeken, vandaar ook het strand omdat ik er vlakbij woon.
Vanwege werk is nog niet duidelijk of ik in het najaar en winter op akkers kan lopen, vandaar dat ik me nu concentreer op het strandzoeken.
Ik heb verschillende, en tegenovergestelde verhalen over de Deus gelezen, dus dat maakt het er niet gemakkelijker op een keuze te maken.
Misschien komt de nieuwe update versie 3.3 snel op de markt en kan daarover snel duidelijkheid komen voor wat betreft het gebruik op het natte strand.
Mocht de Deus in dat geval goed op het natte zoute Noordzeestrand werken dan is de keuze snel gemaakt!
Wanneer de update niet snel op de markt komt dan denk ik dat ik voor een GT ga, alhoewel dat in de komende tijd nog kan wijzigen.
Volgens wat ik uit jouw verhaal begrijp is het met de GT een lang leerproces, dat en het gewicht kunnen mij weer doen besluiten voor een andere machine kan kiezen.
Dat de GT ook op akkers en dergelijke kan worden ingezet spreekt me weer aan, maar dat is toch gelijk aan de Deus die het op akkers ook goed doet.
Dat de GT geen update's kent en de Deus wel pleit weer voor de Deus.

Het blijft op het moment een moeilijke afweging, hoop dan dat ik door de volgende berichten/bijdragen uiteindelijk een goede keuze kan maken.
Nog steeds blijft de Deus bovendrijven, mede omdat ik hoop dat de nieuwe update de doorslag kan geven.

11 mei 2014, 17:29
Profiel

Antwoord met een citaat
je geeft zelf het antwoord al. Bijna iedere dag word het strand gereinigd. Kortom vrijwel alle vondsten zullen in de bovendste 5-10 centimeters zitten. kortom je kunt met iedere detector op pad die niet al te veel last van zout water heeft. omdat ze er vrijwel iedere dag reinigen zal er denk ik ook niet zo heel veel rommel zijn. je kunt denk ik prima op pad met vrijwel iedere detector. liefst een grote spoel niet voor de diepte, maar om een groot oppervlak te bestrijken. kun je meer meters maken. Als je dan ook nog eens licht wil is denk ik een Deus met grotere spoel een prima keuze. daar hoef je echt geen update voor af te wachten. reageert goed op zilver en goud, en alle vondsten zullen ondiep zijn.

Nog sterker als je eigenlijk alleen strand zoek kan je wellicht ook gewoon een simpele ace 250 of (persoonlijk liever) een teknetics euro pro met grote 11 inch spoel (335 euro) kopen.
duurdere detector kan altijd later nog.

ook de garrett at pro of gold (700 euro?) zou natuurlijk erg goed kunnen. die is echt waterdicht als vrijwel de enige. dan kun je ook met de voeten in het water zoeken. komt de schoonmaakmachine niet, dus wellicht wat meer kans op juwelen. voordeel van at pro is dat hij tot 3 meter onder water kan. keertje laten vallen in het water is niet erg. vrijwel alle andere zijn gelijk overleden. zou erg bij het water wegblijven met een andere detector om dit risico.

de at pro doet het ook best goed op de akkers geloof ik. doordat het de enige waterdichte is, is zijn marktwaarde over 2 of 3 jaar ook nog steeds hoog. denk eigenlijk dat je met deze het beste af bent omdat je zoveel strand gaat doen.stuk goedkoper ook.

11 mei 2014, 19:08
Profiel

Antwoord met een citaat
Ik haalde deze week zonder enige moeite met de Deus een klein zilveren kinderringetje uit de bodem van de waddenzee op ca 15cm diepte.

En dat was een klein ringetje.
Lopende op het natte deel weinig bijgeluiden gehoord.

Zoals ik al eerder schreef over de deus...
Minelabs is goed, maar een tennisarm is het mij niet meer waard.
Deus is ook goed, volgens sommigen misschien minder goed dan een minelab.

Misschien is het wel zo.

Maar met de deus ga je veel vinden op het strand.

11 mei 2014, 20:25
Profiel

Antwoord met een citaat
edwin123 schreef:
je geeft zelf het antwoord al. Bijna iedere dag word het strand gereinigd. Kortom vrijwel alle vondsten zullen in de bovendste 5-10 centimeters zitten. kortom je kunt met iedere detector op pad die niet al te veel last van zout water heeft. omdat ze er vrijwel iedere dag reinigen zal er denk ik ook niet zo heel veel rommel zijn. je kunt denk ik prima op pad met vrijwel iedere detector. liefst een grote spoel niet voor de diepte, maar om een groot oppervlak te bestrijken. kun je meer meters maken. Als je dan ook nog eens licht wil is denk ik een Deus met grotere spoel een prima keuze. daar hoef je echt geen update voor af te wachten. reageert goed op zilver en goud, en alle vondsten zullen ondiep zijn.

Nog sterker als je eigenlijk alleen strand zoek kan je wellicht ook gewoon een simpele ace 250 of (persoonlijk liever) een teknetics euro pro met grote 11 inch spoel (335 euro) kopen.
duurdere detector kan altijd later nog.

ook de garrett at pro of gold (700 euro?) zou natuurlijk erg goed kunnen. die is echt waterdicht als vrijwel de enige. dan kun je ook met de voeten in het water zoeken. komt de schoonmaakmachine niet, dus wellicht wat meer kans op juwelen. voordeel van at pro is dat hij tot 3 meter onder water kan. keertje laten vallen in het water is niet erg. vrijwel alle andere zijn gelijk overleden. zou erg bij het water wegblijven met een andere detector om dit risico.

de at pro doet het ook best goed op de akkers geloof ik. doordat het de enige waterdichte is, is zijn marktwaarde over 2 of 3 jaar ook nog steeds hoog. denk eigenlijk dat je met deze het beste af bent omdat je zoveel strand gaat doen.stuk goedkoper ook.

Ik heb nog even tijd voor ik een definitieve keuze moet maken maar jouw bijdrage Edwin123 en dat van anderen dragen er wel aan bij dat mijn keuze een overtuigende zal worden, ik ben heel blij met alle informatie en toelichtingen.

Het strand waar ik wil zoeken wordt ongeveer elke dag tijdens de zomer gereinigd maar ik denk dat de reinigingsmachine zijn werk alleen oppervlakkig uitvoerd, dat geeft weer het effect dat er ook dieper zaken liggen.
De oppervlakkige vondsten zijn dan veelal vondsten die de dag ervoor zijn verloren.
Omdat ik ook op het natte zoute strand wil zoeken zal ik niet met elke detector kunnen zoeken, dat juist beperkt de keuze en maakt het wat moeilijker een afgewogen keuze te maken, te meer dat de investering dan best aanmerkelijk is.

Wat je opmerkt over de goedkopere ace 250 en de Teknitics euro pro is zeker ook een overweging waard, maar alleen dan wanneer deze machines op nat zout zand goed werken.
Min of meer geldt dit ook voor de Garrett AT Pro, deze is waterdicht zoals je zegt maar ik moet nog even uitvinden of deze machine een even goede zoekresultaten geeft als de XP Deus.
Daarbij is het zeker dat de Deus op akkers ook goed kan worden ingezet en dat is toch een overweging waard deze machine aan te schaffen.

Maar ik kan natuurlijk nu de Garrett AT Pro aanschaffen, als die te tillen is bij uren gebruik, goed in balans ligt en tevens goed op nat zout strand werkt, om later voor de akkers een goede detector te kopen van rond de Euro 700/800, wat dan weer het verschil is tussen de aankoopprijs van een Deus en de genoemde Garrett. En misschien kan er later ook meer worden geinvesteerd om voor de akkers toch voor de Deus te gaan.

Laatst bijgewerkt door Goudgeel op 12 mei 2014, 07:35, in totaal 1 keer bewerkt

12 mei 2014, 06:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende