|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:05
|
| Auteur |
Bericht |
|
cloggie
Geregistreerd: 19 jan 2014, 04:48 Berichten: 38 Woonplaats: alkmaar
|
 Groenland: geoloog
Hi golddiggers,
even een vraagje.
ik ben op zoek naar een geoloog aangezien ik een paar vragen heb.
is er iemand op dit forum die dit is of kennen jullie iemand??
dank, cloggie
|
| 01 feb 2014, 07:33 |
|
 |
|
krokdundee
|
 Re: geoloog
Hi Cloggie Ben geen geoloog maar ik zou zeggen, stel je vragen en we komen er wel uit. Groet Gerrit
|
| 01 feb 2014, 09:21 |
|
 |
|
cloggie
|
goedemorgen Gerrit, ik heb interesse om volgend jaar iets op te zetten naar Groenland. Lijkt mij een leuke uitdaging om met een paar man voor een periode (een aantal weken tot maanden) goud te zoeken. onderdeel van die voorbereiding is dus contact zoeken met een geoloog om uit te zoeken waar ik op moet letten. Mischien wil ik er een week heen dit jaar om me te orienteren en samples te nemen en die hier uit te laten zoeken denk dat er veel virgin land is, met potentieel, nu de ijskappen smelten. let wel ik ben net begonnen met de voorbereiding (heb nog geen idee wie er mee wil) en ben nu wat op internet aan het struinen om informatie, vergunningen, kosten, bepaalde gebieden te verzamelen.  beetje discovery achtig maar dan zonder film ploeg. sommige zullen nu wel  en dit  denken maar dit speelt al lang in mijn hoofd en neemt serieuze vormen aan. goudkoorts maar ook de uitdaging. beetje bucket list gevoel cloggie
|
| 01 feb 2014, 09:53 |
|
 |
|
archeonist
|
Nou, wat ik er van denk? Ik ben eerder jaloers dan dat ik denk dat je gek bent  Waarom zou je niet zo'n actie ondernemen als je de tijd en het geld hebt, ik geef je groot gelijk hoor. Wil je dan alsjeblieft wel een camera mee nemen, want wij willen wel meegenieten van wat momenten daar hoor.
|
| 01 feb 2014, 11:20 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi Cloggie Zeker doen als je kans hebt, beter een mislukking dan de rest van je leven denken, had ik maar. Groenland is zeker niet het makkelijkste land om iets te beginnen, heb net even op google maps gekeken. Zag een grote witte massa met alleen de kuststreken een beetje vrij van sneeuw. Op het net is veel te vinden over goudzoeken in Groenland, type dit maar eens in, gold prospecting greenland hier merk ik op dat er al veel grote firma's aan het prospecteren en claimen van mineraal rechten. In de meeste gevallen handeld het zich om hardrock mining. Hardrock mining is natuurlijk een totaal ander iets dan het zoeken naar alluvial goud, de apperatuur wat je hier voor nodig hebt is een stuk havier plus het transport gaat meestal per helikopter, omdat er zo goed als geen wegennet is. Over de geologie van hoofdzakelijk de kuststreken, is best wel veel bekend, zie hier, http://www.geus.dk/program-areas/raw-ma ... art-uk.htmAls je je een beetje in de geologie van goudvoorkomens verdiept, is het niet al te moeilijk om een plek te prikken, maar zoals je in het programma http://www.youtube.com/watch?v=tEsYZ5_t6mchebt gezien is het ook met kaarten en een geoloog niet makkelijk. Hoor het wel. Groet Gerrit
|
| 01 feb 2014, 13:36 |
|
 |
|
Crasius
|
Ik kan je wel wat wegwijs maken.
Ik zou al heel graag mee willen gaan alleen al voor de ervaring op weer een ander gebied. Ik ben gek op kennis en ervaring lol. Maar helaas wil mijn financiële situatie daar niet aan mee werken :(. Zo een reis kan ik nooit betalen.
Waar je op moet letten is of er Kwarts aanwezig is in het gesteente/gebied waar je zoekt. Vooral kijken op plaatsen waar bodemverschuivingen zijn geweest of waar rivieren/beekje of andere storming van water zoals berg riviertjes. Beste is dan ook een pan set mee te nemen en een schep. Steekproef gewijs wat stukken uit te pannen waar je bvb kwart of kristal aanwezig is. Ook kan je dat zien wat heet aan Paygravel zoals ze dat in America noemen. Soort van grijsachtig gesteente waar vaak ook kenmerken van kwarts aanwezig is.
Waar je ook op moet letten is bijvoorbeeld plaatsen waar veel aardbevingen hebben plaatsgevonden. of e.v.t. aardverschuivingen. Daar kunnen vaak flitsverdamping plaatsvinden die als er goud aanwezig is kunnen leiden naar goudaders zoals ze dat noemen. pyriet kan ook aanwezig zijn waar goud ligt. Goud klopjes vinden is al vrij moeilijk als je dan ook voor goud gaat zoeken kan beter kijken voor aders die de flakes bezitten. Als je dan echt goud wil gaan prospecten kan je het beste grondonderzoek doen d.m.v. boren. Maar eerst moet je kijken naar het bovengenoemde.
Nog iets maar daar heb je dus echt een geoloog voor nodig. Goud is niet alleen uit onze planeet afkomtig maar van grote sterren die ge-explodeerd zijn ( Supernova) nu zijn er all ( durf ff niet per zekerheid te zeggen) miljoenen jaren geen supernova's geweest in ons sterrenstelsel dus vandaar dat goud vaak diep onder de grond ligt. Maar aanwezigheid van vuursteen kan ook een indicatie zijn maar daar liggen nog heel wat andere dingen aan vast die alleen een geoloog je kan vertellen. maar ik denk dan ook dat je dan er ver gaat en dat gaat te veel investering kosten.
Ik raad je aan iemand mee te nemen die er toch verstand van heeft of op zijn minst wat kaar heeft gegeten van dit alles. Om wat meer kans te hebben.
Ik heb hier ff snel wat dingen opgenoemd. Als je nog meer wil weten kan je me altijd ff berichten.
Groetjes pascal.
PS Der is overal goud te vinden, ook in nederland maar het opgraven van het beetje dat hier zover we weten aanwezig is kost zoveel geld dat de omkosten niet afwegen aan de winst.
Laatst bijgewerkt door Crasius op 01 feb 2014, 22:32, in totaal 3 keer bewerkt
|
| 01 feb 2014, 13:40 |
|
 |
|
mvtilborg
Geregistreerd: 02 dec 2013, 23:15 Berichten: 111 Woonplaats: Amsterdam
|
Ik neem aan dat je iid het discovery programma Ice Cold gezien hebt, een zeer dure expeditie met allemaal vakmensen, incluis geoloog, survival expert en mensen die ervaring hadden. Wanneer je de kosten van een dergelijke expeditie kan betalen, lijkt mij overigens het inhuren van een professionele geoloog het minste van je kosten.
_________________ Mijn bescheiden vondsten op http://www.historische.nl/
|
| 01 feb 2014, 14:03 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi Crasius Weet niet welk verhaal je hier door een vertaalmachine hebt geslingerd, dat lijkt nergens op. Dat indianen verhaal over goud dat uit het heelal komt, is echt crap. Goud is onstaan, denkelijk zo'n 3 miljart jaar geleden, door hoge druk en verschuiving van de aardkorst, hierdoor werd het binnenste van de aarde naar buiten gedrukt, veelal door water. Door het water werd veel goud naar de oppervlakte gestuwd, dit stolde en werd qwartz. Door erosie komt het goud weer vrij aan de oppervlakte. Dit is natuurlijk een beknopte weergeving en ik wil er ook niet te diep in duiken, op het net is alles te vinden. Hier een voorbeeld, http://www.canadiangeographic.ca/magazi ... trench.aspIn de yucon word goud boven op bergen uit white channel gemined, dit waren de rivieren in de dalen voor het enorme gebeuren. Ben er geweest en heb het met eigen ogen mogen aanschouwen. Groet Gerrit
|
| 01 feb 2014, 16:44 |
|
 |
|
Crasius
|
Jonge wil je eerst even met wat fatsoen reageren. Je had gewoon een reactie erop kunnen geven ipv het af te zeiken. Had wel enigszins gehoopt hier wat volwassen volk tegen te komen. Jammer dat je het zo aanvalt als je eerst even goed had gelezen ontken ik het verhaal van aardverschuivingen niet. Verder heb ik ook geen behoefte om op in te gaan gerrit. Ik heb ook even wat voor je opgezocht http://www.kennislink.nl/publicaties/go ... rdbevingen. En ik heb mijn verhaal door eigen studie opgedaan en niet via een of ander weekblad!!!! Ps heb wat dingen duidelijker gemaakt voor je in de zin misschien snap je hem nu.
|
| 01 feb 2014, 22:26 |
|
 |
|
archeonist
|
Goud en alle zware elementen na ijzer zijn inderdaad ontstaan in supernova's. Het goud wat wij in de aardkorst vinden is van oorsprong ook gevormd tijdens zo'n explosie, dus uiteindelijk is goud helemaal niet van onze planeet afkomstig. Maar eerlijk gezegd is onze hele planeet uiteindelijk afkomstig van supernova's, althans al die zware elementen dan. Het is zeker niet zo dat het goud is ontstaan nadat de aarde is ontstaan, dit goud was er al. Het is wel mogelijk dat er nadien nog wat goud op aarde terecht is gekomen wat van meterorieten afkomstig is geweest. Echter dat verhaal ken ik niet.
Dat het binnenste van de aarde naar buiten is gedrukt door water is denk ik magma wat je bedoelt? Goud wat stolt en daarna kwarts wordt dat kan niet. Kwarts is siliciumdioxide en dat bestaat uit de elementen silicium en zuurstof, goud is weer een heel ander element. Bedoel je misschien dat goud en siliciumdioxide samen in gesmolten toestand naar buiten zijn gedrukt? Goud heeft een andere dichtheid dan siliciumdioxide dat verklaart wel dat het in aders aanwezig is.
|
| 01 feb 2014, 23:35 |
|
 |
|
cloggie
|
Hoi Gerrit, ik heb geus inderdaad al als richtlijn. geweldige site. er staan ook mooie rapporten op het net van mining companies vvornamelijk voor het westen en zuiden van groenland. Noorwegen heeft iets vergelijkbaars. http://www.ngu.no/en-gb/hm/Resources/prospecting/1 van de redenen dat ik deze zomer in noorwegen 4 of 5 weken ga zoeken is beetje om dezelfde reden. mildere winters zorgen ervoor dat je op plekken kan komen die 10 jaar terug moeilijk of niet bereikbaar waren. en om equipment uit te testen. ik heb een Amerikaanse collega die met mij een trip wil plannen naar Alaska. Met bush plane laten droppen en dan 2 weken later ons weer ophalen. Nu vind ik dit soort plekken wat minder interessant aangezien hier al gold rushen zijn geweest en de mining companies hier al decennia gesettled zijn. ik denk dat Noorwegen en speciaal Groenland de plekken bij uitstek zijn aangezien hier nog geen echte gold rush cultuur heerst en in groenland de smeltende glaciers virgin ground opleveren. ik ben me wat aan het orienteren naar plekken aan de Oostkust of de kleine eilandjes en voornamelijk daar waar je kan zien dat 10 jaar geleden de glaciers de grond nog bedekten. kijk maar naar de verschillende fotos van het smelten van de ijskappen in de afgelopen 30 jaar. even terug komen op dat je een team moet hebben en dat de kosten de pan uitrijzen. ik ben niet van plan om alleen te gaan. allereerst te gevaarlijk aanezien je van satphone afhankelijk bent als er wat gebeurd. buiten dat, als je met een aantal mensen gaat, gaan de kosten wat naar beneden. En kan je wat meer gestructureerd een groter gebied afzoeken groet, Cloggie
|
| 02 feb 2014, 01:04 |
|
 |
|
mvtilborg
Geregistreerd: 02 dec 2013, 23:15 Berichten: 111 Woonplaats: Amsterdam
|
Ik vind het overigens wel enorm dapper hoor, als iedereen zoals mij alleen problemen zou zien voor zulk een avontuur leefden we nu nog in de stenentijdperk 
_________________ Mijn bescheiden vondsten op http://www.historische.nl/
|
| 02 feb 2014, 01:08 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi Crasius Je hebt helemaal gelijk, was inderdaad een beetje kort door de bocht, mijn excuses hiervoor. Archeologist schreef Dat het binnenste van de aarde naar buiten is gedrukt door water is denk ik magma wat je bedoelt? Goud wat stolt en daarna kwarts wordt dat kan niet. Kwarts is siliciumdioxide en dat bestaat uit de elementen silicium en zuurstof, goud is weer een heel ander element. Bedoel je misschien dat goud en siliciumdioxide samen in gesmolten toestand naar buiten zijn gedrukt? Goud heeft een andere dichtheid dan siliciumdioxide dat verklaart wel dat het in aders aanwezig is.[/quote] Dit is ongeveer wat ik zeggen wou. Hi Cloggie Toen je het idee plaatste, voor een trip naar Groenland was het eerste wat bij me opkwam, Noorwegen. De voordelen van Noorwegen zijn, je kan er met de auto naar toe, er is een goed wegennet en er is natuurlijk goud. Heb de laatste dagen, veel filmpjes over het goudzoeken in Noorwegen op youtube gezien. Bv deze, http://www.youtube.com/watch?v=x3tRXcSovlU, in de lijst ernaast staan er ook nog enkele. Mocht je iets gaan plannen, het belangrijkste is dat je in de buurt van water moet zitten. We komen er nog op terug, ga naar de duikbeurs in Houten. Groet Gerrit
|
| 02 feb 2014, 09:51 |
|
 |
|
juliens666
Geregistreerd: 17 jan 2014, 23:01 Berichten: 24 Woonplaats: Haarlem
|
ik heb ervaring met graafmachines en als alles goed geregeld is heb ik wel interesse om er deel van uit te maken zoals je waarschijnlijk al gelezen heb moet je diep zoeken helemaal tot aan zogenoemd bed-rock echter praat je wel over een zeer dure onderneming dus een eventueele investeerder heb je zeker nodig wil je het echt goed aanpakken en er wat aan verdienen wil je gewoon goud zoeken (pannen) dan heb je in nederland ookeen aantal zogehete goud houdende rivieren verwacht niet dat je een dag loon er aan over houd maar een avontuur is het zeker ook heb ik ooit eens iets gezien van een man die in drukke winkelstraten de voegen tussen de stenen schoonmaakte daar zitten toch best wel wat goud schilvers tussen en hij vond ook regelmatig diamanten en briljanten die willen natuurlijk nog wel eens uit een ring vallen de meest kostbare diamand die hij had gevonden zat geplakt een stukje kaugom dat leverde hem $800.- op want het was in amerika
_________________ Get Rich or Die Trying
|
| 02 feb 2014, 12:00 |
|
 |
|
Crasius
|
Geen probleem Gerrit, Ik had het zelf ook met wat meer tactiek mogen aanpakken  och zo hebben we er allemaal van geleerd. Cloggie, Als je voor de goudjacht gaat zou ik sowieso voor een goed team kijken. Genoeg onderzoek doen. Kosten berekenen. Goede voorbereiding is de halve zaak. Alaska is geen verkeerde plek nu nog vind je er goud alleen om het te winnen heb je al verschillende problemen. Bijna elk stukje grond daar is al van iemand ( als je me begrijpt) Grond wat van niemand is is zo er moeilijk te komen dat het zich al niet loont. ( kosten tegenover winst). En dan zit je met jaargetij, en hoeveel kosten je erin moet steken. Colorado is ook een echte goudplek en ook leuk om wat klimwerk enz. te doen. denk dat je daar een heus avontuur kan beleven. En hier heb je nog wel kans om een nugget of klompje te vinden. Dan heb je nog jungle gold. Erg moeilijk te krijgen en je zit met tal loze problemen en gevaren. Nieuw-Zeeland en Australië bevatten ook goud .Noorwegen ( heb ik eens horen zeggen). Maar zoals ik al zei is overal wel goud te vinden. het is alleen de kosten en moeite die je ervoor moet doen :D. Ik heb ook nog wat vermoede van goudplekken maar ben daar niet zeker genoeg van om er iets over te roepen. Ik zou graag met je mee gaan\ mee doen als ik er de financiën ervoor had. Een uitdaging is altijd leuk. Ik vind het geologische erachter ook fascinerend.
|
| 03 feb 2014, 14:34 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi Cloggie Hier iets over de wetgeving beschreven door een Noorse zoeker, http://www.goldhog.com/gold_prospecting ... f=19&t=354Op dit beknopt geologisch kaartje zie je de goudgebieden, http://thornews.files.wordpress.com/201 ... -norge.gifEr is ook een geologisch boek over Noorwegen, http://books.google.nl/books?id=rMVNE0F ... ng&f=falseIn de gebieden rond Karasjok, Noors lapland ( 3000 km vanaf Amsterdam ) liggen naar mijn visie, de beste goudgebieden, deze gaan door naar Fins lapland, waar al veel naar goud word gezocht. De reis gaat helemaal door Zweden, waar je in noord Zweden ook door goudgebieden komt. Laat maar eens weten voor welk land je kiest. Groet Gerrit
|
| 03 feb 2014, 20:51 |
|
 |
|
cloggie
|
hi golddiggers,
ik heb een jaar in Australie gewoond (brisbane) en heb daar gezocht op verschillende plekken in Queensland en NSW. niet echt de plekken waar het grote goud gevonden kand worden. Daarvoor moet je naar South of Western Australie. Met de auto niet te doen en om te vliegen, camper etc. huren maakt dat een kostbare onderneming. Ik heb in een beekje in NSW wat gevonden maar heel weinig gevonden. wel een top ervaring, kamperen met een kampvuurtje en smorgens wakker worden tussen de kangaroes.
ik ga deze zomer 4 of 5 weken naar Noorwegen en wil beginnen in Eidsvoll. Van daar naar Oppdal en dan richting de kust naar Bomlo. naar het Noorden,Greenstone Belts, is wat te ver. Hoewel daar de "goudvelden" liggen krijg ik mijn vrouw en dochters niet zo gek dat ze mee willen.
ik denk dat je met een highbanker/dredge al een heel eind komt tussen Oslo en Trondheim. In ieder geval genoeg youtube filmpjes vanuit die regio. En mocht dat wat "opleveren" dan blijf ik mischien wel terug komen aangezien het makkelijk is daar voor een weekje heen te gaan.
Noorwegen is dus om equipment uit te testen. Mijn high banker ligt nog in Australie en moet dus een nieuwe hebben. ga binnenkort de hort op voor 12V pompen, accus en zonne opladers. ik haat het geluid van een generator bij de kreek.
ik ga volgende week als ik weer thuis ben een route plannen voor Noorwegen.
groeten, Cloggie
|
| 04 feb 2014, 00:41 |
|
 |
|
cloggie
|
Groenland is een trip die erg veel voorbereiding kost en als alles doorgaat volgend jaar pas gaat spelen.
