Logo
Het is nu 05 maart 2026, 13:19

Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 ervaring delen met xp deus vs etrac 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht ervaring delen met xp deus vs etrac
Afgelopen zomer , zowel met de etrac als deus gezocht.
De deus zo licht als een veertje, heeft wel leuke vondsten opgeleverd. Alles draadloos ook erg fijn.
Wat muntjes(oa duitjes ), een 18e eeuwse gordijnhanger en erg veel kogels en hulzen gevonden.
De etrac blijft toch een super werkpaard, ik vind persoonlijk de etrac prettiger kwa geluid en betrouwbaarder de id-waardes aangeven.
Wat ik lastig vind van de deus is dat als je bijvoorbeeld treklipjes of ringen vind , dat deze op 1 zoekfrequentie behoorlijk afwijkende waardes aangeeft, kan aan mij liggen. Kan dat te maken hebben met de grote van de vondst? Stel dat je een treklip met ring hebt en je knipt deze in 4 verschillende grotes, krijg je dan 4 verschillende waardes? Ik werd er soms behoorlijk geïrriteerd en gefrustreerd van, vooral als je dan de ergens zoekt waar veel rotzooi ligt , op een strandje bijvoorbeeld (bij zoetwater), je blijft graven. En hup weer een trekring of een deel van een lipje.Het lijkt ook wel of trekringen en lipjes door verschillende fabrikanten gemaakt ook verschillende waardes aangeven.
De laatste vondst te Nijkerk op het strandje was met de deus een mooie stuiver (wilhelmientje) uit 1948, mooi gaaf en prachtige glanzende patina, ik heb echter ook het gevoel dat dit recreatiestrandje behoorlijk afgezocht is, de afgelopen jaren.

Bij de etrac vind ik persoonlijk dat hij betrouwbaarder aangeeft wat je onder de schotel aantreft.Ook vind ik de geluidsinstellingen en weergave uitgebreider en prettiger in te stellen bij de etrac. De etrac leer ik ook steeds meer te waarderen, toppertje!
Verder allebei goede detectoren, doen goed hun werk, denk dat ik nog meer ervaring op moet doen met het goed instellen van de deus.
Mijn laatste ervaring op het strandje vond ik geen prettige, met de deus erg veel rotzooi opgegraven, door de snelle recovery speed (stond op 3) gaf hij wel op een stuk van 1 vierkante meter soms 20 stukjes metaal aan, jammer genoeg niks bijzonders. Maar wel mooi dat je hoort dat er meer ligt.
Ik heb voornemens om allebei de detectors te houden, maar als ik een keuze zou moeten maken, dan is op het gewicht na mijn favoriet de etrac.
Wel vind ik de XP deus fenomenaal als je ziet wat je er allemaal bij kunt aanschaffen qua uitbreiding, leuk speelgoed!
Na mijn ervaring kies ik bij een schone akker, de etrac, veel rommel dan de xp deus.
Na 4 weken vakantie op de veluwe, ben ik ook wel klaar met de bossen, weinig bijzonders gevonden maar gelukkig komen de akkers weer leeg te staan. :oooo

31 aug 2014, 20:17
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: ervaring delen met xp deus vs etrac
beetje laat maar thx om je bevindingen te posten :10 .
handig voor mensen die een nieuwe md gaan kopen .
spijtig dat allebei redelijk duur zijn :04

14 dec 2014, 19:08
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ]