Logo
Het is nu 05 jun 2026, 01:51

Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Betaald zoeken in Tujetsch, Disentis, SumVitg OberSaxenMundaun of gratis in Ticino 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Betaald zoeken in Tujetsch, Disentis, SumVitg OberSaxenMundaun of gratis in Ticino
Pyromagic schreef:
Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is Erwin en ik ga begin juli 12 dagen op vakantie naar Sedrun in Zwitserland met 2 kinderen van 11 en 13.
De planning is om samen met zijn 3en goud te gaan zoeken en als wat we vinden delen we het.
We hebben alle 3 grote rugzakken mee om het 1 en ander mee te nemen, ik de zwaarste natuurlijk..

De goudkoorts is al aardig opgelopen.... en ik ben al weken bezig met het 1 en ander te checken/kopen en voor te bereiden..

De bedoeling is om zoveel mogelijk kale bedrock leeg te zuigen met de Hendersonpomp,ik heb 2 rvs wroetstangen mee van 1 meter, om de spleten mee om te kunnen woelen. Moss mining en zo weinig mogelijk grind scheppen....

Pickers,nuggets en oud goud wat er al heel lang ligt dat is de bedoeling..

Zo heb ik de waadpakken en laarzen al aan de buitenkant van de rugzakken bevestigd, voor het wandelen naar de locatie op de rivier gebruiken we onze wandelschoenen.

Ik ben veel met SwissTopo en Google Maps heen en weer...

Dan wel op de niet zo makkelijk bereikbare plekken, iig een stuk lopen zodat we niet op plekken zoeken waar 90/95% van de mensen zoekt..

De planning was om met behoorlijk wat spul (Henderson dredge, groot breekijzer 120cm, sterke spanbanden met ergo ratel om rotsen/stenen aan 1 kant te kunnen liften) die kant op te gaan, alleen ben ik inmiddels wat afgeremd door verschillende bepalingen & regels die opgelegd worden vanuit de Zwitserse gemeenten.

Zijn al deze regel nieuw sinds een jaar of wat? Als ik de verhalen een beetje zo lees lijkt het wel of het 'vroeger' niet streng was..

Mag een Henderson dredge nog wel?

Dus ik denk dat onze bepakking inmiddels wat lichter gemaakt kan worden, aangezien het 'wilde westen' gehalte niet toegelaten wordt..
Of zitten we juist in een gedeelte waar alles strak gereguleerd wordt en andere delen van Zwitserland minder?

Zoals: je mag alleen goud zoeken, met een schep, een goudpan en soms wel een sluicebox en soms niet.
De regels verschillen per gemeente, ik heb de regels en de kaarten bekeken voor:

* Disentis (goudwas patent nodig, Toegestaan: schep, emmer, pan/schaal/zeef, sluice tot 1,20 m, metaaldetector. Verboden: andere gereedschappen, alle machines, en alle chemische stoffen.

* Tujetsch (Sedrun & omgeving) (goudwas patent nodig en toegestaan: schep, goudwaspan of schaal, respectievelijk een zeef, goudwasgoten met een maximale lengte van 1,30 meter. Verboden: hoeweel en breekijzer, machines en gemotoriseerde apparaten, het spannen van kabels of touwen voor welk doel dan ook, chemische stoffen zoals bijvoorbeeld kwik, natriumcyanide enzovoort.

* Sum Vitg (goudwas patent nodig, per dag of per week)

* OberSaxenMundaun (goudwas patent nodig en volgens de opgezochte regels: toegestaan: Een schep en een emmer, Een goudwaspan of schaal, en een zeef Dit betekent dat alleen eenvoudige handgereedschappen zijn toegestaan; apparatuur zoals pompen, sluices, dredges of gemotoriseerde installaties vallen hier niet onder.

Zo moet je dus betalen om te mogen goud zoeken in bovenstaande gemeentes en daarbij mag je maar op een zeer beperkt aantal rivieren goud zoeken..(zie kaarten)
En de regels lijken te zeggen dat een handmatige Henderson Dredge niet mag? Of wordt het toch geschaard onder eenvoudig handgereedschap..?

Nu las ik dat je in ander kanton Ticino, gratis kan en mag zoeken en vooral dat je niet gelimiteerd wordt waar je wil zoeken en dat trekt mij dan ergens wel weer meer aan..
Alleen dat is zon 3 kwartier tot uur rijden vanaf Sedrun... Als ik de benzine kosten mee reken valt het 'gratis' dan ook wel weer mee... (of tegen ;) )

Ik denk dat het dan nog steeds niet verstandig is om met breekijzers en spanbanden met ergo ratel op pad te gaan.. Wat ik zo merk aan de regels, dat dat echt verboden is in heel Zwitserland?

Ik heb de kaarten toegevoegd per gemeente, waar je mag zoeken.
Aangezien we ons appartement in Sedrun hebben, en hier ook de meeste rivieren zijn waar je mag zoeken...

Hieronder de goudzoek kaarten op volgorde zoals genoemd in het lijstje hierboven.

Ik zit dus te twijfelen of ik nu kies voor Sedrun en omgeving of toch naar Ticino ga, omdat ik daar mag zoeken waar ik wil en de controle er waarschijnlijk gewoon niet is en dus wel spanbanden en groot breekijzer mee kan nemen....

Ik hoop dat jullie er wat licht op kunnen schijnen, ik weet ook niet of de regels afgelopen 5 a 10 jaar sterk zijn veranderd of dat de regels misschien toch in de praktijk anders zijn...
Of het zwaardere gereedschap in de auto laten en puur met de Hendersonpomp, kleine sluice, pan en schep op pad.

Ik ben ook met mijn eigen kinderen, dus ik heb ook geen behoefte aan boetes waar ze dan getuige van zijn...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

04 jun 2026, 15:10
Profiel
Beheerder

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Betaald zoeken in Tujetsch, Disentis, SumVitg OberSaxenMundaun of gratis in Ticino
Welkom.

Bedankt om ons mee te nemen in jouw avonturen naar goudkoorts.

Lijkt me een enorme kick als je de eerste keer die goudkorrels in de pan ziet liggen.

Gr Chris :03

beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

04 jun 2026, 22:31
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 2 berichten ]