Noorwegen is voor mij dit jaar interessant. De zomer met de familie maar ook lange weekenden/week alleen. mischien interssant voor met een paar mensen.
zoeken jullie bij de nederlandse rivieren alleen of met een aantal van dit forum. lijkt mij wel leuk om eens wat mensen van dit forum te ontmoeten
cloggie
|
| 04 feb 2014, 01:07 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi Cloggie Als je een 3 inch dredge/highbanker combo wil kopen of bouwen, ga je dat electrisch niet redden. Wil je alleen 12 volt, zal je altijd kleiner als 3 inch uitkomen en een dredge kan je dan vergeten, hooguit voor de water toevoer naar je sluis of highbanker. Heb zelf ooit een 2,5 en 5 inch dredge gebouwd, met de 5 inch dredge merk je al snel, dat de 2,5 dredge, speelgoed is. Wat ik zeggen wil is, omzet snelheid is de way to go. Zeker in landen waar het is toegestaan, zou ik voor zoveel mogelijk omzet kiezen. De landen waar ik altijd heb gezocht, was dit allemaal verboden jammer genoeg. Groet Gerrit
|
| 04 feb 2014, 10:05 |
|
 |
|
cloggie
|
hi krokdundee, 12V is moeilijk maar heb al wel wat kleine dredges gezien (handheld) die werken op 1 of 2 12V pompen. ik dacht dat dat 2 pompen waren met elk 1100 gph. wou er een link bijsturen maar kan hem niet meer vinden ik ga eerst voor de highbanker op 12V. Denk dat ik hem uit de states haal. Na de zomer heb ik pas de ruimte om zelf te bouwen dus moet hem kopen wil ik hem ergens in Nederland uit testen en meenemen naar Noorwegen. ik woon zelf in Alkmaar en moeten zoeken naar een leuke plek in een rivier voor het testen (ik denk in April). moet nog wat research doen waar de beste plekken zijn en waar je redelijk makkelijk bij kan komen. groet, Cloggie
|
| 05 feb 2014, 01:58 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi Cloggie Je bent welkom in limburg, om het geheel uit te testen. Heb in de maas zelf al een paar flittertjes gevonden. Groet Gerrit
|
| 05 feb 2014, 08:29 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi Cloggie Hier een paar leuke pompen als je toch electrisch wil gaan, http://global.johnson-pump.com/JPMarine ... index.htmler zit zelfs een 4000 gallon pomp bij. zonne paneel http://www.zonnepanelen.nl/campingsyste ... -merk.htmlEen goede licht accu, semi tracktie http://www.accuserviceholland.nl/agm-semitractie-accus. Voor een highbanker bv, http://www.ebay.com/bhp/highbanker. Ook nog een sucktion nozzle http://www.keeneeng.com/Merchant2/merch ... ry_Code=SNweet alleen niet of je dat gaat redden met de druk van je electrische pomp, denk het wel. Wat ik vroeger tijdens het bouwen zelf altijd deed, telefoon pakken en bellen die lui. Een brandstof 4 takt motor, pffff, lekker gemakkelijk Groet Gerrit
|
| 05 feb 2014, 10:02 |
|
 |
|
Crasius
|
Heey Clog,
Tja ik woon ook in limburg Dorpje bij roermond. Als je in de buurt bent laat je het maar weten. Kopje koffie en wat zoeken kan er altijd vanaf.
|
| 05 feb 2014, 10:21 |
|
 |
|
cloggie
|
het liefst bouw ik zelf maar tot aan de zomer geen ruimte en tijd, dus kopen. heb al wat op het oog met een 1200gph pomp. Kan ik mooi alles in elkaar zetten en accu kopen. als ik dan weer terug van het werk ben ( 2e week april) dan wil ik hem uittesten in een rivier, zodat alles goed werkt voor ik naar Noorwegen ga met de familie.
hoi Crasius, bedankt voor het aanbod. als April komt zal ik je een berichtje sturen. lijkt me leuk.
cloggie
|
| 06 feb 2014, 05:35 |
|
 |
|
krokdundee
|
Hi Cloggie Houd ons een beetje op de hoogte van je verdere ontwikkelingen. Groet Gerrit
|
| 08 feb 2014, 09:14 |
|
|